Zara zmienia strategię i rzuca wyzwanie onlinowym graczom

Hiszpańska marka Zara jeszcze w tym roku uruchomi dostawy internetowych zakupów realizowane bezpośrednio ze sklepów stacjonarnych. Na początek usługa zostanie wprowadzona w 2 tys. sklepów zlokalizowanych m.in. w USA oraz Europie.

Hiszpańska Grupa Inditex, do której należy marka Zara, chce wyróżnić się na rynku oraz nadążyć za zmieniającymi się trendami zakupowymi i coraz częściej sięga po narzędzia i usługi łączące świat online i offline. Najnowszym pomysłem jest, jak donosi The Wall Street Journal, uruchomienie dostaw internetowych zakupów, które będą realizowane bezpośrednio z 2 tys. sklepów stacjonarnych. Po pierwsze chodzi o pełną integrację systemów magazynowych sklepów stacjonarnych i e-sklepu, a po drugie o zapewnienie klientom jak najszybszej dostawy zamówionego towaru. Co ważne, dzięki takiemu rozwiązaniu, jeżeli wybrany przez klienta towar nie jest już dostępny online, ale znajduje się w pobliskim sklepie stacjonarnym, będzie go można od razu zamówić z dostawą do domu. Usługa ma ruszyć jeszcze w tym roku. Jak podkreśla Pablo Isla, prezes Grupy Inditex, “integracja sprzedaży i systemów magazynowych online i offline jest strategicznym wyzwaniem dla całej firmy”.

Wykorzystując sklepy stacjonarne jako swoistego rodzaju huby logistyczne, Zara chce zwiększyć ich rolę w omnichannelowym systemie sprzedaży, lepiej zarządzać stanami magazynowymi, a zarazem rzucić wyzwaniem największym graczom e-sprzedaży, takim jak Asos, Zalando czy Amazon.

Omnichannel odpowiedzią na nowe trendy

Hiszpańska Grupa Inditex coraz częściej sięga po mieszankę tradycji i cyfrowych rozwiązań. Takim przykładem jest niedawno otwarty sklep Zara w centrum handlowym Westfield Stratford. Flagowy sklep Zara łączy w sobie najlepsze elementy doświadczenia zakupowego offline z technologiami znanymi z e-commerce.

Nowatorski sklep ma 4,5 tys. mkw. powierzchni sprzedaży. Na tej przestrzeni klienci nie tylko będą mogli zapoznać się z szeroką ofertą marki, ale również odebrać internetowe zakupy. System odbioru e-zakupów ma być w pełni zautomatyzowany. Równocześnie system może przetwarzać nawet 2,4 tys. zamówień online. Jedyne co musi zrobić klient, to zeskanować QR kod albo wpisać PIN otrzymany przy składaniu zamówienia w e-sklepie i czekać, aż robot dostarczy mu zakupiony towar. Wszystko ma trwać dosłownie kilka sekund. Płatności można dokonywać za pomocą mobilnego portfela wbudowanego w aplikację sieci Zara lub całej Grupy Inditex.

Rozwój technologii i e-commerce

Zara ułatwia także zwroty i wymiany zamówionych produktów oraz oferuje system rekomendacji produktów dzięki elektronicznym lustrom. Za pomocą technologii RFID klienci będą mogli dobrać do zamówionych produktów – inne z danej kolekcji bądź pasujące do danej stylizacji akcesoria.

Inditex jest obecny już na 94 rynkach, z czego na 46 prowadzi sprzedaż e-commerce. W Polsce hiszpańska firma prowadzi sprzedaż internetową wszystkich swoich marek: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Uterqüe oraz Zara Home.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl