Blockchain – nowa technologia, która zmieni oblicze omnichannelu

i-systems-orf-omnichannel

Termin blockchain jest dziś niezwykle popularny i bardzo często traktowany jest wręcz jako synonim innowacyjności. Media na całym świecie rozpisują się na jego temat sprawiając, że z każdym dniem technologia ta zyskuje na popularności – piszą eksperci z firmy i-systems, która jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum CEE Exhibition & Conference.

Jedni ludzie twierdzą, że efektem jej wprowadzenia będzie wyłącznie wspomniany już szum medialny i nic ponadto, inni z kolei przekonani są, że całkowicie zmieni ona warunki gry, również w omnichannel. My zdecydowanie wpisujemy się w tę drugą grupę. Pytanie tylko – jakich konkretnie zmian możemy się spodziewać?

Czym jest blockchain?

“Blockchain jest potencjalnie fascynującą technologią, choć większość nie do końca wie, na czym ta technologia polega i większość myli to z kryptowalutami” – tak za Brunonem Bartkiewiczem, prezesem Banku ING, można podsumować obecną percepcję blockchain’u.

Blockchain to technologia służąca do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w internecie. Mogą one dotyczyć np. transakcji handlowych, stanów własności, udziałów, akcji, sprzedaży, a także kupna lub sprzedaży walut (w tym walut elektronicznych).

Ideą blockchain jest więc stworzenie i utrzymanie wspólnej i zbiorowej księgi rachunkowej transakcji w wymiarze cyfrowym. Zostanie ona bez jednego, głównego komputera i centralnych systemów zarządzających i weryfikujących. Zabezpieczona będzie dzięki narzędziom kryptograficznym.

Bezpieczeństwo rozwiązania

Główną obawą odnośnie tej technologii jest jej bezpieczeństwo. Mówi się, że jest to obecnie najbezpieczniejsze rozwiązanie na rynku. Dlaczego ma ono taką opinię? Otóż przy zastosowanych rozwiązaniach oraz mocy obliczeniowej jest ona nie do podrobienia. Niezależne szacunki stwierdzają, że aby dokonać próby złamania blockchain potrzebna jest moc obliczeniowa połowy obecnego internetu w jednym czasie. Dodatkowo, transakcje zapisane w blockchain są nieodwracalne. Jeśli więc ktoś będzie chciał zmienić zweryfikowane już zapisy lub wprowadzić nieuprawnioną transakcję, węzły blockchain odkryją tę zmienną i odmówią jej rejestracji.

Blockchain blisko retailu

Łańcuch bloków (czyli blockchain) zaczyna się już pojawiać  w percepcji sprzedaży. Pierwsze kroki w tym kierunku zrobili Agility i Carrefour. Pierwsza z nich, razem z IBM i Maersk, przygotowuje rozwiązanie oparte o technologię blockchain, służące do zarządzania i śledzenia przesyłek kontenerowych. To rozwiązanie ma zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo w handlu międzynarodowym. Z kolei Carrefour, w ramach planu transformacji „Carrefour 2022” globalnie wyda ok. 2 mld euro rocznie na inwestycje. Znacząca część tych środków wydana zostanie właśnie na rozwój technologii blockchain. Według informacji spółki, inicjatywie będzie szefował osobiście CEO Grupy Carrefour, Alexandre Bompard. Celem uruchomionego projektu będzie jeszcze lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw oraz stworzenie mocnych podstaw dla e-commerce.

Jak omnichannel wykorzysta blockchain

Dla większości sieci handlowych, zastosowanie technologii blockchain w dzisiejszych systemach to melodia przyszłości. Może się ona jednak całkiem dobrze sprawdzić i wpłynąć na:

– odporność na błędy, z uwagi na to, że każdy blok jest niezależny i awaria jednego, w żaden sposób nie wpływa na całość architektury

– skalowalność, ponieważ w przypadku zwiększenia popytu na zasoby, zwiększanie ich dostępności może następować automatycznie

– szybkość działania logistyki, zagwarantowaną dzięki temu, że technologia nie działa w jednym miejscu

Oczywistym jest, że blockchain nie jest technologią, która jest obecnie w centrum uwagi sektora retail. Możemy się jednak z całą pewnością spodziewać, że zdecentralizowane systemy, także e-commerce, zmienią oblicze omnichannel. Warto przyglądać się tym zmianom.

Tekst został opracowany przez zespół firmy i-systems.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY