Apsys na SCF: modernizacja i rozbudowa podnoszą wartość centrum handlowego

Manufaktura, Apsys

– Jeszcze parę lat temu modernizacje dotyczyły tylko centrów pierwszej generacji, dzisiaj także w centrach nowszej generacji konieczne jest dopasowanie szeroko pojętej oferty do oczekiwań coraz bardziej wymagającego klienta i nasyconego rynku – mówi Ewa Flader, dyr. regionalny ds. zarządzania nieruchomościami, Apsys Polska

„Modernizacja, przebudowa, rozbudowa jako ciągły proces utrzymania i podwyższania wartości centrum handlowego” to temat jednego z paneli dyskusyjnych Apsys, który odbył się w pierwszy dzień targów Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition & Conference.

W dyskusji o konieczności inwestycji w istniejące centra handlowe wzięli udział Marcin Stokowiec – Investment Director, Apsys, Rory Mepham – Managing Director, Newbridge, Ewa Flader – Real Estate Regional Director, Apsys, Tomasz Górski – Retail Asset Manager, NEPI Rockcastle oraz Jocelyn Fillard – International Architecture Director, Sud Architect Polska

Naturalny cykl życia centrum handlowego

Eksperci są zgodni, że dla centrów istniejących, kwestia modernizacji jest sprawą kluczową. – W konkurencyjnym otoczeniu cykl życia produktu, jakim jest centrum handlowe, wynosi mniej więcej 10 lat. Po upływie tego czasu utrzymanie silnej pozycji na rynku, wymaga gruntownej modernizacji, rearanżacji czy rozbudowy – mówi Ewa Flader.

Nasycenie i rozwój branży spowodował skrócenie cyklu czasu życia centrum handlowego, a modernizacja lub przebudowa często jest jedynym sposobem na jego wydłużenie. – Jeszcze parę lat temu modernizacje dotyczyły tylko centrów pierwszej generacji, dzisiaj także w centrach nowszej generacji konieczne jest dopasowanie szeroko pojętej oferty do oczekiwań coraz bardziej wymagającego klienta i nasyconego rynku – mówi Ewa Flader, Real Estate Regional Director, Apsys.

Jednak wiek centrum nie jest już jedynym wyznacznikiem podejmowania decyzji o rozbudowie obiektów. – Często modernizacja jest warunkiem utrzymania silnej pozycji na konkurencyjnym rynku oraz nasilającej się sprzedaży online – zauważa Tomasz Górski – Retail Asset Manager, NEPI Rockcastle.

Eksperci zgodnie podkreślają, że w aspekcie coraz większej konkurencyjności rynkowej i ograniczonego tenant-mix centra muszą non stop dostosowywać się do rosnących i zmieniających się potrzeb klientów. Centrum to coraz częściej lokalna agora, miejsce spotkań i spędzania czasu, w którym klient doświadcza szeroko pojętego „customer experiance”. Kluczem do sukcesu jest pełne zaopiekowanie się klientem – dostarczenie mu wrażeń i emocji, których nie da mu zakup internetowy. Modernizacja centrum jest świetnym momentem, aby te potrzeby zdefiniować i zaproponować nowe rozwiązania.

Każdy zyskuje

Nie ulega wątpliwości, że modernizacja obiektu handlowego to proces, na którym zyskują wszyscy interesariusze. Właściciel centrum zyskuje dzięki wzrostowi wartości centrum. Wyremontowane, nowoczesne centrum usprawnia pracę działu leasingu, który z większą łatwością może pozyskać nowych najemców, to z kolei przekłada się na wzmocnienie tenant-mix centrum. Klienci chętniej odwiedzają obiekty, które są nowoczesne, bardziej przyjazne i w których mogą zaspokoić niemal wszystkie swoje potrzeby. Zmiany w aranżacji, funkcjonalności oraz wprowadzanie nowych marek przekładają się na większą lojalność, więc częściej wracają do takiego obiektu. To z kolei przekłada się na większe obroty najemców.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY