KiK na SCF: ambitne założenia wymagają precyzji

Nasze realne założenia na najbliższy czas to zamknięcie 2018 roku z liczbą około 250 sklepów KiK, a następnie utrzymanie tempa wzrostu na poziomie 50–60 nowych sklepów rocznie. Liczba 650 sklepów jest celem, do którego dążymy, pewnym wyznacznikiem, ale nie ograniczeniem – mówi dla Retailnet Mariusz Kulik, Dyrektor Generalny KiK.

Stoisko KiK na SCF 2018
Stoisko KiK na SCF 2018

KiK jest wystawcą Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition&Conference.

W Polsce 6 lat temu pojawiła się znana na całym świecie od ponad 20 lat sieć sklepów KiK. W tym okresie otworzyła w naszym kraju ponad 200 sklepów, stając się ważnym graczem na rynku. O strategii i planach rozwoju rozmawiamy z Mariuszem Kulikiem, Dyrektorem Generalnym KiK.

Tempo rozwoju KiK wzrasta – do końca 2018 roku liczba sklepów KiK w Polsce sięgnie około 250, a za kilka lat nawet 650 lokalizacji. Czym podyktowane są te założenia?

Intensywna ekspansja na polskim rynku jest jednym z filarów naszej działalności, dlatego planujemy, a następnie realizujemy założenia, które przybliżają nas do wyznaczonych celów w tym zakresie. Nie wyklucza to jednak ich elastyczności i pewnych modyfikacji – dynamicznie reagujemy na sytuację na rynku, trendy w branży i feedback ze strony naszych klientów, a także pracowników. Nasze realne założenia na najbliższy czas to zamknięcie 2018 roku z liczbą około 250 sklepów KiK, a następnie utrzymanie tempa wzrostu na poziomie 50–60 nowych sklepów rocznie. Liczba 650 sklepów jest celem, do którego dążymy, pewnym wyznacznikiem, ale nie ograniczeniem.

Nawet przy takiej liczbie otwarć wciąż ważny jest wybór lokalizacji. Na co KiK zwraca uwagę w tym zakresie?

Nasi klienci to przede wszystkim osoby mające wiele obowiązków, które żyją dynamicznie i są mistrzami w gospodarowaniu czasem. Dlatego chętnie odwiedzają miejsce, w którym mogą nie tylko modnie ubrać siebie i swoją rodzinę, ale także znaleźć funkcjonalne AGD albo efektowne dodatki do aranżacji wnętrz. Wiemy, że nasi klienci cenią sobie komfort zakupów i staramy się im go zapewnić. Dlatego stawiamy na obecność w galeriach handlowych, retail parkach oraz przy uczęszczanych deptakach. Z przyjemnością towarzyszymy im w codzienności – niekiedy w drodze do pracy, czasami podczas podstawowych zakupów lub jesteśmy po prostu blisko ich miejsca zamieszkania. Poza tym oczywiście korzystamy z doświadczenia naszych pracowników, prognoz trendów w branży, wskaźników footfallu itd. Wszystkie te informacje i sugestie wykorzystujemy zarówno w odniesieniu do wyboru lokalizacji nowych sklepów, jak i relokacji tych już istniejących – bywa, że dokonujemy tego w obrębie tego samego centrum handlowego, czemu towarzyszą często powiększenie powierzchni, odświeżenie formuły albo stworzenie zupełnie nowego formatu, jak miało to miejsce w przypadku pierwszego wielkopowierzchniowego sklepu KiK w Opolu.

Zapewne lokal musi też spełniać określone wymagania…

Owszem, ale nie do końca. Jak dotąd stworzyliśmy sieć ponad 220 punktów sprzedażowych, a ich liczba powiększa się w średnim tempie jednego na tydzień. To pozwoliło nam wypracować strategię, w której z jednej strony zawierają się ściśle określone wytyczne, a z drugiej powstaje pewien margines elastyczności. Wiele zależy bowiem od specyfiki danego miejsca, ale pewne kwestie pozostają niezmienne. Tu trzeba wymienić takie elementy, jak określona powierzchnia handlowa – powinno być to 600 mkw. lub więcej i 50 mkw. dodatkowej powierzchni, komfortowy dostęp do co najmniej 15 miejsc parkingowych, a także możliwość atrakcyjnej zewnętrznej ekspozycji towaru. Istotne jest również sąsiedztwo innych punktów sprzedażowych, które są – tak jak KiK – ukierunkowane na różnych klientów i całe rodziny, a więc hiper- i supermarkety,sieciowe drogerie, operatorzy spożywczy czy popularne sklepy branżowe.

Wspomniał Pan o relokacji istniejących sklepów. Obok uruchamiania nowych lokalizacji strategia KiK to także odświeżanie tych już funkcjonujących. Które ze sklepów są poddawane modernizacjom i w jakim zakresie?

Z miesiąca na miesiąc pojawiają się kolejne sklepy KiK. Jesteśmy już od 6 lat na rynku polskim i blisko 25 na rynku światowym. Oczekiwania klientów nie tylko są zróżnicowane, ale przede wszystkim dynamicznie się modyfikują. Wraz ze zmianą oczekiwań klientów, zmienia się nasza sieć. W tym kontekście zmiany są dla nas synonimem rozwoju. Dlatego poza otwieraniem nowych punktów sprzedaży inwestujemy w modernizację istniejącej sieci sklepów. Prowadzimy takie działania jak odświeżenie sposobu ekspozycji towaru, zastosowanie lepszego oświetlenia, wdrożenie pewnych udogodnień w sklepie, a nierzadko także – jeśli dana lokalizacja ma duży potencjał – powiększenie jego powierzchni. Wszystko po to, by zakupy w KiK były jeszcze lepsze.

W tym roku KiK rozpoczął kolejny etap rozwoju – w Polsce pojawiły się pierwsze sklepy wielkopowierzchniowe w Opolu i Sosnowcu. Jakie standardy spełniają sklepy tego typu?

Każdy z naszych sklepów stacjonarnych, a już wkrótce także sklep internetowy, oferuje klientom modne, wysokiej jakości produkty w atrakcyjnych cenach. Wielkopowierzchniowa odsłona sklepów KiK wzmacnia doświadczenia, których dostarczają zakupy w naszych sklepach. Do dyspozycji klientów oddajemy przestrzenie, które idą w kierunku coraz większej jakości, nowoczesności i dbałości o detale. Wszystkie sklepy KiK, a w szczególności te powyżej 800 mkw., sprzyjają rodzinnym zakupom – nie tylko dzięki szerokiemu asortymentowi, ale także pewnym standardom dotyczącym powierzchni handlowej – projektujemy ją tak, by po sklepie można było się swobodnie przemieszczać nawet z dziecięcym wózkiem. Ponadto dbamy, by produkty były rozlokowane w odpowiedni sposób – na mobilnych wieszakach i w ułatwiających dostęp, wygodnych koszach. Dążymy do tego, by nasi klienci poczulisię na zakupach w KiK jak w domu i czerpali z nich przyjemność.

Czy w ramach podsumowania może pokusić się Pan o prognozę przyszłości centrów handlowych w Polsce?

Branża retail jest bardzo dynamiczna, a centra handlowe stanowią jej integralną część, która ulega stałym przeobrażeniom. Z pewnością w nadchodzących latach trend postrzegania galerii przez klientów jako miejsca, w którym zakupy stanowią istotny, ale nie jedyny cel, będzie przybierał na sile. Równocześnie nie można ignorować intensywnie rosnącego znaczenia Internetu i tego, że Polacy chętnie dokonują zakupów za jego pośrednictwem. Jako KiK oczywiście spoglądamy w przyszłość i mamy wyraźnie określony cel oraz perspektywy i ramy rozwoju. Obserwujemy rynek, bierzemy udział w eventach branżowych, słuchamy głosu klientów i ekspertów – jesteśmy gotowi, by reagować na wszelkie zachowania czy zmiany, ale jednocześnie skupiamy się na swoich założeniach. A te są ambitne i wymagają precyzji.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl