JLL: spada podaż nowych centrów handlowych w Moskwie

kashirskaya-shopping-center-enka-jll

Bieżący rok, pod względem oddania do użytku nowych obiektów handlowych, może być najgorszy od 6 lat. Kilka projektów ma opóźnienia. Tym samym na rynku pojawi się o 137 tys. mkw. powierzchni handlowej mniej, niż zakładano.

Według JLL, w III pierwszych kwartałach 2018 roku w Moskwie oddano do użytku 98 tys. mkw. powierzchni handlowej (GLA) w nowych galeriach. To o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

JLL: rok 2019 będzie obfitował w nowe otwarcia

Dotychczas, w I połowie tego roku, oddano do użytku trzy nowe obiekty: Kashirskaya Plaza (71 000 mkw.), Milya (19 000 mkw.) i Petrovskiy (8500 mkw.). Trzy kolejne centra handlowe zostaną ukończone pod koniec tego roku. Chodzi o Arena Plaza (17 000 mkw.), Galeon (14 000 mkw.) i Krasnoprudny (około 7 000 mkw.). Oddanie do użytku projektów TPA Rasskazovka i Angara SC zostało przesunięte na rok 2019. W rezultacie całkowita suma nowo powstałej powierzchni handlowej wyniesie na koniec bieżącego roku 137 000 mkw., o 12 proc. mniej niż przed rokiem.

– Do końca roku powinno powstać jeszcze 38,000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Nawet jeżeli wszystko pójdzie z planem, łączny wynik osiągnięty w tym roku będzie najniższy od sześciu lat – mówi Ekaterina Zemskaya, szefowa działu powierzchni handlowej w JLL Russia & CIS. – Nadal obserwujemy niższą podaż w związku z recesją, która miała miejsce w latach 2014-2016. Obecnie trwają jednak prace budowlane nad kilkoma dużymi projektami handlowymi. W rezultacie w przyszłym roku podaż nowej powierzchni handlowej wzrośnie ponad dwukrotnie, do poziomu 321,000 mkw. – dodaje.

W związku z niższą niż zakładano podażą nowych obiektów handlowych, współczynnik niewynajętej powierzchni spadł w III kwartale 2018 roku do poziomu 5 proc., o 1 punkt proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Sephora wraca do Rosji, Mexx ma to w planach

W badanym okresie, na rosyjskim rynku zadebiutowały 23 nowe marki. To mniej niż przed rokiem, kiedy w Rosji pojawiło się aż 38 nowych sieci handlowych. W opisywanym okresie 5 międzynarodowych sprzedawców opuściło rynek.

– Gospodarka Rosji wraca do równowagi po kryzysie gospodarczym w latach 2014-2016. Jednak spadek wartości rubla i ograniczona podaż najlepszych lokalizacji hamują ekspansję międzynarodowych marek – zauważa Oksana Kopylova, kierownik działu powierzchni handlowych i magazynowych, JLL Russia & CIS. – Tylko siedem nowych marek pojawiło się na rynku rosyjskim w trzecim kwartale 2018 roku. Wszyscy otworzyli swoje pierwsze sklepy w Moskwie. Najważniejszym wydarzeniem był powrót sieci Sephora, która otworzyła swój flagowy sklep w Aviapark SC – dodaje.

Niemniej jednak kilku dużych międzynarodowych sprzedawców detalicznych planuje otworzyć swoje pierwsze monobrandowe sklepy w Rosji jeszcze w tym roku. Przykłady: szwedzka sieć odzieżowa COS, czy marka Mexx, która podobnie jak Sephora rozważa powrót do Rosji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY