Nanovo na SCF: miejsca do usług, czyli zakupy już nigdy nie będą takie same

nanovo-scf-sobczak

Transformacja handlu jest faktem, który uważany jest za przełomowy na wielu płaszczyznach biznesowych. Każda analiza stanu faktycznego dotyka najważniejszego czynnika, którym jest konsument – pisze Dariusz Sobczak, Członek Zarządu Nanovo.

Czy producenci nie robią wszystkiego dla konsumenta? Bez wątpienia konsument jest wyjątkowy, szybciej przyjmuje nowe technologie, dyktuje warunki markom i nadaje sens rozwoju nowym produktom i usługom. To niebywałe funkcjonować w erze konsumenta – dodaje Dariusz Sobczak. 

Firma Nanovo była partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition&Conference, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Nanovo zwraca uwagę na konsumocentryzm

Największym trendem ostatnich lat jest web-rooming, czyli zapoznanie się z produktem w Internecie, a dopiero potem, zdecydowanie się na odwiedzenie sklepu, w celu zakupu. Dynamiczny rozwój web-roomingu wymusił konieczność przełączania się między kanałami marketingowymi w dowolnym momencie procesu zakupowego. Celem tego procesu jest łatwiejsze zrozumienie przez konsumenta komunikatu, jaki chcemy finalnie przekazać. Dlatego w przestrzeń sklepu wkomponowywane są najwcześniej interaktywne nośniki cyfrowe pozwalające na zapoznanie się z pełną ofertą. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest możliwość zaprezentowania pełnego asortymentu niezależnie od ograniczeń powierzchni ekspozycyjnej.

Finalizacja procesu zakupowego w nowoczesnych przestrzeniach handlowych jest realizowana przez systemy systemy Click&Collect i SelfCheckout. Jednym z najbardziej znanych kompleksowych wdrożeń tego typu są sklepy Amazon GO pozwalające na dokonanie zakupów i płatności za pomocą telefonu, ale bez trzymania go cały czas w dłoni, dzięki systemowi zaawansowanych sensorów monitorujących produkty zebrane przez użytkownika. Natomiast w Polsce najbardziej zaawansowanym wdrożeniem tego typu jest interaktywny sklep marki eobuwie.pl (technologia cyfrowa Nanovo), który swoją premierę miał pod koniec zeszłego roku.

eobuwie-nanovo-scf
Salon sieci Eobuwie.pl

Początek nowej ery zakupowej – omnichannel w praktyce

Zwracaliśmy uwagę na możliwość płynnego przechodzenia pomiędzy kanałami, dzięki której konsument może sprawnie uzyskać informacje o interesującym produkcie. Aby osiągnąć najlepszy efekt cała komunikacja w sklepie musi być spójna z internetową, żeby zapewnić klientowi zunifikowane doświadczenie kontaktu z marką. Podobnie jak komunikacja w Internecie, skuteczna komunikacja w miejscu sprzedaży powinna być spersonalizowana i uwzględniać kontekst klienta. Przy projektowaniu ekspozycji produktowych powinno się uwzględnić jego zachowanie, np. to które produkty podniósł z półki i wyświetlić ofertę produktów komplementarnych na zainstalowanych bezpośrednio w półce nośnikach. W ten sposób skutecznie realizuje się dosprzedaż towarów i usług bezpośrednio w sklepie. Mówimy w tym przypadku o ekspozycji reagującej na konsumenta, na zmieniający się kontekst.

Zaakcentowana technologia pozwalająca na efektywne zarządzanie półkami pozwala nie tylko na zwiększenie efektywności komunikacji, ale również na automatyczne monitorowanie i raportowanie stanu półek, integracje z systemami magazynowymi oraz optymalizację procesów logistycznych. Jest to o tyle istotne, że dzisiaj już nie wystarczy kupić tanio i sprzedać drożej – konkurencyjność buduje się również poprzez skrócenie zarówno czasu zakupu, jak i kosztów dotarcia z produktem do konsumenta. Powinniśmy również mieć kontrolę i możliwość efektywnego kreowania polityki cenowej, czyli ujmując to ogólnie – prezentacja oferty produktowej. Właśnie z tych powodów stale rośnie popularność urządzeń typu menu board, pozwalających na atrakcyjną prezentację produktu i modyfikacje oferty w czasie rzeczywistym, tak jak ma to miejsce np. w restauracjach McDonald’s. Oprócz komunikacji czysto marketingowej, nośniki cyfrowe zainstalowane w przestrzeniach handlowych mogą również udostępniać klientowi zestaw użytecznych informacji lub funkcjonalności, które służą informowaniu i edukowaniu. Przykładem takiego wdrożenia może być instalacja w Warszawskim Eurocentrum. Klient wchodzący do przestrzeni budynku posiadający już zainstalowaną aplikację będzie miał dostęp nie tylko do nawigacji po obiekcie, ale również np. do informacji o nadchodzących wydarzeniach, czy też możliwość zamówienia taksówki, za jednym dotknięciem ekranu.

Samo użycie nowoczesnych technologii to jednak za mało – zmienił się również sam sposób myślenia o technologii. Nośniki cyfrowe nie są już dzisiaj czymś wyjątkowym dla istniejącej przestrzeni i to tylko dlatego, że to obecny „must have”. Nośniki cyfrowe są aktualnie ważnym elementem wystroju wnętrz, uwzględnianym już na etapie projektowania architektury obiektu zarówno pod kątem wizualnym, jak i informacji oraz funkcji. które będą udostępniać. Powinny być spójne z projektowaną lub istniejącą przestrzenią, tak jak to ma miejsce np. na nośnikach działających w oparciu o technologię Signio w budynku Warsaw Spire, -budynek otrzymał prestiżową nagrodę dla najlepszej inwestycji biurowej (Best Office & Business Development) na targach MIPIM w Cannes w 2017 roku.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY