Nanovo na SCF: miejsca do usług, czyli zakupy już nigdy nie będą takie same

Transformacja handlu jest faktem, który uważany jest za przełomowy na wielu płaszczyznach biznesowych. Każda analiza stanu faktycznego dotyka najważniejszego czynnika, którym jest konsument – pisze Dariusz Sobczak, Członek Zarządu Nanovo.

Czy producenci nie robią wszystkiego dla konsumenta? Bez wątpienia konsument jest wyjątkowy, szybciej przyjmuje nowe technologie, dyktuje warunki markom i nadaje sens rozwoju nowym produktom i usługom. To niebywałe funkcjonować w erze konsumenta – dodaje Dariusz Sobczak. 

Firma Nanovo była partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2018 CEE Exhibition&Conference, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Nanovo zwraca uwagę na konsumocentryzm

Największym trendem ostatnich lat jest web-rooming, czyli zapoznanie się z produktem w Internecie, a dopiero potem, zdecydowanie się na odwiedzenie sklepu, w celu zakupu. Dynamiczny rozwój web-roomingu wymusił konieczność przełączania się między kanałami marketingowymi w dowolnym momencie procesu zakupowego. Celem tego procesu jest łatwiejsze zrozumienie przez konsumenta komunikatu, jaki chcemy finalnie przekazać. Dlatego w przestrzeń sklepu wkomponowywane są najwcześniej interaktywne nośniki cyfrowe pozwalające na zapoznanie się z pełną ofertą. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest możliwość zaprezentowania pełnego asortymentu niezależnie od ograniczeń powierzchni ekspozycyjnej.

Finalizacja procesu zakupowego w nowoczesnych przestrzeniach handlowych jest realizowana przez systemy systemy Click&Collect i SelfCheckout. Jednym z najbardziej znanych kompleksowych wdrożeń tego typu są sklepy Amazon GO pozwalające na dokonanie zakupów i płatności za pomocą telefonu, ale bez trzymania go cały czas w dłoni, dzięki systemowi zaawansowanych sensorów monitorujących produkty zebrane przez użytkownika. Natomiast w Polsce najbardziej zaawansowanym wdrożeniem tego typu jest interaktywny sklep marki eobuwie.pl (technologia cyfrowa Nanovo), który swoją premierę miał pod koniec zeszłego roku.

eobuwie-nanovo-scf
Salon sieci Eobuwie.pl

Początek nowej ery zakupowej – omnichannel w praktyce

Zwracaliśmy uwagę na możliwość płynnego przechodzenia pomiędzy kanałami, dzięki której konsument może sprawnie uzyskać informacje o interesującym produkcie. Aby osiągnąć najlepszy efekt cała komunikacja w sklepie musi być spójna z internetową, żeby zapewnić klientowi zunifikowane doświadczenie kontaktu z marką. Podobnie jak komunikacja w Internecie, skuteczna komunikacja w miejscu sprzedaży powinna być spersonalizowana i uwzględniać kontekst klienta. Przy projektowaniu ekspozycji produktowych powinno się uwzględnić jego zachowanie, np. to które produkty podniósł z półki i wyświetlić ofertę produktów komplementarnych na zainstalowanych bezpośrednio w półce nośnikach. W ten sposób skutecznie realizuje się dosprzedaż towarów i usług bezpośrednio w sklepie. Mówimy w tym przypadku o ekspozycji reagującej na konsumenta, na zmieniający się kontekst.

Zaakcentowana technologia pozwalająca na efektywne zarządzanie półkami pozwala nie tylko na zwiększenie efektywności komunikacji, ale również na automatyczne monitorowanie i raportowanie stanu półek, integracje z systemami magazynowymi oraz optymalizację procesów logistycznych. Jest to o tyle istotne, że dzisiaj już nie wystarczy kupić tanio i sprzedać drożej – konkurencyjność buduje się również poprzez skrócenie zarówno czasu zakupu, jak i kosztów dotarcia z produktem do konsumenta. Powinniśmy również mieć kontrolę i możliwość efektywnego kreowania polityki cenowej, czyli ujmując to ogólnie – prezentacja oferty produktowej. Właśnie z tych powodów stale rośnie popularność urządzeń typu menu board, pozwalających na atrakcyjną prezentację produktu i modyfikacje oferty w czasie rzeczywistym, tak jak ma to miejsce np. w restauracjach McDonald’s. Oprócz komunikacji czysto marketingowej, nośniki cyfrowe zainstalowane w przestrzeniach handlowych mogą również udostępniać klientowi zestaw użytecznych informacji lub funkcjonalności, które służą informowaniu i edukowaniu. Przykładem takiego wdrożenia może być instalacja w Warszawskim Eurocentrum. Klient wchodzący do przestrzeni budynku posiadający już zainstalowaną aplikację będzie miał dostęp nie tylko do nawigacji po obiekcie, ale również np. do informacji o nadchodzących wydarzeniach, czy też możliwość zamówienia taksówki, za jednym dotknięciem ekranu.

Samo użycie nowoczesnych technologii to jednak za mało – zmienił się również sam sposób myślenia o technologii. Nośniki cyfrowe nie są już dzisiaj czymś wyjątkowym dla istniejącej przestrzeni i to tylko dlatego, że to obecny „must have”. Nośniki cyfrowe są aktualnie ważnym elementem wystroju wnętrz, uwzględnianym już na etapie projektowania architektury obiektu zarówno pod kątem wizualnym, jak i informacji oraz funkcji. które będą udostępniać. Powinny być spójne z projektowaną lub istniejącą przestrzenią, tak jak to ma miejsce np. na nośnikach działających w oparciu o technologię Signio w budynku Warsaw Spire, -budynek otrzymał prestiżową nagrodę dla najlepszej inwestycji biurowej (Best Office & Business Development) na targach MIPIM w Cannes w 2017 roku.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn