Zalando testuje inteligentne roboty. Mają usprawnić procesy logistyczne

zalando-lounge

Zalando testuje w swojej siedzibie w niemieckim Erfurcie dwa roboty intralogistyczne firmy Magazino – TORU, które mają usprawnić procesy pakowania i rozpakowywania towarów.

Dzięki technologii inteligentnych kamer, urządzenia są w pełni autonomiczne – mogą rozpoznawać, chwytać i transportować poszczególne obiekty. Głównym celem TORU jest wspieranie pracowników i odciążenie ich od działań nieergonomicznych.

Testy potrwają do maja 2019 roku, a następnie roboty zostaną zintegrowane z procesami związanymi z magazynowaniem i kompletacją zamawianych towarów. Inwestowanie w automatyzację i testowanie zrobotyzowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w rozwoju strategii logistycznej Zalando.

Roboty wspomogą pracowników Zalando

Jakie są zalety robota TORU i do czego będzie on w Zalando wykorzystywany?

Carl-Friedrich zu Knyphausen, kierownik ds. rozwoju logistyki w Zalando: TORU jest autonomicznym robotem, który poprzez wbudowane kamery rozpoznaje otaczające go środowisko, dzięki czemu może się w nim orientować i pracować ramię w ramię z ludźmi. Obecnie testujemy, w jaki sposób możemy wykorzystać go jako autonomicznego robota kompletacyjnego oraz jak zintegrować go z istniejącymi procesami. TORU w szczególności wspiera pracowników w ich codziennej pracy. Naszym celem jest odciążenie pracowników logistyki od działań nieergonomicznych, takich jak na przykład schylanie się, czy sięganie po produkty z najniższych i najwyższych półek. Obecnie TORU jest jednak w stanie chwytać jedynie kartony, w których zazwyczaj znajdują się buty.

zalando-carl-friedrich
Carl-Friedrich zu Knyphausen, kierownik ds. rozwoju logistyki w Zalando

Testy są jeszcze na bardzo wczesnym etapie. Obecnie roboty w dużej mierze zajmują się zamówieniami testowymi, ale zrealizowały również kilka prawdziwych zleceń. Po otrzymaniu zamówienia roboty wynajdują, dzięki własnym systemom nawigacyjnym, najlepsze trasy. Wspólnie z Magazino pracujemy nad tym, by TORU były coraz lepsze i szybsze.

W jaki sposób roboty wchodzą w interakcję z ludźmi?

CFK: TORU podjeżdża do półek w strefie kompletacji zamówień i przetwarza swoją listę tak, jak robi to pracownik. Za pomocą zintegrowanych kamer i skanerów TORU identyfikuje i lokalizuje właściwe przedmioty na półce, zdejmuje je przyssawką i umieszcza w plecaku, a następnie udaje się do stacji transferowej. Robot widzi, kiedy człowiek zamierza przeciąć mu drogę i zatrzymuje się, zanim będzie kontynuował swoje zadanie.

Jak testy robota Magazino wpasowują się w strategię logistyczną Zalando?

CFK: Od czasu budowy naszego pierwszego centrum zaopatrzeniowego w Erfurcie w 2012 roku inwestujemy w automatyzację. Nawet w trakcie rozwoju naszych przenośników koncentrowaliśmy się na technologii dostarczania produktów do naszych pracowników, zmniejszając w ten sposób odległości do pokonania. Innym przykładem są nasze sortowniki w Mönchengladbach i Lahr, które odciążają naszych kolegów od nieergonomicznych ruchów. Perspektywy dla TORU mogą być podobne. Inwestowanie w automatyzację i testowanie zrobotyzowanych rozwiązań jest zatem kolejnym, konsekwentnym krokiem w rozwoju Zalando i naszej strategii logistycznej.

Jak będzie to wyglądało w przyszłości? Czego możemy spodziewać się po automatyce logistycznej?

CFK: Będziemy ciągle testować nowe technologie, poszukując jak najlepszego rozwiązania, tak jak miało to miejsce w przypadku sortowników w Mönchengladbach i Lahr. Zalando chce nadal promować wykorzystywanie technologii w logistyce i rozwijać przemysł w tym kierunku. Właśnie dlatego wymiana doświadczeń z naszymi partnerami i kolegami z branży jest bardzo ważna. Kluczowym pytaniem jest, jak maszyny będą mogły wspierać ludzi w przyszłości. Biorąc pod uwagę takie czynniki, jak wymagania dotyczące ergonomii i bezpieczeństwa pracy, wyobrażam sobie, że w przyszłości technologia będzie coraz częściej wykorzystywana do wspomagania czynności i procesów manualnych.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl