Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować branżę fashion

zalando-kosmetyki-online

Zalando wykorzystuje uczenie maszynowe do dobierania spersonalizowanych stylizacji dzięki Algorytmicznemu Asystentowi Mody. Do nauki algorytmu wykorzystano 200 000 stylizacji stworzonych przez najlepszych stylistów. Rozwiązanie już wkrótce pojawi się na wszystkich 17 rynkach w których działa Zalando.

Zalando wdraża Algorytmicznego Asystenta Mody (ang. Algorithm Fashion Companion – w skrócie AFC), aby inspirować klientów personalizowanymi poradami dotyczącymi stroju – program posiadający już odpowiednią wiedzę sugeruje produkty na podstawie wcześniejszych zakupów klientów.

Zalando: wysoki współczynnik konwersji

AFC znajomość trendów oraz umiejętność łączenia idealnych stylizacji nabył poprzez uczenie maszynowe. Deweloperzy z Zalando stworzyli algorytm umożliwiający identyfikację elementów odzieży, a następnie łączenie ich w kompletny strój. Proces nauki przeprowadzono poprzez wprowadzenie tzw. danych testowych. Złożyło się na nie ponad 200 000 propozycji strojów stworzonych przez stylistów, na co dzień pracujących w serwisie Zalon, którzy dobierają pełne stylizacje na bazie przesłanych preferencji klienta. Wszystko po to, aby nauczyć AFC jak kompletować perfekcyjne stylizacje: np. co jest sportowe, a co eleganckie i jakie kolory pasują do siebie.

– Klienci często mówią nam, że trudno jest im łączyć produkty i cenią sobie inspiracje i porady dotyczące mody – mówi Marta Skassa, Product Manager rozwiązania AFC. – Analizy dotyczące poprzednich usług doboru stroju dla naszych klientów wskazały, że po otrzymaniu rekomendacji współczynnik konwersji był większy, tak samo jak średnie wartości koszyka. Teraz, dzięki AFC, możemy zaoferować nieograniczoną liczbą bezpłatnych propozycji, które bazować będą na poprzednich zakupach klienta lub jego zainteresowaniach – dodaje.

zalando-sztuczna-inteligencja
Algorytmiczny Asystent Mody stworzony przez Zalando

Algorytm zna się na modzie

Algorytm już udowodnił swoje wyczucie mody. – Przeprowadziliśmy ankiety w których porównaliśmy stylizacje stworzone przez stylistów oraz te, będące wynikiem pracy algorytmu. Chcieliśmy sprawdzić, czy pokryją się one z gustem i wyborami naszych klientów. Nawet nasz zespół był zaskoczony wynikiem – dodaje Marta Skassa. – Ankieta wskazała, że 50 proc. strojów stworzonych zarówno ludzi, jak i algorytm, uznano za „dobre stylizacje”, podczas gdy większa liczba strojów uznanych za złe (16,9 proc.) została w rzeczywistości stworzona przez ludzi, w przeciwieństwie do 13,9 proc. strojów stworzonych przez algorytm. Myślę, że to dowodzi, że algorytmy są naprawdę dobre w wykorzystaniu tego, czego się nauczyły – ze wszystkich danych testowych algorytm jest w stanie stworzyć coś, co trafia z upodobania użytkowników – podsumowuje Marta Skassa.

AFC tworzy stroje wokół tzw. „elementów bazowych”, czyli artykułów, które klienci niedawno zakupili lub dodali do swojej listy życzeń. System poleca następnie maksymalnie trzy dodatkowe produkty pasujące do bazowego. Po wstępnych testach AFC jest już gotowy do wprowadzenia na rynek. Będzie on dostępny na wszystkich 17 rynkach Zalando.

Wybór prezentu w Zalando

Kolejnym przykładem zastosowania innowacyjnych rozwiązań opartych o algorytmy jest inteligentny chatbot, który pomoże klientom wybrać odpowiedni dla nich prezent. Nowa funkcjonalność ma ruszyć w październiku tego roku na rynku niemieckim. Zalando współpracuje przy tym projekcie z firmą Google. Na początku usługa będzie dostępna jedynie dla użytkowników smartfonów z systemem Android.

Chatbot ma ułatwić klientom wybór odpowiednich prezentów dla ich najbliższych czy znajomych. Po zadaniu kilku pytań, chatbot wykorzystując aplikację Google Assistant zaproponuje klientowi wybór odpowiednich prezentów, które będzie można od razu zamówić i zakupić za pośrednictwem platformy Zalando. Już obecnie niemiecka platforma internetowa wykorzystuje chatboty do komunikowania się z klientami w mediach społecznościowych – na Facebooku czy Messengerze.

– Ludzie spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych. Musimy być w nich obecni, żeby być blisko naszych klientów. Chcemy im zaoferować możliwość jak najszybszej i najłatwiejszej metody dokonywania zakupów z dowolnego miejsca, w którym są obecni – komentuje Nicolas Borg, wiceprezes Zalando ds. strategii.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl