Benoit Charles, CEO Apsys Polska: przełamujemy konwencje i wyznaczamy nowe trendy

– Będziemy rozwijać projekty niekonwencjonalne, przełamujące schematy na rynku centrów handlowych – mówi Benoit Charles, CEO Apsys Polska, z którym rozmawiamy o tym, co według filozofii Apsys jest najważniejsze

Retailnet.pl: – Centrum handlowe, czy też rynek centrów handlowych dziś wygląda zupełnie inaczej niż 20 lat temu. Dzisiejsze galerie to kompleksy, które trudno nazwać jedynie handlowymi. Co musi mieć w swojej ofercie nowoczesna przestrzeń handlowa, żeby być konkurencyjną?

Benoit Charles: – Jeśli chce się osiągnąć przewagę konkurencyjną, trzeba być zawsze o krok do przodu – posiadać wiedzę na temat zmian zachodzących w społeczeństwie, obserwować światowe trendy, przyglądać się preferencjom najmłodszych, śledzić nowinki technologiczne i umiejętnie łączyć te elementy w całość. Przede wszystkim jednak właściciele i zarządzający obiektami handlowymi powinni być świadomi zmian zachodzących w potrzebach konsumentów. Wchodzące aktywnie w rynek zakupowy pokolenia Y i Z, ma zupełnie inne oczekiwania wobec centrów handlowych niż pokolenie X czy baby boomers. Przed branżą niełatwe zadanie – z jednej strony musimy zapewniać starszym pokoleniom kameralną przestrzeń i znane marki, z drugiej – tym młodym, którzy już niebawem będą stanowić główną grupę odbiorców – nowoczesne rozwiązania wychodzące daleko poza możliwość tradycyjnie rozumianego handlu i robienia zakupów. Przedstawiciele młodszych pokoleń to ludzie właściwie już nierozerwalnie zintegrowani z technologią, w sposób dla nas często abstrakcyjny.

Jak Apsys stawia czoła tym wyzwaniom?

– Nasze motto – „Dziś robimy to, o czym inni będą marzyć jutro” świetnie oddaje kierunek, w którym od początku podąża organizacja. To hasło wyznacza nasze ambicje i motywuje do ich osiągania. Zdajemy sobie sprawę, że wysoko stawiamy sobie poprzeczkę, ale to właśnie nas motywuje do ciągłego rozwoju i wytężonej pracy.

Staramy się wciąż zaskakiwać naszych klientów i proponować im rozwiązania wybiegające w przyszłość. Nawet jeśli nie są one oczywiste, a często wręcz obarczone wysokim stopniem ryzyka.

Sukcesy nie zamykają nam oczu, stanowią jedynie potwierdzenie słuszności wybranej przez nas drogi. Co ciekawe, nasza filozofia jest bardzo spójna z propagowaną przez International Council of Shopping Centers (ICSC) dewizą, że trzeba być odważnym i ciągle wyznaczać nowe drogi. Jeśli jesteś w 100 proc. pewien, że masz rację, to możesz mieć 100 proc. pewności, że nie będziesz pierwszy.

Od początku powstania Apsys w Polsce w 1996 roku, skupiliśmy się na tworzeniu projektów wyjątkowych, przełamujących konwencje, wyznaczających nowe trendy – oczywiście na miarę swoich czasów. Wystarczy wspomnieć Centrum Korona we Wrocławiu, które posiadało wydzieloną, rozbudowaną strefę foodcourt i część rozrywkową, co w czasach dominacji centrów opartych na hipermarkecie z dodatkową linią lokali w strefie kas nie było wówczas standardem. Albo Centrum Handlowe Janki, które stanowiło unikalną destynację zakupową, dzięki połączeniu centrum handlowego i retail parku. Dziś oba te rozwiązania są standardem na rynku, ale w 1996 czy 1999 r. były to projekty przełomowe.

Jednym z przedsięwzięć Apsys, które nieustająco wyznaczają standardy dla całej branży jest otwarta w 2006 r. w Łodzi Manufaktura, czy otwarta w październiku 2016 r. Posnania w Poznaniu.

Manufaktura to miejsce, które zmieniło sposób myślenia o centrach handlowych w ogóle – obok funkcji handlowej, stanowi unikalną przestrzeń służącą mieszkańcom jako obiekt spotkań, rozrywki, kulturalnych doświadczeń. Nasze nowe dziecko w portfolio – Posnania, to przykład miejsca wpisującego się w styl życia mieszkańców – innowacyjnego, oferującego najwyższą jakość w każdym aspekcie. To miejsce, w którym klient może doświadczać i przeżywać, a nie tylko nabywać. To miejsce całkowicie odpowiadające współczesnemu trendowi, który kieruje nas w stronę emocji i zdobywania doświadczeń, a nie czystego konsumpcjonizmu. Dzięki customer experience, nowoczesnym technologiom i umiejętnie analizowanym danym Posnania to miejsce, w którym klient może liczyć na spersonalizowane podejście.

Mówi Pan o doświadczeniu i emocjach. Jaki mają one związek z zakupami?

– W dzisiejszych czasach? Nierozerwalny. James Wallman, specjalista od prognozowania trendów, mówi o tym, że z epoki konsumpcjonizmu weszliśmy w epokę poszukiwania emocji. Tak bardzo nasyciliśmy się posiadaniem przedmiotów, że nie potrafimy do końca odczuwać radości związanej z ich użytkowaniem, poszukujemy więc innych bodźców. Wygrają ci, którzy będą potrafili „sprzedać” klientowi historię – doznanie, które wiąże się nierozerwalnie z przedmiotem lub usługą.  Teorię tę potwierdzają badania firmy Walker, którego wyniki mówią, że w ciągu dwóch lat czynnikiem wyróżniającym marki będą nie cena i cechy produktu, lecz właśnie wrażenia klienta. Złudzeń nie pozostawiają też wyniki badania przeprowadzonego przez Instytutu Gartnera, według których do 2020 r. 89 proc. firm będzie konkurować ze sobą głównie w obszarze customer experience.

Rozmawiała: Ewelina Nawrot

Więcej w najnowszym numerze miesięcznika Shopping Center Poland Magazine

***

Benoit Charles, Prezes Zarządu oraz CEO Apsys Polska – doświadczony menedżer z bogatym dorobkiem zarządczym w branży nieruchomości komercyjnych, z którą jest związany od ponad 15 lat. Od czerwca 2016 r. zarządza działalnością spółki Apsys w Polsce na stanowisku CEO. Wcześniej odpowiadał za rozwój i projekty deweloperskie Immochan Group Int. realizowane przez spółkę w Azji, w tym w Chinach i na Tajwanie, w Europie Wschodniej, w tym w Rosji, Rumunii, na Węgrzech i na Ukrainie oraz w Europie Południowej. W latach 2007 – 2013 CEO Immochan Polska. Doskonale zna specyfikę polskiego rynku centrów handlowych. Karierę zawodową rozpoczął jako prawnik w spółce Decathlon, w której zgodnie z mottem firmy zdobył doświadczenie na różnych szczeblach i stanowiskach, w tym m.in. jako dyrektor sklepu oraz osoba odpowiedzialna za rozwój sieci we Francji, a następnie w całej Europie. Absolwent kierunku prawa handlowego i podatkowego na jednym z największych i najbardziej renomowanych francuskich uniwersytetów – Paris Sud.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl