Gemini Park: współpraca z miastem jest ważna dla rozwoju galerii

Galerie handlowe przestają być samotnymi wyspami handlowym i coraz mocniej stawiają na współpracę z władzami miast i instytucjami, stając się częścią miejskiej tkanki. Korzyści z takich relacji są obustronne. Przykładem jest Gemini Park Bielsko-Biała.

Jeszcze kilkanaście lat temu galerie handlowe w Polsce miały ambicje konkurowania z miastami, stając się „nowym centrami”. Dziś stopniowo odchodzi się od tej koncepcji, na rzecz zacieśniania współpracy i wspólnego, zrównoważonego rozwoju miasta.  W efekcie tego galerie coraz częściej stają się partnerami miast, wspierając, a nawet inicjując miejskie projekty inwestycyjne, kulturalne czy edukacyjne.

– Rola galerii w mieście ewoluuje. Kluczowym elementem jest dziś partnerstwo z miastem. Nowoczesna galeria budująca swoją pozycje w zrównoważony sposób nie może być konkurencją dla miejskich atrakcji i samego miasta – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

I dodaje:- Wręcz przeciwnie, poprzez swoje zaangażowanie, ofertę handlową, rozrywkową, restauracyjną czy edukacyjną ale także infrastrukturę,  galeria powinna dopełniać miasto, podnosząc jego atrakcyjność. W Gemini Park od lat realizujemy ten kierunek – mówi.

Efektywna współpraca się opłaca

I faktycznie, bielska galeria ma szansę być przykładem na to, jak obiekt handlowy może efektywnie współpracować z miastem. Gemini Park nie tylko wspiera liczne inicjatywy realizowane przez miejskie instytucje, wspólnie z miastem inicjuje także projekty miejscotwórcze. Przykład?

Od ponad 4 lat galeria ze swojej inicjatywy i przy współpracy z urzędem realizuje zakrojoną na szeroką skalę, wieloetapową rewitalizację terenów zielonych nad rzeką Białą, położonych tuż przy galerii. Do dziś objęły one swoim zasięgiem ponad 11,5 tys. mkw.

W miejscu tym powstał już „Park Radości” przekształcony 2 lata temu w park rozrywki „W Deche!”. Z kolei w pobliskim miejskim Parku Strzygowskiego zbudowany został park linowy. W efekcie zapomniane i nieco zaniedbane tereny rekreacyjne odzyskują swoją funkcję. Co więcej, tereny zielone w sąsiedztwie galerii zostały wpisane przez miasto do programu funduszy unijnych „Program ochrony zasobów bio”.

Współpraca poszła nawet o krok dalej. Udane inwestycje Gemini Park na terenach wokół centrum handlowego zachęciły miasto do realizacji własnych projektów na sąsiadującym obszarze parku. Na 2019 rok zaplanowana jest rewitalizacja znajdującego się przy galerii Parku Strzygowskiego. W planach jest m.in. powstanie toru rolkowego, ścieżki rowerowej, alejek spacerowych i małej architektury.

– To przykład na to, jak współpraca może przysłużyć się rozwojowi miasta i rewitalizacji jego terenów. Dzięki temu powstanie ciekawa przestrzeń dla mieszkańców, w której połączą się atrakcje galerii z atrakcjami miasta. To unikalne w skali kraju partnerstwo  – mówi Brączek.

Tym bardziej, że do tej współpracy przyłączają się także sami mieszkańcy. Niedawno bielszczanie zdecydowali, że część budżetu obywatelskiego na 2019 rok zostanie przeznaczona na stworzenie  zielonej miejskiej plaży nad rzeką Białą w Parku Strzygowskiego. Powstanie w niej m.in. strefa wspinaczkowa dla dzieci. Także Gemini Park ma w planach rozbudowę swoich atrakcji m.in. o tyrolkę nad rzeką i park trampolin.

– Tą realizacją pokazujemy modelowy przykład współpracy galerii z miastem, ale także z mieszkańcami, przychodzącymi z oddolną inicjatywą. Udowadniamy jak wspólnym wysiłkiem można dbać o eko-dziedzictwo i tworzyć ciekawe miejsce w mieście oraz dobre sąsiedztwo, z którego korzysta każdy – mówi Brączek.

Co ciekawe, współpraca UM Bielska-Białej z Gemini Park jest na tyle modelowa, że w 2018 roku to urzędnicy zgłosili galerię do konkursu „Marka Śląskie”. Ostatecznie centrum handlowe zdobyło główną nagrodę w kategorii CSR za liczne projekty społeczne, ekologiczne i kulturalne realizowane z myślą o mieście i mieszkańcach.

– Działania galerii na polu ekologii, edukacji czy kultury są dziś zauważalne zarówno przez mieszkańców jak i Urząd Miasta. Widzimy wyraźnie, że w takiej współpracy mamy wspólny cel, którym może być np. troska o górskie szlaki, edukacja młodzieży, czy promocja kultury i organizacji pozarządowych z Podbeskidzia – mówi Krzysztof Brączek.

Projekty z myślą o mieszkańcach

Centrum handlowe aktywnie działa także z organizacjami pozarządowymi, społecznikami oraz uczelniami wyższymi. Współpraca z tymi ostatnimi szczególnie przysłużyła się Bielsku. W 2017 roku z inicjatywy Gemini Park wspólnie z Akademią Techniczno-Humanistyczną galeria stworzyła nową miejską przestrzeń. Był nią mający 400 mkw. „Skwer Poetów im. Kazimiery Alberti”.

Miejsce to wypełnione ławkami oraz zielenią zostało przekazane studentom i mieszkańcom. Mieli oni także wpływ na wybór patrona przestrzeni. Na skwerze pojawiła się także rzeźba poetki-patronki, Kazimiery Alberti, stworzona przez Akademię przy pomocy technologii druku 3D. To pierwszy taki pomnik w Polsce.

Galeria wspiera projekt ekologiczny „Czyste Beskidy” realizowany przez Akademię, w ramach którego odbywa się wielka akcja sprzątania górskich szlaków.   – Staramy się być w mieście partnerem 360 stopni, zorientowanym na różne podmioty tworzący miejski koloryt i działające na rzecz rozwoju, ekologii czy kultury – mówi Brączek.

– Pozwala nam to na uczestnictwo w ciekawych projektach realizowanych z myślą o mieszkańcach i środowisku, ale także na inicjowanie własnych przedsięwzięć. Fakt, że możemy zawsze liczyć na miasto oraz lokalne instytucje pomaga nam z kolei w upowszechnianiu naszych inicjatyw – dodaje.

Zyskują zatem wszystkie strony. – Współpraca z miastem i instytucjami musi opierać się na zasadzie win-win. Wtedy każda ze stron będzie widziała profity, a tym samym chętniej angażowała się w takie relacje. To pozwala na efektywne realizowanie celów, ale także rozwój zarówno miasta, jak i centrum handlowego dla dobra mieszkańców – podsumowuje.

Gemini Park Bielsko – Biała to nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe położone w samym sercu stolicy Podbeskidzia. Na ponad 40 tys. m kw. można znaleźć 120 sklepów, punktów usługowych i restauracji, a także niezwykle komfortowy, przestronny parking. Galeria cechuje się bardzo dobrą lokalizacją oraz świetnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. Galeria działa od 2007 roku. W 2014 została natomiast rozbudowana.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl