Raport Cushman&Wakefield: ponad 14,4 mln mkw. powierzchni handlowej na koniec III kw. 2018

shutterstock_131793338-centrum-1

Łączne zasoby powierzchni handlowej na koniec III kwartału 2018 r. w Polsce wyniosły ponad 14,4 mln mkw. Planowana wielkość podaży na koniec tego roku przy uwzględnieniu obiektów w budowie to około 490 tys. mkw. – najwyższy wynik od 3 lat. – wynika z najnowszego raportu firmy Cushman&Wakefield – Marketbeat, Rynek Handlowy w Polsce, III kwartał 2018 r.

Aktualnie w budowie z terminem otwarcia do końca 2018 r. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców znajduje się ponad 40 proc. powierzchni handlowej. Ponadto w III kw. br. na polskim rynku zadebiutowało 5 nowych marek : San Marina, Ximi Vogue, Kocca, Saffiano i Armani Exchange – podają eksperci Cushman&Wakefield

Najwyższa od 3 lat podaż nowoczesnej powierzchni handlowej

W trzecim kwartale 2018 roku całkowite zasoby powierzchni handlowej powiększyły się zaledwie o 20 tys. mkw. – oddano do użytku dwa nowe markety DIY (Leroy Merlin w Tarnowie i Castorama w Grudziądzu) oraz rozbudowano park handlowy Dekada w Grójcu. Na koniec trzeciego kwartału 2018 roku łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły ponad 14,4 mln mkw. Pomimo niewielkiej liczby nowych otwarć w trzecim kwartale, 2018 rok powinien zakończyć się z najwyższą od trzech lat podażą. Format mniejszych centrów i parków handlowych (poniżej 5 tys. mkw.) powiększył się w trzecim kwartale o kilka nowych obiektów, m.in.: Vendo Park w Chodzieży, Park Handlowy w Olecku i Park Handlowy w Radomsku. W najbliższym czasie tego typu obiekty w dalszym ciągu będą otwierać się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Ponad 800 tys. mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie realizacji lub ma wydane pozwolenie na budowę. Prawie 40 proc. tej liczby zostanie oddane do użytku do końca bieżącego roku. Planowana podaż w 2018 roku powinna wynieść łącznie około 490 tys. mkw., co będzie najwyższym wynikiem od trzech lat.

Aktywność deweloperów skupia się zarówno na największych miastach, jak też na mniejszych miejscowościach z populacją poniżej 100 tys. mieszkańców. W dużych aglomeracjach powstają głównie duże centra handlowo-rozrywkowe (np. Galeria Libero w Katowicach otwarta w listopadzie), koncepty wielofunkcyjne (np. Centrum Praskie Koneser z częścią handlowo-restauracyjną otwieraną obecnie etapami) lub też rozbudowywane są istniejące obiekty (np. Atrium Promenada w Warszawie). W mniejszych miastach, gdzie rynek jest mniej nasycony, konkurencja niewielka, a potencjał zakupowy bardzo wysoki, powstają mniejsze obiekty, głównie parki handlowe lub centra convenience skierowane do odbiorców lokalnych i umożliwiające szybkie, wygodne zakupy.

Nowe koncepty handlowe i 5 nowych marek

Ciekawym i zupełnie nowym na polskim rynku konceptem będzie Implant, którego budowa rozpocznie się wkrótce przy ul. Chmielnej w Warszawie. Obiekt składający się z nowoczesnych kontenerów swoją modułową konstrukcją nawiązuje do BoxParku w Londynie, czy ArtBoxu w Bangkoku. Implant będzie podzielony na trzy główne strefy: gastronomiczną, usługowo-handlową oraz eventową, tak – aby oprócz celów komercyjnych – pełnił również funkcje społeczne i kulturalne.

W trzecim kwartale bieżącego roku pięć nowych marek zdecydowało o ekspansji na polskim rynku handlowym. Są to: włoska San Marina z obuwiem, torebkami i akcesoriami (Wroclavia), Ximi Vogue – chińsko-koreańska marka oferująca akcesoria do domu i zabawki (Galeria Wileńska), Kocca – włoska marka modowa, Saffiano oferująca torebki od znanych projektantów (Galeria Pónocna), a także Armani Exchange z pierwszym sklepem otwartym w Galerii Mokotów. Wejście na polski rynek zapowiedziała też irlandzka sieć odzieżowa Primark z pierwszą lokalizacją planowaną w Galerii Młociny, która ma się otworzyć w Warszawie wiosną przyszłego roku.

Jak podkreślają eksperci z Cushman&Wakefield, branża handlowa w dalszym ciągu próbuje dostosować się do nowych realiów związanych z wprowadzeniem ograniczeń handlu w niedziele. Tymczasem trwają prace nad nowelizacją ustawy. Zmiany miałyby dotyczyć wydłużenia zakazu handlu na część soboty (od godz. 22:00) i poniedziałku (do godz. 05:00) oraz zapisów o możliwości otwierania w niedziele sklepów, jako placówek pocztowych. Zmiany czasu obowiązywania niedzielnego zakazu będą miały wpływ na te sklepy i centra handlowe, które wydłużyły godziny otwarcia.
W ciągu 6 miesięcy funkcjonowania ustawy centra handlowe odnotowały spadki odwiedzalności i obrotów. Odwiedzalność spadła średnio o 6,6 proc., a obroty o 3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego – podają eksperci z Cushman&Wakefield.

Wysoka konsumpcja gospodarstw domowych, będąc głównym katalizatorem wzrostu polskiej gospodarki, w znacznym stopniu zminimalizowała negatywne skutki ograniczeń w handlu. Według przewidywań ekonomistów (ING) w najbliższym czasie dynamika wzrostu wydatków konsumpcyjnych osłabnie, a wzrośnie znaczenie inwestycji, co powinno zapewnić wzrost PKB w 2018 na poziomie 4,8 proc.

Duże zmiany na rynku sieci spożywczych

Sporo zmian zachodzi również w branży sieci spożywczych. Operatorzy dużych hipermarketów nie planują już nowych otwarć skupiając się na restrukturyzacji i rozwoju mniejszych, kompaktowych supermarketów i sklepów małoformatowych. Polski konsument jest świadomy, oczekuje nie tylko niewygórowanej ceny, ale przede wszystkim wysokiej jakości produktów, które chciałby kupować wygodnie i szybko. Operatorzy sieci spożywczych starają się sprostać tym wymaganiom poprzez rewitalizacje swoich konceptów, wprowadzanie rozwiązań multikanałowych oraz stosowanie nowych rozwiązań dotyczących wystroju. Sieci dyskontowe również eksperymentują z nowymi formatami, czego przykładem mogą być chociażby lokalizacje przejęte od Piotra i Pawła przez Biedronkę, w których zauważalne jest wyraźne przejście w kierunku wyższego standardu zarówno oferty, jak i wystroju sklepów. Dyskonty są doskonałym przykładem tego, jak spektakularne efekty może przynieść dokładna obserwacja klientów, analiza tego, co i jak kupują, a także szybka reakcja i dostosowanie się do ich potrzeb. Ograniczenie powierzchni sklepu, szybka obsługa klienta przy kasie (kody kreskowe z każdej strony opakowania) i ograniczony wybór produktów, ale ze szczególną dbałością o ich jakość, pozwalają optymalizować koszty i obniżać ceny.

Aby zwiększyć lojalność klienta branża spożywcza stosuje także różne rozwiązania technologiczne (np. beacony pozwalające dokładnie śledzić drogę klienta po sklepie), łączy tradycyjny handel z handlem internetowym (nad czym pracują obecnie sieci dyskontowe w Polsce) i stosuje rozwiązania typu „Tap To Go”, które pozwalają zapłacić za towar specjalną kartą już przy braniu produktu z półki. Handel ulega obecnie ewolucji, a w najbliższych latach nastąpi prawdopodobnie więcej zmian niż w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci. Zakupy mają stać się jeszcze prostsze, wygodniejsze i przyjemniejsze, a ogromną rolę odegra tu technologia. Czeka nas więc złota era dla klienta, natomiast dla branży będzie to czas ciągłego analizowania i szybkiego reagowania na zmiany poprzez dostosowywanie się do rosnących potrzeb i wymagań kupujących.

Autorem publikacji jest Małgorzata Dziubińska Associate Director Consulting & Research

Cushman & Wakefield jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości komercyjnych. Wspiera najemców i właścicieli nieruchomości w realizacji ich planów biznesowych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości oraz zatrudnia 48 tysięcy pracowników w ok. 400 biurach i 70 krajach na całym świecie. W 2017 roku jej przychody wyniosły 6,9 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Pełna wersja raportu na stronie www.cushmanwakefield.pl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl