Prezes Trei Real Estate Poland: zabezpieczyliśmy rekordową powierzchnię gruntów

– Zidentyfikowaliśmy ponad 100 polskich miast z potencjałem budowy parków handlowych w perspektywie 5-letniej. Zaczynaliśmy w 2013 roku od jednego obiektu rocznie. W 2018 zwiększyliśmy aktywność do trzech inwestycji, a od przyszłego roku planujemy podwoić tę liczbę – komentuje dla Retailnet.pl Jacek Wesołowski, prezes Trei Real Estate Poland, który podsumowuje 2018 rok i ocenia perspektywy rozwoju branży w 2019 roku.

Dla branży handlowej nie był to łatwy rok. Inwestorzy musieli zmierzyć się z rosnącymi kosztami wykonawstwa, w ostatnich miesiącach obserwuje się wzrost cen na poziomie ponad 20 proc. Co więcej przepisy ograniczające handel w niedzielę spowodowały, że najemcy szczególnie dużych śródmiejskich obiektów handlowych odnotowali spadki obrotów. W konsekwencji pojawiła się ogromna presja na stawki czynszów. Najemcy oczekiwali też od deweloperów większej partycypacji w kosztach fit-outu swoich sklepów. Najlepiej z tą sytuacją poradziły sobie fundusze inwestycyjne, takie jak EPP czy NEPI Rockcastle, które przyjęły strategię konsolidacji obiektów w jednym portfelu, dzięki czemu mogą efektywniej zarządzać relacjami z najemcami.

Kolejnym wyzwaniem, z którym mierzy się branża jest rosnąca rola handlu w Internecie, co także przejawia się w strukturze najmu. Nowi operatorzy wchodzili do centrów śródmiejskich sporadycznie. Rynek dużych galerii handlowych wysycił się i jest coraz mniej lokalizacji, gdzie mogłyby powstać. Niewielkie możliwości widać jeszcze w Warszawie (Młociny, okolice Jupitera, Wilanów), ale w pozostałych dużych miastach nie ma już perspektywy na budowę nowych obiektów. Coraz większa grupa najemców dostrzega natomiast szansę swojego rozwoju w parkach handlowych i zwrot w kierunku tego typu inwestycji był bardzo wyraźny. Trend ten zaobserwowaliśmy w przypadku Vendo Parków, które budujemy. Do grona naszych stałych partnerów dołączają kolejne znane marki. W parkach handlowych oprócz sklepów Rossmann, Hebe, Media Expert, KiK czy Pepco, zaczynają pojawiać się najemcy z branży odzieżowej, którzy do tej pory stawiali na duże galerie handlowe.

Zakaz handlu najbardziej dotknął duże obiekty handlowe. W centrach śródmiejskich najwięcej klientów pojawia się od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie – najlepsze obroty odnotowują w ciągu tygodnia. Zmiana przepisów nie wpłynęła więc na osiągane przez nas zyski. Dodatkowo warto podkreślić, że w parkach handlowych oferujemy optymalne koszty. Opłaty serwisowe utrzymują się na poziomie 1.5 – 2.0 EUR, nie dociążając czynszów, podczas gdy w centrach śródmiejskich koszt serwisu może przekroczyć nawet 20 EUR. Te czynniki powodują, że zainteresowanie najemców parkami handlowymi rośnie, co przekłada się na szybką komercjalizację kolejnych Vendo Parków.

Perspektywy rozwoju w 2019 roku

Zagrożenia dla baraży retail dotyczą przede wszystkim dużych miast i centrów handlowych. Śródmiejskie obiekty czeka konieczność modernizacji pod względem funkcji. Nowe projekty handlowe będą realizowane z większym niż dotychczas udziałem oferty rozrywkowej i w coraz większym stopniu stanowić będą miejsca spędzania wolnego czasu, a nie tylko robienia zakupów. W galeriach handlowych znajdą się kluby fitness, punkty gastronomiczne, kina oraz miejsca do organizacji wydarzeń kulturalnych.

W przyszłym roku będziemy obserwować dalszy rozwój handlu internetowego i rosnącą popularność zakupów w modelu „click and collect”, gdzie sklepy są miejscem odbioru towarów zamawianych w sieci. Dlatego obiekty z punktami odbioru, zlokalizowane blisko domu, mają szansę na większy udział w rynku ze względu na ich wygodę i funkcjonalność. W tym modelu działają Vendo Parki. Naszym celem jest być jak najbliżej miejsca zamieszkania. Zidentyfikowaliśmy ponad 100 polskich miast z potencjałem budowy parków handlowych w perspektywie 5-letniej. Zaczynaliśmy w 2013 roku od jednego obiektu rocznie. W 2018 zwiększyliśmy aktywność do trzech inwestycji, a od przyszłego roku planujemy podwoić tę liczbę. Zabezpieczyliśmy rekordową powierzchnię gruntów i pozwoleń na budowę, co daje nam komfort planowania oraz płynność realizacji kolejnych inwestycji. Jesteśmy przekonani, że parki handlowe to przyszłość polskiego handlu.

Autorem komentarza jest Jacek Wesołowski, prezes Trei Real Estate Poland

 

***

Trei Real Estate GmbH z siedzibą w Mülheim an der Ruhr, inwestuje, rozwija i zarządza dostosowanymi do indywidualnych potrzeb mieszkaniami i nieruchomościami komercyjnymi. W kontekście długoterminowej strategii, spółka zależna należąca w całości do niemieckiej grupy Tengelmann koncentruje się na inwestycjach w nieruchomości w Niemczech, Polsce, Czechach, na Słowacji, w Portugalii i USA. Oprócz istniejącego portfela o wartości około 1 miliarda EUR, Trei Real Estate GmbH, realizuje projekty o łącznej wartości około 500 milionów euro. Pod marką Vendo Park firma rozwija, buduje i wynajmuje parki handlowe w Polsce, Czechach i na Słowacji. Obecny rozwój Trei w Niemczech obejmuje nieruchomości mieszkaniowe z powierzchnią komercyjną, a także apartamenty studenckie budowane pod marką Quartillion. Firma aktywnie działa również na rynku międzynarodowym i realizuje projekty mieszkaniowe w Czechach, Polsce i USA.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl