Payback podsumowuje rok. Dominowały trzy wiodące trendy

Rynek e-handlu w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Transformacja cyfrowa i związane z nią nowoczesne technologie dają coraz większe możliwości, wpływając tym samym na oczekiwania oraz potrzeby konsumentów w zakresie dokonywania zakupów. Patrząc na polski e-commerce z perspektywy mijającego roku możemy zaobserwować trzy wiodące trendy: rozwój handlu transgranicznego, wzrost popularności chińskich sklepów online wśród Polaków oraz dążenie internetowych serwisów sprzedażowych do minimalizacji kosztów dostawy – mówi Robert Olędzki, Digital Business Director, Payback Polska (dyrektor ds. cyfrowego biznesu w Payback Polska)

Robert Olędzki, Digital Business Director, Payback Polska (dyrektor ds. cyfrowego biznesu w Payback Polska)
Robert Olędzki, Digital Business Director, Payback Polska (dyrektor ds. cyfrowego biznesu w Payback Polska)

E-commerce poza granicami

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”, handel transgraniczny jest motorem wzrostu gospodarki cyfrowej na świecie. Przewiduje się, że do 2020 roku branża e-commerce będzie warta ok. 3 biliony dolarów, przy czym aż jedna trzecia będzie pochodzić właśnie z handlu transgranicznego. Widzimy, że coraz więcej polskich marek rozwija swój biznes za granicą. Przykładem firmy, która odniosła ogromny sukces w handlu transgranicznym, jest znany sklep odzieżowy Answear. Oferuje on możliwość wysyłki swoich produktów do kilku krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie już ponad 60 proc. przychodów Answear generowane jest poza Polską, a zagraniczne zamówienia stanowią ponad 55 proc. wszystkich zleceń. Niektóre marki decydują się nawet na otwarcie swoich placówek na nowych rynkach, aby stamtąd obsługiwać lokalne zamówienia, jak np. eobuwie.pl w Niemczech. Sklep eobuwie.pl oferuje produkty najlepszych krajowych i zagranicznych marek, a dodatkowo można w nim zbierać punkty Payback. W Polsce cieszy się bardzo dużą popularnością i jesteśmy przekonani, że odniesie sukces również na rynku niemieckim.

Podobnie jak polskie firmy decydują się na ekspansję poza rodzimym rynkiem, tak samo Polacy są coraz bardziej otwarci na kupowanie w zagranicznych e-sklepach – raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że obecnie robi to już 23 proc. polskich internautów.

Made in China

Okazuje się, że wśród zagranicznych e-sklepów ogromną popularnością cieszą się chińskie platformy sprzedażowe. Zdecydowany lider to AliExpress.com, który jest najlepiej rozpoznawanym serwisem e-commerce wśród polskich konsumentów. Firma przyciąga atrakcyjnymi cenami oraz licznymi promocjami organizowanymi np. w ramach Tygodnia Znanych Marek lub z okazji Dnia Singla, Black Friday czy Cyber Monday, w tym także we współpracy z Payback. Patrząc na dynamikę sprzedaży AliExpress.com możemy spodziewać się dalszego wzrostu udziału chińskiego e-commerce w polskim handlu.

Darmowa dostawa w cenie

Z naszego tegorocznego badania Payback Opinion Poll wynika, że kupowanie online to dla wielu Polaków nieodłączny element smart shoppingu. Smart shopperzy szukają możliwości maksymalnego ograniczenia wydatków oraz uzyskania przy okazji dodatkowych benefitów wynikających np. z uczestnictwa w programie lojalnościowym. Zaoszczędzić można m.in. na kosztach dostawy, które stanowią jeden z głównych czynników determinujących decyzję o wyborze sklepu przez internautów. Obecnie wiele firm stara się je minimalizować, zapewniając jednocześnie klientom elastyczne rozwiązania dopasowane do ich potrzeb. Możliwości w tym zakresie są coraz większe ze względu na rozwój infrastruktury punktów odbioru. Warto wspomnieć także o rozwiązaniach takich jak Allegro Smart. W ramach tej usługi klienci mogą cieszyć się darmową dostawą do różnych punktów odbioru oraz dokonywać bezpłatnych zwrotów towarów po wykupieniu miesięcznego lub rocznego abonamentu. Ponadto, kupując na Allegro można zbierać punkty Payback, co stanowi dodatkową korzyść pożądaną przez smart shopperów.

Rozwój Programu Payback w 2018 roku

Rok 2018 możemy uznać za wyjątkowo udany dla Payback. Najważniejszym wydarzeniem było dołączenie do Programu sieci marketów Kaufland, które pozwoliło nam mocniej wejść w sektor FMCG oraz dotrzeć do mieszkańców mniejszych miejscowości. Nie można oczywiście zapomnieć o powrocie Allegro oraz przyłączeniu do Payback firmy CUK Ubezpieczenia. Dodatkowo, nawiązaliśmy współpracę z licznymi sklepami online, w tym Amazon.de, Zalando Lounge, Castorama, Jula, adidas, Reebok, About You, FlixBus, KFC, TUI, Pyszne.pl, Microsoft, GO Sport, Philips, Super-Pharm, dzięki czemu świetnie wpisujemy się w trend smart shoppingu oraz rozwój polskiego rynku e-commerce. Postawiliśmy też na intensyfikację działań multipartnerskich, które przynoszą korzyści zarówno naszym partnerom, jaki i uczestnikom Programu Payback. Największą taką akcją była zrealizowana na jesieni wielka loteria Payback, w której do wygrania były trzy samochody marki BMW, a także ponad 2 700 nagród od partnerów Programu. Efekty naszych tegorocznych działań potwierdzają wyniki raportu „Monitor Programów Lojalnościowych 2018”, przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Payback odnotował najwyższy przyrost uczestników ze wszystkich programów lojalnościowych w Polsce.

Autorem komentarza jest Robert Olędzki, Digital Business Director, Payback Polska (dyrektor ds. cyfrowego biznesu w Payback Polska)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

SCF 2019 Exhibition & Awards

W Forum weźmie udział przynajmniej 1500 uczestników, a wśród nich przedstawiciele ponad 450 sieci handlowych. Swoje projekty pokaże kilkudziesięciu wystawców. Wśród nich są już m.in.: Immofinanz, Gemini Holding, Neinver, Saller, Mallson, Napollo, Amrest, EPP, TREI, Master Management, Hosso., TK Development, BOIG, Atrium, GTC, Nuvalu, Savills.

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy