GreenWay rozwija sieć stacji ładowania elektrycznych pojazdów przy centrach handlowych

Spółka GreenWay Polska rozwija w naszym kraju sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie ma ich niecałe 100, ale docelowo ich liczba ma się zwiększyć do ponad 600. Dogodną lokalizacją dla takich stacji są m.in. galerie handlowe.

– Obecnie posiadamy w Polsce 77 ładowarek szybkich i 18 typu AC. Są to zarówno stacje nasze i jak i partnerskie, czyli będące własnością innych podmiotów, ale zarządzane przez naszą spółkę. Patrząc na listę wszystkich naszych stacji łatwo można się zorientować, że większość z nich znajduje się przy centrach handlowych. Nasze ładowarki stoją m.in. przy obiektach IKEA, Auchan, Atrium, czy Carrefour – wyjaśnia redakcji Retailnet.pl Edyta Szczęśniak, Manager PR i Marketingu w firmie GreenWay. – Nasz plan zakłada posiadanie 630 stacji własnych w Polsce. Chcemy też rozwijać sieć partnerską, co może znacząco zwiększyć tę liczbę – dodaje.

GreenWay odpowiada na rynkowe trendy

Do 2019 roku firma planuje zainstalować 200 publicznie dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż głównych korytarzy transportowych oraz w największych polskich miastach. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. GreenWay planuje także montaż kolejnych stacji ładowania wspólnie z zainteresowanymi partnerami zarówno w miastach, jak i przy głównych drogach krajowych. Koszty takiej inwestycji zależne są od kilku czynników.

– Wszystko zależy od typu stacji – stacja szybka (DC) jest znacznie droższa od stacji wolniejszej AC. Jednak stacja wolniejsza dłużej ładuje samochód, co powoduje dłuższe przestoje w trasie. Zakup i instalacja stacji szybkiej to koszty rzędu ok. 200 tys. zł. Stacja AC jest znacznie tańsza, tu koszty mogą zamknąć się w granicach kilkudziesięciu tysięcy, w zależności od modelu i mocy ładowarki – wylicza Edyta Szczęśniak.

Rynek pojazdów elektrycznych w Polsce systematycznie rośnie. Wzrost liczby samochodów elektrycznych w 2017 r. wyniósł ponad 130 procent. W roku 2018 polski rynek samochodów elektrycznych najpewniej osiągnie również wzrost ok 100 procent. W Polsce w połowie 2018 r. było zarejestrowanych ok. 2 tys. samochodów elektrycznych, z czego 1/3 w Warszawie.

Plany rządowe zdefiniowane w Programie rozwoju elektromobilności w Polsce zakładają, że w 2025 roku po polskich drogach będzie jeździło 1 mln pojazdów elektrycznych. Aby było to możliwe Ministerstwo energii zakłada, że do 2020 roku powstanie w Polsce 320 stacji szybkiego ładowania oraz 6000 stacji wolnego ładowania.

Koszty ekologicznej jazdy

Klienci GreenWay w zależności od tego, ile jeżdżą i na jakim poziomie konsumują energię elektryczną, będą mieli do wyboru trzy plany cenowe: Energia Standard, Energia Plus i Energia Max, różniące się wysokością opłaty miesięcznej oraz stawką za kWh. Do tej pory cennik GreenWay zawierał tylko jedną stawkę za kWh, uzależnioną jedynie od typu i mocy ładowarki.

– Zmiana polityki cenowej to nasza odpowiedź na potrzeby klientów – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Przez blisko 2 lata obecności na polskim rynku, zdążyliśmy przyjrzeć się zwyczajom i potrzebom polskich kierowców aut elektrycznych i wiemy, w jaki sposób pomóc im w minimalizowaniu kosztów eksploatacji.

W nowej ofercie GreenWay Polska, dla klientów ładujących sporadycznie, do 50 kWh miesięcznie (to około 2-3 ładowania samochodu z niewielką baterią), najbardziej korzystny będzie plan Energia Standard, funkcjonujący jak dotychczasowy, bez opłaty miesięcznej. Plan Energia Plus dedykowany jest kierowcom, którzy ładują swoje samochody na stacjach GreenWay kilka – kilkanaście razy w ciągu miesiąca. Wówczas, przy konsumpcji energii na poziomie 50 – 200 kWh miesięcznie, średnia cena uwzględniająca koszt opłaty miesięcznej i stawkę za kWh może spaść do 1,79 zł/kWh. Dodatkowo, czas bez opłat za minutę zostanie w tym planie wydłużony do 60 minut. Ci, którzy korzystają jeszcze częściej mogą zdecydować się na plan Energia Max, który zapewnia najniższe opłaty przy dużej ilości energii pobieranej miesięcznie. Przy konsumpcji miesięcznej na poziomie 400 kWh średnia opłata, uwzględniająca koszt abonamentu, spada do 1,54 zł/kWh. Czas bez opłat za minutę wydłużony jest w tym planie aż do 90 minut.

Plany europejskiej ekspansji

Sieć GreenWay, poza Polską, działa już na Słowacji. Łącznie posiada aktualnie 120 stacji ładowania. W planach spółki jest zaistnienie również w Czechach i krajach bałtyckich. Spółka poprzez grupę Voltia jest członkiem http://e-clearing.net, jednej z największych sieci roamingu usług ładowania dla pojazdów elektrycznych w Europie, umożliwiającej korzystanie z systemu obsługującego ładowarki m.in. w Niemczech, Belgii, Szwecji, Danii, Austrii i Słowacji. Dla klientów sieci oznacza to swobodny dostęp do blisko 4,5 tysiąca punktów ładowania na terenie Europy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

SCF 2019 Exhibition & Awards

W Forum weźmie udział przynajmniej 1500 uczestników, a wśród nich przedstawiciele ponad 450 sieci handlowych. Swoje projekty pokaże kilkudziesięciu wystawców. Wśród nich są już m.in.: Immofinanz, Gemini Holding, Neinver, Saller, Mallson, Napollo, Amrest, EPP, TREI, Master Management, Hosso., TK Development, BOIG, Atrium, GTC, Nuvalu, Savills.

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy