Comarch: Jucca zwiększa sprzedaż dzięki digitalizacji procesów

Bez spójnych systemów informatycznych, automatyzacji poszczególnych procesów, analityki biznesowej czy sprzedaży w kanale e-commerce ciężko w obecnych czasach o sukces w branży handlowej, niezależnie od tego, jaki produkt sprzedajemy.

Comarch jest Partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Jucca to działające od 28 lat Centrum Ogrodnicze. Posiada oddział na terenie Wielkopolskiej Gildii Rolno-Ogrodniczej. Na terenie Centrum prowadzona jest restauracja. W innej lokalizacji znajduje się magazyn sezonowy z regałami wysokiego składu. W trakcie budowy jest kolejne Centrum Ogrodnicze w Jasinie. Jego otwarcie zaplanowane jest na 2019 rok.

Comarch: nowe systemy odpowiedzią na rosnące wyzwania

W ofercie Jucca znajduje się ponadprzeciętna różnorodność asortymentu: rośliny zewnętrzne, rośliny rabatowe, rośliny wewnętrzne, rośliny śródziemnomorskie, artykuły zoologiczne, artykuły AGD, artykuły dekoracyjne, szkło,  świece, znicze, artykuły florystyczne (zaopatrzenie kwiaciarni), donice, nawozy, czy artykuły ogrodnicze.

Co więcej, firma prowadzi dużą pracownię florystyczną, która realizuje nawet najbardziej nietypowe zamówienia na kompozycje zarówno z kwiatów ciętych, roślin doniczkowych i kwiatów sztucznych.

Rosnąca sprzedaż i coraz szerszy asortyment skłonił władze spółki do podjęcia decyzji o wdrożeniu nowych systemów i procedur usprawniających prowadzenie biznesu. Za fizyczne wdrożeniu systemów oferowanych przez Comarch odpowiedzialna była spółka Graphcom – Partner Roku 2018 Comarch ERP Altum.

– Rosnąca sprzedaż detaliczna powodowała kolejki do kas. Problemem stał się także stale zwiększający się asortyment, sięgający dziesiątek tysięcy artykułów. Dużym wyzwaniem logistycznym było zwłaszcza zarządzanie kolekcją i towarami sezonowymi, zwłaszcza że część pochodziła z import z Azji. Należy także pamiętać, że praca centrum ogrodniczego odbywa się w modelu 12h/7dni w tygodniu. A w planach jest uruchomienie kolejnego centrum ogrodniczego – wyjaśnia Tomasz Krause, Prezes Zarządu i Dyrektor ds. sprzedaży w spółce Graphcom.

Zwiększenie sprzedaży i optymalizacja biznesu

Zadanie, jakie postawiono przed firmą wdrożeniową, było jasne: chodziło o zwiększenie bezpieczeństwa i sprzedaży, a także zoptymalizowanie procesów biznesowych. Następstwem integracji systemów jest możliwość dalszej automatyzacji poszczególnych procesów, które są realizowane w przedsiębiorstwie przez różne działy odpowiedzialne m.in. za realizację płatności i zamówień, zarządzanie rabatami czy magazynowanie i logistykę.

Dzięki wykorzystaniu szeregu produktów oferowanych przez Comarch, udało się m.in. stworzyć możliwość zarządzanie bazą asortymentową dla wszystkich kanałów w jednym systemie, czy wprowadzić automatyzację procesów, również z kurierami, poprzez wbudowany Business Process Management. Co ważne, przy tym modelu biznesowym, stworzono także możliwość realizacji inwentaryzacji wybranych obszarów magazynu, w trakcie pracy hali sprzedaży.

jucca-comarch-digitalizacja
Jucca

– Czasami zdarza się jednak tak, że standardowe rozwiązania zawodzą. Przykład? Dane o stanach magazynowych przeniosły się w nieprawidłowy sposób. Jeszcze tego samego dnia uruchomiliśmy autorski migrator, który zadziałał już poprawnie i mogliśmy szybko dokonać migracji stanów magazynowych, a rozwiązanie POS prawidłowo zaktualizowało sprzedaż dzienną z bazą główną – komentuje wyzwania związane z tym projektem Witold Laskowski, kierownik ds. wdrożeń w firmie Graphcom.

– Wyzwaniem dla naszego zespołu było uruchomienie WMS na magazynie będącym jednocześnie sklepem. Wdrożenie umożliwiło realizację przesunięć międzymagazynowych oraz inwenturę z poziomu kolektora w trakcie normalnej pracy hali sprzedaży – dodaje Bartosz Bieszkowski, konsultant ds. wdrożeń w Graphcom.

Dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie firmą Jucca ważnym ułatwieniem była możliwość podejmowanie racjonalnych decyzji w oparciu o dane BI, wprowadzenie sugestii wyprzedażowych, czy wsparcie zarządzania ceną m.in. poprzez obsługę specyfiki regionalnej.

Nowy kanał sprzedaży online

Z kolei z punktu widzenia klienta końcowego ważnymi zmianami było m.in. sprawniejsza obsługa reklamacji, zwiększenie dostępności asortymentu przez wsparcie decyzji zakupowych, przyspieszenie obsługi dzięki usłudze Mobile Sprzedaż, a przede wszystkim uruchomienie nowego kanału sprzedaży online.

– Sklep internetowy wystartował w kwietniu 2018 roku. To pierwszy raz, kiedy do sprzedaży e-commerce trafiły żywe rośliny. Po 6 miesiącach po uruchomieniu e-sklepu firma zanotowała ok. 18 tys. dodatkowego przychodu. Obserwujemy jednak ciekawy trend sprzedaży. Po 12 miesiącach zapowiada się, że Jucca może zyskać nawet 75 tys. dodatkowego przychodu, a to wszystko dzięki uruchomieniu sprzedaży e-commerce – wylicza Tomasz Krause.

Analityka biznesowa pozwala zwiększyć przychody

Jak przekonuje Tomasz Krause, równie ważnym elementem jak e-sklep, są narzędzia analityki biznesowej. Umożliwiają identyfikację towarów, które słabo rotują i blokują kapitał „zamrożony” w magazynie. W oparciu o informacje z raportu powstaje decyzja, co rabatować, jak długo asortyment zalega w magazynie, od jakiego pochodzi dostawcy, czy jest sezonowy, jaka jest jego wartość i ilość zasobów. Dzięki temu przeceny przestały być robione „po omacku”. – Jeżeli przyjąć, że dzięki temu narzędziu handlowcy są w stanie zrealizować 5 proc. więcej transakcji, czyli skusić klienta do zakupu, to mamy 150 tys. dodatkowej sprzedaży rocznie – podlicza Tomasz Krause.

Dodaje, że to nie koniec wdrożeń dla firmy Jucca. – Po pierwsze czeka na otwarcie kolejnej lokalizacji. Firma zamierza wprowadzić także kilka kolejnych innowacji. Chodzi m.in. o fakturomaty, program lojalnościowy czy integrację z kolejnymi operatorami płatności i z kolejnymi firmami spedycyjnymi – wymienia Prezes Zarządu i Dyrektor ds. sprzedaży w spółce Graphcom.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn