Neinver: nie sprawdził się czarny scenariusz. To był dobry rok

Nie sprawdziły się czarne scenariusze analityków, dotyczące mijającego roku. O ile cała branża zanotowała spadki liczby odwiedzających centra, choć rzadko mówi o tym otwarcie, o tyle wartość sprzedaży w obiektach z reguły osiągała satysfakcjonujący poziom – mówi dla Retailnet Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Head Poland, Central Europe Asset Management Director Neinver.

To był bardzo dobry rok dla outletów Factory, choć cała branża nie kryła obaw związanych z ustawą o ograniczeniu handlu w niedziele. Doświadczenie minionych miesięcy pokazało, że centra wyprzedażowe są formatem zakupowym na każdy czas, a dobra oferta połączona ze skutecznym zarządzaniem, zawsze się obroni.

Neinver zakończył proces zmian we wnętrzach całej sieci Factory w Polsce. Konsekwentnie wprowadzamy pakiet usług dodatkowych i udoskonalamy portfolio marek. Idziemy w kierunku salonów premium, ale nie zapominamy o markach z tzw. średniej półki, bo to bardzo ważny segment dla klientów w Polsce. Będziemy dbać o zachowanie odpowiedniego balansu w tym obszarze.

Ograniczenie handlu w niedziele nie wpłynęło na wartość sprzedaży

Nie sprawdziły się czarne scenariusze analityków, dotyczące minionego roku. O ile cała branża zanotowała spadki liczby odwiedzających centra, choć rzadko mówi o tym otwarcie, o tyle wartość sprzedaży w obiektach z reguły osiągała satysfakcjonujący poziom. W outletach zarządzanych przez Neinver, wartość sprzedaży pozostała na takim samym poziomie jak w roku poprzednim lub wzrosła. Co więcej, niektóre branże zanotowały nawet dwucyfrowe wzrosty obrotów. To doskonały wynik, biorąc pod uwagę znacznie mniejszą liczbę dni przeznaczonych na handel. Sprzyja temu z pewnością również wzrost średniej płacy, wysoka konsumpcja i niskie bezrobocie. Handel wcale nie przeniósł się masowo do internetu, tylko klienci zmodyfikowali swoje zwyczaje zakupowe. Dzisiaj zwracają większą uwagę na czas spędzony w centrum, kupując bardziej efektywnie.

Dużą pracę wykonali też zarządcy obiektów handlowych i najemcy. W centrach Factory, zmianom w pasażach handlowych towarzyszyły często gruntowne renowacje poszczególnych salonów. Sprawdziły się też spersonalizowane oferty promocyjne i oryginalne działania marketingowe, wychodzące poza sztampowe, przewidywalne kampanie. Dobrymi wynikami zakończył miniony rok ten, kto postawił na rozwój i poszukiwanie skutecznych rozwiązań we wszystkich obszarach funkcjonowania.

Przedstawiciele zagranicznych marek, podobnie jak w poprzednich latach, ostrożnie podejmowali decyzje o wejściu na polski rynek. Tradycyjnie stawiali na sprawdzonych zarządców i formaty w atrakcyjnych lokalizacjach. Nie obserwuję ani masowego zainteresowania naszym rynkiem, ani też regresu w dotychczasowych relacjach. To zawsze będą rozważne i przemyślane decyzje.

Zarządcy centrów, zwłaszcza tych tradycyjnych, szukają oryginalnych koncepcji na zagospodarowanie obszaru food & leisure, bo wyłączenie niedziel z handlu mobilizuje ich do działania- chcą  przyciągnąć klienta również w wolne dni.  Tu wygrają Ci, których oferta będzie się wyróżniać.

Format parków handlowych będzie zyskiwał na popularności

Swój ważny czas mają parki handlowe, dobrze wkomponowane w charakter dzielnicy. Ten format, rozwijający się intensywnie na polskim rynku, będzie zyskiwał na popularności.  Futura Park Ursus, najnowszy projekt Neinver w Polsce, ma szansę stać się komfortowym miejscem codziennych zakupów dla mieszkańców intensywnie rozwijającej się dzielnicy Warszawy, ale i odwiedzających pobliskie centrum Factory, gdzie przyjeżdżają klienci nawet z najbardziej odległych miejscowości Mazowsza.

Ciekawe zmiany przechodzi rynek operatorów spożywczych. Kłopoty finansowe znanych marek wyższego segmentu, zmiany kapitałowe i ograniczenia sieci dystrybucji, a  przy tym intensywna ekspansja i ogromna popularność formatów dyskontowych, pozwalają oczekiwać, że jego uczestnicy na nowo ustawiają się w pozycjach. Mam nadzieję, że zmiany te przyniosą korzyści zarówno dla klientów indywidualnych, jak i zarządców centrów.

Nie sposób nie wspomnieć o nowych technologiach, które intensywnie wchodzą do świata handlu, przynosząc niespotykane dotąd możliwości analityczne. To sprzyjać będzie spersonalizowaniu oferty i bardzo precyzyjnemu wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klientów.

Zarządcom, inwestorom i najemcom życzę stabilnego i konsekwentnego rozwoju, bo dobrze zaplanowana ewolucja przynosi najlepsze rezultaty. Wszystkiego dobrego na Nowy 2019 rok!

Komentarza dla Retailnet udzieliła Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Head Poland, Central Europe Asset Management Director Neinver.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl