JLL: Rynek nieruchomości handlowych w Polsce coraz bardziej dojrzały

Za nami dobry rok w sektorze nieruchomości handlowych. W Polsce przybywa ciekawych formatów handlowych, ich obroty (mimo wprowadzonego zakazu handlu w niedzielę) nieco wzrosły, a rosnąca siła nabywcza Polaków zachęca wiele międzynarodowych marek do wejścia na nasz rynek. W 2019 roku na sile zyskają modernizacje i rozbudowy istniejących centrów, co pozytywnie wpłynie na zrównoważony rozwój sektora handlowego i lepsze dostosowanie oferty centrów do potrzeb klientów. – uważa Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL. 

Firma JLL jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Najważniejsze wydarzenie roku – zakaz handlu w niedzielę

Od początku roku uwaga całego sektora była skoncentrowana przede wszystkim na ustawie o zakazie handlu w niedzielę. Tak jak spodziewała się większość rynku, nowa regulacja odbiła się na liczbie odwiedzających. Z drugiej jednak strony, obroty centrów nieco wzrosły, a zmiany nie były jednak tak diametralne, jak obawiało się wielu przedstawicieli branży handlowej.

Paradoksalnie jednak jest jeszcze za wcześnie, aby jednoznacznie ocenić długofalowy wpływ nowego ustawodawstwa na kondycję sektora handlowego w Polsce. Z pewnością zakaz handlu nie wszystkich dotknął w taki sam sposób. Silne, regionalne centra handlowe utrzymały swoją pozycję, a najbardziej straciły podmiejskie centra hipermarketowe z dominującą rolą operatora spożywczego. Na rezultaty nie można też patrzeć w oderwaniu od szerszego kontekstu, który uwzględnia np. handel internetowy, równoważący efekty niehandlowych niedziel.

Coraz mniej białych plam na handlowej mapie Polski

Podaż powierzchni handlowej w Polsce w 2018 roku przekroczyła już 14 mln mkw., a rynek wzbogacił się o ponad 400 tys. mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów. Oznacza to spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy deweloperzy oddali łącznie 466 tys. mkw. Należy przy tym zauważyć, że obniżenie wolumenu nowej powierzchni to zjawisko wskazujące na kolejny etap rozwoju sektora handlowego. Polska osiągnęła już status rynku dojrzałego, co oznacza, że na mapie handlowej jest coraz mniej białych plam. Na dojrzałym rynku inwestorzy ostrożniej podejmują decyzje o uruchomieniu nowych projektów, uzależniając je od stopnia nasycenia danego rynku, konkurencji, siły nabywczej klientów, a także popytu ze strony najemców. Z uwagi na rosnący poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce deweloperzy poszukują również nowych możliwości rozwoju, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Zwykle decydują się na budowę parków handlowych oraz centrów typu convenience o mniejszej skali, które odpowiadają lokalnym potrzebom mieszkańców.

Największe otwarcia ubiegłego roku to premiera Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), otwarcie Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.). Natomiast 2019 rok również stanie pod znakiem niższego przyrostu nowej powierzchni handlowej, a jedną z najbardziej wyczekiwanych premier będzie otwarcie warszawskiej Galerii Młociny (72,3 tys. mkw. GLA).

Mimo że liczba nowych projektów będzie mniejsza niż w latach poprzednich, to musimy pamiętać, że aktywność na rynku handlowym uwzględnia nie tylko budowę nowych centrów, ale także modernizacje i rozbudowy istniejących. Ponadto, rosnącą popularnością w Polsce cieszą się projekty wielofunkcyjne zarówno nowe, jak rewitalizacje, łączące funkcje handlowe, biurowe, rozrywkowe i gastronomiczne. W samym 2018 roku w Warszawie do użytku oddano legendarny CEDET, a także ukończono budowę Centrum Marszałkowska i kolejnego etapu Konesera. Z kolei na 2019 rok planowana jest premiera długo oczekiwanej Elektrowni Powiśle, a w Łodzi zostanie oddana do użytku pierwsza faza Monopolis.

2018 – debiuty i nowe koncepty

Jak wynika z danych JLL, w 2018 roku w naszym kraju zadebiutowało aż 29 nowych marek, w tym m.in. irlandzki Dealz, chińskie Miniso i niemiecki TEDi. Marki szukają też sposobów na maksymalizację sprzedaży i dotarcie do swoich klientów poprzez tworzenie nowych konceptów, czego przykładem jest np. H&M z Afound czy LPP, które wykreowało i dalej rozwija markę Sinsay.

Siła nabywcza Polaków jest coraz wyższa, a wraz z nią rosną potrzeby i oczekiwania nowych klientów. To kusi zagraniczne marki do wchodzenia na nasz rynek, tym bardziej że przybywa na nim ciekawych projektów handlowych, które bardzo dobrze wpisują się w ich strategie sprzedażowe. W stolicy Dolnego Śląska otworzono np. lifestyle’owe i ciekawie zaprojektowane centrum Wroclavia. Z kolei jeden z najgłośniejszych debiutów tego roku, czyli Forum Gdańsk, stanowi świetny przykład tego, jak nowe centrum handlowe może nawiązywać do otaczającej tkanki miejskiej i wpisywać się w nią. Projekty pojawiające się obecnie na handlowej mapie Polski bardzo dobrze pokazują, że jakością dogoniliśmy już Zachód, a to najlepsza referencja dla zagranicznych marek rozważających wejście na nasz rynek.

JLL partner Shopping Center Forum 2019

JLL (NYSE: JLL) to wiodąca firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. W ten sposób firma przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla swoich klientów, pracowników oraz społeczności, w których działa. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą około 88 tys. osób w 80 krajach w ramach 300 oddziałów na całym świecie. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn