Euronet: jesteśmy najbardziej efektywnym punktem handlowym

Robert Midura, Country Manager, Euronet Polska

Mimo, że nie jesteśmy typowym najemcą galerii i centrów handlowych, umowy zawieramy na komercyjnych warunkach. Zaryzykuję jednocześnie stwierdzenie, że jesteśmy najbardziej efektywnym punktem handlowym, ponieważ do działania wystarczy nam 1 mkw. powierzchni i dostęp do energii elektrycznej – mówi w rozmowie z Retailnet Robert Midura, Country Manager, Euronet Polska sp. z o.o

Euronet jest właścicielem ok. 8 tys. urządzeń – bankomatów i wpłato-bankomatów. Ile z nich funkcjonuje w centrach handlowych?

W centrach handlowych mamy ponad 1,4 tys. bankomatów i wpłato-bankomatów, a w hipermarketach z pasażami handlowymi około 500 urządzeń. Na 8 tys. urządzeń ponad 3 tys. to wpłato-bankomaty (tzw. recyklery). Warto przy tym zaznaczyć, że ta liczba, od momentu wprowadzenia usługi wpłaty gotówki (od 2013 roku), ciągle rośnie.

W jakich centrach i galeriach handlowych pojawiają się urządzenia Euronet? Jakie są Państwa wytyczne w kwestii ich lokalizacji na terenie obiektu handlowego?

Chcemy być obecni we wszystkich galeriach handlowych w kraju, jednak lokalizacja naszych urządzeń w obiektach handlowych uwarunkowana jest kilkoma kwestiami. Przede wszystkim
wiele zależy od wielkości, charakteru i architektury obiektu handlowego. Jeśli architektura jest zwarta, to wystarczą 2-3 urządzenia, z kolei jeśli jest rozłożysta – z wieloma korytarzami i piętrami – proponujemy odpowiednio więcej urządzeń. Bankomaty i wpłato-bankomaty powinny znajdować się w miejscach łatwo dostępnych dla klienta, czyli w głównych ciągach komunikacyjnych, miejscach generujących największy foot fall. Nasze badania pokazują, że urządzenia należy umiejscowić w odległości 200-300 metrów – tyle jest w stanie pokonać klient, by z nich wygodnie skorzystać. Niewielki rozmiar naszych urządzeń sprawia, iż jesteśmy w stanie sprawnie i bez większych prac adaptacyjnych zainstalować urządzenia na niemal dowolnej powierzchni. Różnorodność dostępnych typów urządzeń oraz sposobów montażu pozwala nam dostosować się do najbardziej wymagającej przestrzeni. Mimo, że nie jesteśmy typowym najemcą galerii i centów handlowych, umowy zawieramy na komercyjnych warunkach. Zaryzykuję jednocześnie stwierdzenie, że jesteśmy najbardziej efektywnym punktem handlowym, ponieważ do działania wystarczy nam 1 mkw. powierzchni i dostęp do energii elektrycznej.

Jakie zatem stawki czynszu obowiązują tak nietypowego najemcę?

Konkretne kwoty są objęte tajemnicą handlową, jednak w przeliczeniu na 1 mkw. jest to jedna z droższych powierzchni. Sieciowi najemcy większych powierzchni mają też większe możliwości negocjacji ceny z zarządcami, w naszym przypadku sytuacja wygląda inaczej. Dążymy jednocześnie do tego, by zarządcy galerii i centrów handlowych zaczęli nas postrzegać nie jako klasycznego najemcę, ale facilitatora, który będzie dodatkowym atutem dla pozostałych najemców. Poza typową usługą wypłaty środków Euronet ma jeszcze specjalną skierowaną przede wszystkim do klienta biznesowego… Wpłato-bankomaty są naszym kluczowym produktem, który będziemy stopniowo rozwijać. Aktualnie mamy ich ponad 3 tys., jednak ze względu na rynkowe zapotrzebowanie ich liczba szybko rośnie. Wpłato-bankomaty to urządzenia dające szerokie możliwości przede wszystkim najemcom centrów handlowych, ułatwiając im prowadzenie biznesu. Euronet Polska wydaje pracownikom poszczególnych firm, z którymi podpisze umowę, karty do identyfikacji wpłat, dzięki którym pracownicy mogą wpłacać utarg w dowolnym wpłato-bankomacie Euronet Polska. Taka karta nie umożliwia dokonania jakiejkolwiek innej transakcji. Wpłato-bankomaty umożliwiają wpłatę gotówki w dowolnej kwocie i są do dyspozycji 24/7/365. Po zdeponowaniu gotówki, Euronet Polska przejmuje pełną odpowiedzialność za środki finansowe, a pracownik otrzymuje wydruk z potwierdzeniem dokonania wpłaty. Wszystkie wpłaty dokonane przez pracowników są do dyspozycji klienta na wskazanym koncie bankowym następnie dnia roboczego. Klient otrzymuje również raport zawierające szczegółowe informacje dotyczące wszystkich transakcji wpłaty gotówki.

Jak rozliczane są tego typu transakcje?

Proponujemy jedną stawkę procentową liczoną od wolumenu pieniężnego, bez żadnych dodatkowych opłat. Oprócz samego procesu przyjmowania wpłat, oferujemy cały zestaw raportowy, w postaci programu CRM, dzięki któremu klient wie kiedy i gdzie jego pracownik dokonał wpłaty. Cały proces odbywa się bezpośrednio z klientem, bez angażowania zarządcy centrum handlowego.

Euronet
Euronet

Jakie korzyści zyskują zarządcy centrów handlowych z obecności Euronet Polska w ich obiektach?

Biorąc pod uwagę dane dostarczane przez Narodowy Bank Polski, jak również analizy publikowane w przestrzeni publicznej Internetu, łatwo zauważyć, że bez względu na zwiększoną liczbę transakcji bezgotówkowych, nadal większość transakcji kupna – sprzedaży towarów i usług stanowią transakcje gotówkowe. To oznacza, że klient posiadający gotówkę i łatwy do niej dostęp,
uniezależnia się od ewentualnej awarii terminali płatniczych, a co za tym idzie transakcje w sklepie nadal mogą cały czas być zawierane. Ponadto, jak pokazują badania prowadzone w Unii Europejskiej, dla sklepów, sieci handlowych i innych podmiotów dokonujących sprzedaży towarów i usług, obrót gotówkowy jest niezaprzeczalnie tańszy od transakcji bezgotówkowych. Średnio
koszt pojedynczej transakcji bezgotówkowej dla merchanta wynosi od 0,40 proc. do 0,85 proc. wartości transakcji, a całkowity koszt obsługi gotówki nie przekracza 0,40 proc. Pomijam już
kwestie związane z całą procedurą wpłaty gotówki z utargu do banku, który musi zidentyfikować wpłacającego, czy konwojowania wartości pieniężnych.

Z jakimi sieciami już współpracuje Euronet?

Współpracujemy z większością sieci handlowo-usługowych na rynku. Ważnymi partnerami biznesowymi są dla nas oczywiście również deweloperzy, inwestorzy oraz agencje branży nieruchomości, którzy kreują nowe miejsca na komercyjnej mapie Polski. Równie istotnymi są dla nas indywidualni przedsiębiorcy, a także w wielu sytuacjach osoby prywatne, dzięki współpracy z którymi nasza sieć wciąż od ponad 20 lat dynamicznie się rozwija. Jesteśmy obecni m.in. w sklepach sieci Biedronka, Kaufland, Netto, Ruch, Stokrotka, ale także na stacjach benzynowych BP i Orlen. W ostatnim czasie dużo się mówi w branży o zakazie handlu w niedziele.

Czy to ograniczenie ma wpływ także na Państwa działalność?

Ograniczenie handlu w niedziele spowodowało, że nastąpiła pewna transpozycja terminów wypłaty środków. Kiedyś najbardziej transakcyjnymi dniami były piątek i sobota, obecnie większą
częstotliwość wypłaty gotówki odnotowujemy już w czwartek. Z kolei z naszych kontaktów z galeriami handlowymi wynika, iż w związku z wprowadzonym w 2018 roku ograniczeniem handlu w niedziele, traffic jest mniejszy. Jednocześnie, w miejscach gdzie konwersja sprzedaży jest większa i obserwujemy wzrost zapotrzebowania na nasze usługi, decydujemy się na intensyfikację obecności Euronet w poszczególnych lokalizacjach. Naszą odpowiedzią na potrzeby rynku i klientów są urządzenia działające w tzw. formule pop-up, montowane sezonowo. W 2018 roku zabezpieczyliśmy 140 takich lokalizacji w regionach popularnych turystycznie takich jak góry, morze i Mazury. Nasze bankomaty stały przy deptakach czy stokach narciarskich były instalowane przy okazji różnych imprez jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i PolAndRock Festival.

Wspominał Pan także o reklamie i urządzeniach jako medium komunikacji z klientami

Urządzenia Euronet są nowoczesnym medium o szerokim zasięgu, a różnorodność i rodzaj powierzchni reklamowych pozwalają na ich odpowiednie dopasowanie do celu i rodzaju komunikatu. W skali miesiąca realizujemy w naszej sieci miliony transakcji, będących bardzo jakościowymi kontaktami, które jesteśmy w stanie zaoferować rynkowi reklamowemu. Znaczna część realizowana jest przez unikalnych użytkowników kart, dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić bardzo szeroki zasięg każdej kampanii reklamowej. Reklama na bankomatach jest mierzalnym i bardzo jakościowym źródłem kontaktów. Każdy z obsługiwanych przez nas klientów potrzebuje przeszło jedną minutę na realizację transakcji, będącą dla nas jednocześnie doskonałym okresem do komunikowania różnego rodzaju produktów i usług. Niska perswazyjność przekazu ma pozytywny oddźwięk w odbiorze prezentowanych na bankomacie treści. Bardzo długi kontakt z odbiorcą przekłada się na skuteczność przekazu reklamowego realizowanego za pośrednictwem bankomatów. Obsługujemy tylko klientów mających dostęp do gotówki, a co dalej za tym idzie, dysponujących siłą nabywczą. Dajemy także możliwości np. odbioru nagród za zakup towarów. To innowacyjna usługa, umożliwiająca szybką i bezpieczną wypłatę gotówki z bankomatu bez konieczności użycia karty. Wypłata bez katy płatniczej znajduje swoje zastosowanie w wielu obszarach funkcjonowania firmy. Wypłatę bez karty można wykorzystać jako świetne narzędzie marketingowe, umożliwiające
właśnie wypłatę nagród w konkursach i loteriach. Dobrym przykładem takiego działania jest nasza współpraca z marką Samsung. Samsung sprzedając dwa modele swoich telefonów oferuje zwrot gotówki klientowi. Ten zwrot odbywa się właśnie za pomocą naszych urządzeń. Klient dostaje w salonie przy zakupie specjalny kod, który uprawnia do wypłaty zwróconej przez Samsunga gotówki w dowolnym czasie i miejscu.

 

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn