R. Gadomski, BOIG: w 2019 roku dużym wyzwaniem dla branży będą koszty budowy

Największymi wyzwaniami z jakimi w 2018 roku musiała zmierzyć się branża handlowa były: wzrost kosztów w sektorze budowlanym, mniejsza dostępność pracowników, wprowadzenie częściowego zakazu handlu w niedzielę a także coraz większa konkurencyjność na rynku – mówi dla Retailnet Radosław Gadomski, Commercial Director BOIG Property Consulting

W drugim kwartale br. odnotowaliśmy lekkie spowolnienie związane z ostrożnością w decyzjach najemców i oczekiwaniem na odnotowanie realnego wpływu wprowadzenia ograniczeń handlowych. Mimo nieuniknionych przeszkód i obaw związanych ze zmianami cały rok możemy podsumować jako pozytywny. Deweloperzy realizowali nowe inwestycje pomimo opóźnień, sytuacja gospodarcza w Polsce była sprzyjająca, co było dużą zachętą dla inwestorów zagranicznych, a najemcy nie odnotowali znaczących spadków mimo wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę.

Gadomski, BOIG; największy wpływ na powodzenie projektów handlowych będą miały oryginalne koncepcje handlowe i rozbudowane funkcje komplementarne – połączenie strefy wyprzedażowej, convenience i entertainment w jednym obiekcie.

Kilkanaście nowych, zagranicznych sieci zdecydowało się na otwarcie swoich pierwszych sklepów w Polsce – m.in. Kocca, Dealz, Tedi, czy Action. Odpowiadając na oczekiwania klientów na dynamicznym rynku handlowym wiele brandów wprowadziło nowe koncepty. Podążanie za trendami i szukanie niszy na rynku jest nieuniknione w dobie konkurencyjności. Często receptą na sukces jest zmiana kierunku i modyfikacja oferty, tak jak w przypadku nowego projektu typu mixed-used – centrum Pomerania Outlet, który zastąpi Galerię Rumia już pod koniec 2019 roku. Podczas wizyty w centrum handlowym klienci oczekują zaspokojenia wszystkich swoich potrzeb zakupowych w jednym miejscu. Rozwiązaniem, które wyjdzie naprzeciw ich potrzebom będzie połączenie strefy wyprzedażowej, convenience i entertainment w jednym obiekcie.

W 2019 roku dużym wyzwaniem w branży będą koszty budowy oraz mniejsza dostępność pracowników, głównie ze względu na rynek niemiecki, który otwiera się na specjalistów spoza UE i oferuje im dogodne świadczenia. Dodatkowo na sytuacje na międzynarodowym rynku handlowym może wpłynąć Brexit. Niezmiennie, czynnikiem, który będzie miał największy wpływ na powodzenie projektów handlowych będą oryginalne koncepcje handlowe i rozbudowane funkcje komplementarne.

Autorem komentarza jest Radosław Gadomski, Commercial Director BOIG Property Consulting

Przypomnijmy, w ciągu 15 lat funkcjonowania na polskim rynku grupa BOIG skomercjalizowała ponad 1 mln mkw. powierzchni handlowych m.in. dla takich obiektów oraz inwestorów jak Capital Park, Gemini Park, Dekada, Focus Mall, centra handlowe Atut, Fashion House Outlets, Ptak Outlet i Silesia Outlet.

Jako partner BOIG odpowiada za realizację całego procesu komercjalizacji od określenia strategii i konstrukcji tenant mixu obiektu, stawek czynszowych i zwrotu z nieruchomości, przez podpisanie umów najmu, egzekwowanie zobowiązań kontraktowych i aranżację sklepów najemców aż po otwarcie lokalu i dalszą kontynuację strategii rozwoju obiektów wraz z ich zarządcami.

BOIG jest wystawcą Shopping Center Forum 2019

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn