C&W: zakupy staną się prostsze, wygodniejsze i przyjemniejsze

M.Dziubińska, Cushman&Wakefield

Zarządcy i właściciele wielu centrów handlowych starają się dopasować ofertę do rosnących i zmieniających się wymagań polskiego konsumenta, co wpisuje się w ogólny trend obserwowany również w innych krajach. Obecnie znaczna część życia toczy się w świecie wirtualnym, a kontakty międzyludzkie coraz częściej ograniczają się do maili, smsów, chatów i video rozmów. W związku z tym, że klienci funkcjonują jednocześnie w świecie „online” i „offline”, tworzenie strategii zarówno produktu, jak i miejsca, powinno się odbywać równolegle w świecie realnym i wirtualnym – pisze dla Retailnet.pl Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Consulting & Research, Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o., która podsumowuje 2018 rok.

Do najważniejszych wydarzeń 2018 roku na rynku handlowym z pewnością zaliczyć trzeba otwarcia dwóch dużych centrów handlowych: Forum Gdańsk o powierzchni 62 tys. mkw., zlokalizowanego w samym sercu Gdańska oraz Galerii Libero o powierzchni 45 tys. mkw., położonej w południowej części Katowic. Obydwa obiekty są pierwszymi od kilku lat dużymi centrami handlowymi dostarczonymi na rynek aglomeracji Trójmiasta i Katowic. Rok 2018 to również otwarcia wielu mniejszych centrów i parków handlowych, centrów wyprzedażowych oraz magazynów wolnostojących.

Dużą popularnością cieszą się ostatnio projekty wielofunkcyjne łączące ofertę handlowo-usługową z mieszkalną, biurowo-biznesową, rozrywkową, czy gastronomiczną. Tego typu inwestycje, często w ramach rewitalizacji starych, pofabrycznych budynków, powstają zwykle w centrach dużych miast, gdzie popyt na obiekty typu „mixed-use” jest najwyższy. W 2018 roku w Warszawie do użytku oddano CeDeT oraz kolejny etap Centrum Praskiego Koneser. W trakcie realizacji jest również EC Powiśle, które przekształci starą przemysłową zabudowę w nowoczesny kompleks mieszkalno-biurowo-handlowy, Bohema z częścią biurową, rozrywkową i sklepową, czy ArtN, gdzie powstanie przestrzeń biurowo-handlowa, strefa kultury z kinem i teatrem, a także biobazar. Przykładem tego typu wielofunkcyjnych projektów jest też Hanza Tower realizowany w Szczecinie oraz Monopolis w Łodzi.

Dopasowanie oferty

Zarządcy i właściciele wielu centrów handlowych starają się dopasować ofertę do rosnących i zmieniających się wymagań polskiego konsumenta, co wpisuje się w ogólny trend obserwowany również w innych krajach. Obecnie znaczna część życia toczy się w świecie wirtualnym, a kontakty międzyludzkie coraz częściej ograniczają się do maili, smsów, chatów i video rozmów. W związku z tym, że klienci funkcjonują jednocześnie w świecie „online” i „offline”, tworzenie strategii zarówno produktu, jak i miejsca, powinno się odbywać równolegle w świecie realnym i wirtualnym. W tym roku otwarto pierwsze sklepy sieci eobuwie.pl z obsługą zdalną i dostawą do domu produktów z innych sklepów sieci. Centra handlowe są miejscem umożliwiającym budowanie relacji między klientem a marką, ale również stanowią doskonałą przestrzeń do spotkań.

Jedzenie na mieście nie jest już tylko alternatywą dla stołowania się w domu, lecz formą spędzania wolnego czasu w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Oferta restauracji znanych sieci fast food staje się niewystarczająca, dlatego w centrach handlowych pojawiają się dobre restauracje z obsługą kelnerską i nowe koncepty gastronomiczne, znacznie bardziej wyszukane niż tradycyjne food-courty. W tym roku oddano do użytku nową strefę restauracyjną w Atrium Promenada, Lublin Plaza i kilku innych centrach handlowych. Nowy koncept restauracyjny powstaje również w realizowanej Galerii Młociny.

Dynamicznie rozwija się też handel internetowy. Wartość polskiego rynku e-commerce wyniesie w tym roku blisko 50 mld zł, co odpowiada około 7 proc. udziałowi w handlu detalicznym. Według danych Bisnode Polska na koniec stycznia 2018 na polskim rynku zarejestrowanych było ponad 29 tys. sklepów internetowych, a liczba ta wzrosła w ciągu ostatnich 5 lat o 34 proc. Każdego roku polski rynek sprzedaży on-line zwiększa się o około 7 proc. pod względem dynamiki przyrostu nowo zarejestrowanych firm. Wszyscy uczestnicy rynku dostrzegają coraz więcej korzyści z przenikania się i uzupełniania obydwu kanałów sprzedaży. Podział klientów na kupujących w sieci i kupujących w sklepach stacjonarnych jest bezzasadny, gdyż bardzo często mówimy o tych samych osobach. Wielokanałowość sprzedaży i wprowadzanie całkowicie nowych koncepcji jest czymś naturalnym w dzisiejszym rozwiniętym technologicznie świecie i wpływa na zwiększenie lojalności klientów. Coraz silniej widać powiązanie rynku handlowego i magazynowego na poziomie kontaktu z klientem indywidualnym.

Ewolucja handlu

Branża handlowa próbuje dostosować się do nowych realiów związanych z wprowadzeniem w tym roku ograniczeń handlu w niedziele. W ciągu 9 miesięcy funkcjonowania ustawy centra handlowe odnotowały spadki odwiedzalności i obrotów. Odwiedzalność spadła średnio o niecałe 7 proc., a obroty o niewiele ponad 3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wysoka konsumpcja gospodarstw domowych, będąca głównym katalizatorem wzrostu polskiej gospodarki, w znacznym stopniu zminimalizowała jednak negatywne skutki ograniczeń w handlu.

Bardzo dobra sytuacja ekonomiczna kraju wpływa na zainteresowanie międzynarodowych marek polskim rynkiem. W trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku około 20 nowych marek zdecydowało o ekspansji na naszym rynku handlowym. Wejście na polski rynek zapowiedziała też irlandzka sieć odzieżowa Primark z pierwszą lokalizacją w Galerii Młociny, która ma się otworzyć w Warszawie wiosną przyszłego roku.

Handel ulega obecnie ewolucji, a w najbliższych latach nastąpi prawdopodobnie więcej zmian niż w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci. Zakupy mają stać się jeszcze prostsze, wygodniejsze i przyjemniejsze, a ogromną rolę odegra tu technologia. Rynek handlowy coraz silniej związany jest z rynkiem magazynowym, a kupujący on-line oczekują taniej i szybkiej dostawy w ciągu jednego dnia lub nawet w ciągu kilku godzin od złożenia zamówienia. W najbliższym czasie konsumentów czeka więc „złota era”, natomiast dla branży będzie to czas ciągłego analizowania i szybkiego reagowania na zmiany poprzez dostosowywanie się do rosnących potrzeb i wymagań kupujących.

Autorem komentarza: Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Consulting & Research, Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn