PINK: rozszerzamy działania i pozyskujemy partnerów

Naszym celem będzie łączenie wielu głosów i próba pomocy branży w funkcjonowaniu w środowisku, w którym przyszło jej działać. Jako organizacja mamy dostęp do ludzi, którzy tę branżę tworzą – mówią w rozmowie z Retailnet Paweł Toński, Prezes Zarządu i Agnieszka Jachowicz, Członek Zarządu, Dyrektor Operacyjny w Polskiej Izbie Nieruchomości Komercyjnych.

Stowarzyszenie PINK – Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych – powstało blisko dwa lata temu. Jak narodził się pomysł na stworzenie takiej organizacji?

Paweł Toński: PINK powstał pod koniec 2016 roku z bardzo prozaicznej przyczyny – w tamtym czasie w branży nieruchomości komercyjnych pojawił się gorący temat VAT-u przy sprzedaży  nieruchomości komercyjnych. Ministerstwo Finansów zaczęło kwestionować zwroty VAT-u na nabyciu nieruchomości komercyjnych, zmieniając swoją wieloletnią praktykę w tej kwestii. Od tej pory nawet w momencie zgodnych interpretacji organów skarbowych  uzyskanych przez Kupującego i Sprzedającego, potocznie zwanych „rulingami”, VAT nie zawsze był zwracany. Wówczas nagle okazało się, że branża ma gigantyczny i uniwersalny tj. wspólny dla wszystkich sektorów kłopot. Problem dotyczył zarówno inwestorów i  deweloperów centrów handlowych jak i biurowców, hoteli czy magazynów. Nie było na rynku reprezentanta, który mógłby jednym głosem rozmawiać z ministerstwem i wyjaśnić tę sytuację. Wtedy z grupą inwestorów powołaliśmy organizację, której założeniem od początku było, by tworzyli ją w głównej mierze deweloperzy i inwestorzy działający na rynku nieruchomości komercyjnych. Rozpoczęliśmy działania stowarzyszenia od rozmów z Ministerstwem Finansów dotyczących kwestii VAT-u. Potem systematycznie zabieraliśmy głos już nie tylko w sprawach VAT, ale i w innych sprawach, początkowo głównie podatkowych. Z czasem zaangażowaliśmy się w inne tematy np. w dyskusje na temat ustawy o tzw. REITach (po polsku spółki inwestujące na rynku najmu nieruchomości). Dzięki tym działaniom zbudowaliśmy wśród członków stowarzyszenia PINK i wśród urzędów opinie wiarygodnego partnera, który stara się sprawnie reagować na pojawiające się potrzeby i problemy branży. I to skłoniło nas do zrobienia kolejnego kroku, tj.  rozszerzenia  stowarzyszenia i wspólnie z największymi agencjami nieruchomości zaproszenia do współpracy wszystkie liczące się na rynku firmy, działające w sektorze nieruchomości komercyjnych. Obecnie ciągle pozyskujemy nowych członków.

Jakie firmy, sektory branży nieruchomości chcą Państwo zaprosić do współpracy?

Agnieszka Jachowicz: PINK chce reprezentować przede wszystkim deweloperów, inwestorów i zarządców  wszystkich typów nieruchomości komercyjnych od centrów handlowych, po biurowce, hotele i centra logistyczne. Naszymi członkami są np. EPP, Klepierre czy Atrium, ale również Ghelamco, Skanska, Immobel,  Adgar, Panattoni czy Segro. Od początku  intensywnie współpracujemy też z największymi agencjami doradczymi działające na tym rynku, tj. CBRE, JLL, Cushman&Wakefield, Colliers, Savills, BNP Paribas, Knight Frank i Cresa. To dominujące podmioty na rynku polskim, a pomoc pierwszych siedmiu firm miała istotne znaczenie przy rozszerzeniu działalności PINK. Główny nacisk kładziemy obecnie na to, by pozyskać firmy z branży inwestycyjnej tj. deweloperów, inwestorów, asset managerów i zarządzających funduszami i aktywami, a w drugiej kolejności inne firmy,  w tym  doradców. W najbliższej przyszłości planujemy rozszerzyć  współpracę także z prawnikami i powiększyć grono członków z tego właśnie sektora, a także pozyskać innych doradców podatkowych. Z pewnością bowiem monitoring kwestii prawnych będzie dla naszych członków ważnym elementem działania PINK. O członkostwie zdecydowała firma Dentons, jako pierwsza wśród doradców prawnych. Spośród innych firm konsultingowych dołączyli do nas Reesco i Arcadis. Naszym filarem są też agencje – zamierzamy we współpracy z nimi publikować zagregowane dane rynkowe. Nie zamierzamy zapraszać do naszego grona najemców.

Jakie główne kroki zamierza podejmować PINK w celu współpracy na linii branża nieruchomości a instytucje państwowe?

Agnieszka Jachowicz: Po 2 latach działania PINK dał się poznać w Ministerstwie Finansów jako godny zaufania i rzetelny partner do rozmów. Kilkakrotnie byliśmy już proszeni o opiniowanie różnych dokumentów. PINK przygotował również kilka raportów, które jak sądzimy, pomogły ministerstwu podjąć niektóre decyzje i zapoznać się z problemami i pomysłami branży. Liczymy, że współpraca ta będzie kontynuowana. Przedstawiliśmy się również w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju i przy kolejnych zmianach dotyczących nieruchomości komercyjnych liczymy na współpracę i udział w konsultacjach tych zmian. Z czasem chcielibyśmy już nie tylko reagować na zaistniałe sytuacje czy problemy, ale także, na wniosek naszych członków lub doradców proaktywnie występować z propozycjami zmian. Następnie, wspólnie z ministerstwami, które zarządzają legislacją związaną z szeroko pojętymi nieruchomościami (np. dostawa mediów) pracować nad kolejnymi projektami. Jest to ambitny i długotrwały proces, ale chcemy być graczem długoterminowym.

Paweł Toński: Naszym celem będzie łączenie wielu głosów i próba pomocy branży w funkcjonowaniu w środowisku, w którym przyszło jej działać. Jako organizacja mamy dostęp do ludzi, którzy tę branżę tworzą. Wspólnymi siłami możemy przykładowo poprawić wizerunek obiektów komercyjnych jako miejsc współgrających z miastem – miejsc nie tylko związanych z handlem czy biurami, ale także wspólnych przestrzeni miejskich, rozrywkowych, kulturalnych.

Nasza rola to także organizowanie np. spotkań branży z przedstawicielami miasta i współpraca z samorządami. Te działania są na razie w fazie planów. Bardzo nam zależy, aby nasze  stowarzyszenie funkcjonowało w świadomości samorządowców jako podmiot, który zrzesza wielu  inwestorów i deweloperów.

Ostatnio jednym z gorących tematów dla branży jest ograniczenie handlu w niedziele. Jakie jest stanowisko PINK w tej kwestii?

Paweł Toński: Nasze stanowisko jest takie, jak naszych członków, ale temat wymaga głębszej analizy. Patrząc na problem z czysto biznesowego punktu widzenia, oczywiste jest, że mniejsza liczba dni niehandlowych to mniejsze obroty. Ale chętnie dowiedzielibyśmy się, jakie jest stanowisko społeczeństwa w tej sprawie. Nie widzę teraz woli politycznej, by cokolwiek w tej sprawie zrobić. Staramy się działać tam, gdzie jest chociaż trochę chęci do dyskusji, a w tej kwestii raczej tej woli politycznej nie widać. Co nie zmienia faktu, że być może warto do dyskusji wrócić po roku działania przepisów i tu na pewno będziemy się starać myśleć i działać wspólnie z organizacjami, które już dużo w tym temacie zrobiły, jak np. PRCH.

Co będzie wyróżnikiem PINK na tle innych podobnych organizacji?

Agnieszka Jachowicz: Istotnie – były i są dobrze działające organizacje branżowe jak, PRCH i PZFD, ale każda z nich jest skupiona na pewnym tylko sektorze. My, nie wchodząc w kompetencje innych, a we współpracy z nimi, chcemy stworzyć platformę wymiany poglądów i zgłaszania problemów funkcjonowania dla wszystkich podmiotów działających na rynku nieruchomości komercyjnych. Mamy duże szanse na to, żeby organizacja się rozwijała i liczymy, że będzie to z korzyścią dla branży oraz innych organizacji, z którymi chcemy współpracować. W odróżnieniu od innych organizacji możemy zająć się problemami dotyczącymi każdego sektora rynku nieruchomości komercyjnych. Skupiamy się na problemach prawno-podatkowych, ale również współpracy z agencjami nieruchomości i komunikowaniu zmian na rynku. Mniej więcej raz na kwartał będziemy organizować spotkania dla członków w formule edukacyjno-dyskusyjnej. Nie będziemy na razie organizować spektakularnych wydarzeń np. własnej gali, skupiając się na merytorycznej stronie biznesu.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

 

Stowarzyszenie Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych powstało na koniec roku 2016. Misją PINK jest reprezentowanie branży wszystkich sektorów nieruchomości komercyjnych, tj. deweloperów, inwestorów, usługodawców – w środowisku gospodarczym, politycznym i społecznym we współpracy z innymi organizacjami branżowymi. W ciągu ostatniego pół roku liczba członków wspierających  z parunastu zwiększyła się do ok.  40. W odróżnieniu od już działających organizacji PINK chce być głosem całego rynku nieruchomości, a nie tylko jednego sektora np. handlowego czy deweloperskiego.

Najważniejszymi celami PINK są: wpływ na zmiany legislacyjne, dbanie o wizerunek branży oraz działalność edukacyjno-networkingowa. Stowarzyszenie zajmuje się zarówno kwestiami podatkowymi, zgłaszając problemy i przygotowując raporty dla Ministerstwa Finansów w sprawie np. VAT na transakcjach nieruchomości, jak i innymi kwestiami prawnymi związanymi z nieruchomościami np. działania  spółek nieruchomościowych w zależności od formy prawnej.  PINK podjął już w przeszłości działania wspierające  stowarzyszenie REIT Polska (opiniowanie dokumentów, przygotowanie raportu) oraz PRCH (w sprawie niedziel handlowych). Członkami PINK jest już wielu inwestorów i deweloperów z sektora handlowego, biurowego i magazynowego a także najwięksi doradcy rynku nieruchomości.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.