Savills: najemcy muszą koncentrować się na sprzedaży wielokanałowej i optymalizacji portfela

2018 rok dla rynku handlowego był rokiem dużych wyzwań, wynikających m.in. ze zmian prawnych,  coraz większej dojrzałości rynku, (r)ewolucji oczekiwań konsumentów i modyfikacji, jakie muszą zostać wprowadzone w obiektach handlowych, żeby utrzymać ich atrakcyjność dla klientów i najemców – pisze Wioleta Wojtczak, Associate Director, dyrektorka działu badań i analiz w firmie Savills.

Savills jest wystawcą Shopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Prawie 12 mln mkw. powierzchni handlowej

Zgodnie z szacunkami Savills powierzchnia nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce w 2018 roku zwiększyła się o blisko 370 000 mkw., z czego ponad 288 000 mkw. to powierzchnia centrów handlowych, kolejne 70 000 mkw. to parki handlowe a pozostałe 11 000 mkw. to centra wyprzedażowe, czyli tzw. outlety. Oznacza to, że łączna powierzchnia tych trzech formatów w Polsce osiągnęła poziom 11,96 mln mkw.

Wśród nowo otwartych w 2018 r. obiektów są m.in. Forum Gdańsk, Galeria Libero w Katowicach, Gemini Park Tychy oraz Nowa Stacja w Pruszkowie. Nowe otwarcia i rozbudowy obiektów handlowych spowodowały, że współczynnik nasycenia powierzchnią handlową w Polsce obecnie wynosi już 311 mkw./1000 mieszkańców.

W bieżącym roku podaż powierzchni handlowych może zwiększyć się o kolejne 340 000 mkw., a ponad 1/5 tej powierzchni zlokalizowana będzie w jednym projekcie, czyli w warszawskiej Galerii Młociny. Aktywność deweloperów jest zatem zdecydowanie niższa aniżeli w latach ubiegłych – w trakcie budowy jest obecnie około 445 000 mkw., z czego zdecydowana większość nowych projektów to obiekty o powierzchni poniżej 20 000 mkw. Oprócz wspomnianej Galerii Młociny nie są obecnie realizowane centra handlowe o powierzchni powyżej 40 000 mkw. Większość (54 proc.) realizowanych projektów zlokalizowana jest w mniejszych miastach, do 100 000 mieszkańców, których w Polsce jest ponad 800, a w części z nich nadal brakuje nowoczesnego obiektu handlowego, o powierzchni i ofercie dostosowanej do lokalnych potrzeb.

Prognozy na 2019 rok

Dobra kondycja rynku nieruchomości handlowych idzie w parze z prognozami makroekonomicznymi, w szczególności tymi dotyczącymi wzrostu sprzedaży detalicznej i wydatków konsumpcyjnych. Najnowsze dane Oxford Economics wskazują, że sprzedaż detaliczna w latach 2018-2028 (2017=100) wzrośnie o 41,8 proc. i będzie to najwyższy wzrost wśród krajów Unii Europejskiej i jednocześnie wyższy wskaźnik niż ten, który odnotowano w poprzednich 10 latach. Prognozy te wskazują, że rodzimy rynek handlowy w kolejnych latach będzie w dobrej kondycji, choć naturalne są procesy, które go zmieniają. Konieczność utrzymania zainteresowania najemców i klientów wymaga od właścicieli ciągłego inwestowania w swoje obiekty, stąd modernizacje obiektów, często połączone z rozbudową. Wśród obiektów, które zostały rozbudowane w ostatnich miesiącach są m.in. Atrium Promenada, Reduta i Targówek w Warszawie, Centrum Handlowe Janki na przedmieściach stolicy czy Dekada w Grójcu.

Rokrocznie w Polsce debiutuje kilkanaście marek i poprzedni rok nie był pod tym względem wyjątkiem. Wśród nowych najemców pojawiły się m.in. Fraas, Bebe, Tedi, Dealz, San Marina, Saffiano, Kocca, 1882 Street Coffee, Playmobil, Miniso, Karaka czy Ximi Vogue, a najbardziej oczekiwanym debiutem 2019 roku jest Primark, który swój pierwszy sklep otworzy w Galerii Młociny.

Kolejne 12 miesięcy dla rynku handlowego to na pewno dalsze obserwacje tego jak, zaostrzony w 2019 r., zakaz handlu w niedzielę będzie wpływał ma zachowania klientów i jak przełoży się on na funkcjonowanie obiektów i wyniki najemców. Będzie to również rok o najniższej od wielu lat nowej podaży powierzchni handlowych, co potwierdza, że polski rynek jest coraz bardziej nasycony. Najemcy zatem w dalszym ciągu skupiać się będą na rozwoju sprzedaży wielokanałowej i optymalizacji swojego portfela.

Autorką tekstu jest Wioleta Wojtczak, Associate Director, dyrektorka działu badań i analiz w firmie Savills.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.