Raport C&W: rekordowa aktywność inwestycyjna na polskim rynku nieruchomości handlowych

centrum-handlowe

Aktywność inwestycyjna na polskim rynku nieruchomości handlowych osiągnęła rekordowy poziom wynoszący 2,5 mld euro, wynik ten był najlepszym od 2006 roku – tak wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield.

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 roku wyniosła około 420 000 mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc. osiągając poziom 14,7 mln m kw. Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 000 m kw. Natomiast około 60 000 mkw. oddanej powierzchni dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje rynek powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku.

– W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Całkowity wolumen w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł 2,5 mld euro – był to najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział w tym miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce. Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro i stanowiła 16 proc. całkowitego wolumenu kwartalnego, który wyniósł 2,2 mld euro. Na wynik osiągnięty w ostatnim kwartale wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. Pozostałą część wolumenu transakcji inwestycyjnych w tym sektorze wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych  – komentuje Aleksandra Sierocińska, Konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.

– Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25 procent. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5 proc., a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75 proc. i 7 proc. – dodaje Aleksandra Sierocińska.

460 centrów handlowych w Polsce

Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln m kw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 000 m kw., z czego 85 proc. to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii.

– Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 roku otwarto łącznie ponad 360 000 m kw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. Nasycenie powierzchnią handlową jest tam wciąż niższe niż w średnich i dużych miastach, a mniejsza konkurencja ze strony istniejących obiektów handlowych i wysoki potencjał zakupowy mieszkańców decydują o atrakcyjności tych lokalizacji. Dodatkowo około 60 000 m kw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych – stwierdza Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka podsumowania.

Nowe obiekty w dużych miastach

W dużych aglomeracjach powstało w 2018 roku 10 nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk – 62 000 m kw., Galeria Libero w Katowicach – 45 000 m kw., Gemini Park Tychy – 36 600 m kw. oraz Nowa Stacja Pruszków – 27 000 m kw.).

– Nowa podaż powierzchni handlowej w Polsce będzie w najbliższych latach opierać się głownie na małych obiektach typu convenience i mixed-use oraz parkach handlowych. W mniejszych miastach nadal widzimy duży potencjał do rozwoju, jednak nasycenie rynku wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi w dużych miastach jest – w mojej opinii – wystarczające. Galeria Młociny, której otwarcie planowane jest w najbliższym czasie, będzie jednym z nielicznych projektów tego formatu – dodaje Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.

Ponad 600 000 m kw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75 proc. tej wartości planowane jest do otwarcia do końca 2019 roku. Największym budowanym obecnie obiektem jest Galeria Młociny w Warszawie (ponad 70 000 m kw.) z planowanym terminem realizacji na kwiecień 2019 r.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.