JLL: zakaz handlu w niedzielę zmienia rynek centrów handlowych

– Nowe regulacje negatywnie wpłynęły na wskaźnik odwiedzin w centrach handlowych, jednak w mniejszym stopniu niż wielu przewidywało. Co ciekawe, pomimo spadku liczby odwiedzających poziom obrotów nieznacznie wzrósł, co wynika z rosnącej siły nabywczej Polaków – mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

JLL jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards.

Obecnie języczkiem u wagi dla branży centrów handlowych jest ustawa o zakazie handlu w niedzielę. Jak nowe regulacje wpłynęły na rynek?

Ustawa o zakazie handlu w niedzielę niewątpliwie była głównym wyzwaniem, przed którym stanęli wszyscy uczestnicy rynku handlowego w Polsce. Nowe regulacje negatywnie wpłynęły na wskaźnik odwiedzin w centrach handlowych, jednak w mniejszym stopniu niż wielu przewidywało. Co ciekawe, pomimo spadku liczby odwiedzających poziom obrotów nieznacznie wzrósł, co wynika z rosnącej siły nabywczej Polaków.

Rok 2019 z pewnością będzie nie mniej interesujący. Z jednej strony zakaz handlu będzie rozszerzany, poza ostatnią niedzielą miesiąca, z drugiej – rynek będzie się coraz bardziej dywersyfikował wprowadzając nowe formaty oraz rozszerzając swoją ofertę. Największe wyzwanie generuje to dla tych branż, którym trudniej „nadrobić” sprzedaż w inne dni tygodnia, czyli np. gastronomii. Jednak należy zauważyć, że w obiektach z rozbudowanym komponentem rozrywkowym ten negatywny wpływ niedziel jest poniekąd niwelowany właśnie rozrywką, która jest dodatkowym magnesem dla klientów. Świetnym przykładem jest warszawskie Blue City, gdzie rozbudowana oferta rozrywkowa i gastronomiczna dodatkowo została sklastrowana w jednym miejscu, dzięki czemu klient odwiedzający obiekt może szybciej i sprawniej skorzystać z atrakcji.

Czy wzrost płacy minimalnej i cen energii wpłynie znacząco na koszty funkcjonowania centrów handlowych?

Te zmiany nie dotyczą tylko rynku centrów handlowego, ale również osób indywidualnych. Dlatego zmienność cen jest czynnikiem, który muszą brać pod uwagę wszyscy. Jest to po prostu normalny element zdrowo funkcjonującej gospodarki. I tu niewątpliwie bardzo ważna będzie rola firm zarządzających nieruchomościami, bo jak wiemy każda zmiana może być przeprowadzona w różny sposób.

Jakie branże będą się rozwijały w centrach handlowych?

Wraz ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa, oczekuje się, że wydatki i ilość czasu, który będziemy poświęcać na rekreację, również będą rosły. Aktualnie sektor rozrywkowy w polskich galeriach handlowych może nie jest tak spektakularny, jak w krajach Europy Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych, jednak warto podkreślić, że coraz chętniej spędzamy czas wolny poza domem, popyt na centra handlowe rośnie, a to wpływa również na coraz większe zróżnicowanie oferty rekreacyjnej. Początkowo taka oferta opierała się na multipleksach oraz strefach food court i stopniowo poszerzała się, obejmując również kręgielnie, place zabaw dla dzieci, kluby fitness, szkoły tańca i muzyki, kluby muzyczne, muzea, teatry, biblioteki, wystawy, escape roomy, parki trampolinowe, ścianki wspinaczkowe, etc. Lista tych atrakcji wciąż się wydłuża, a możliwościami polskiego rynku handlowego interesują się nowi, globalni operatorzy, tacy jak Merlin Entertainments Group, który w swojej ofercie posiada między innymi Muzeum Madame Tussauds, Legoland Discovery Centres czy Sea Life Centres. Ciekawym trendem jest także rozwój marek technologicznych, jak Huawei, Samsung, czy Xiaomi, które coraz częściej decydują się (podobnie do Apple) na monobrandowe sklepy, które łączą funkcje handlowe z edukacyjnymi. Kolejne miesiące staną też pod znakiem dalszej ekspansji sklepów dyskontowych, m.in. Pepco czy Tedi, oraz dynamicznego rozwoju marek modowych.

JLL (NYSE: JLL) to wiodąca firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. W ten sposób firma przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla swoich klientów, pracowników oraz społeczności, w których działa. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą ok. 88 tys. osób w 80 krajach w ramach 300 oddziałów na całym świecie. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated. Więcej informacji znajduje się na stronie jll.com

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.