Handel współgra z komunikacją. Case study dworca w Myślenicach

Dekada Myślenice

Na terenie zniszczonych, zdegradowanych dworców powstaje nowa jakość przestrzeni publicznej – nowoczesne miejsca, w których można usiąść wygodnie i w trakcie oczekiwania na autobus w komfortowych warunkach zrobić niezbędne zakupy. Mowa o dworcach autobusowych zintegrowanych z obiektami handlowymi pod skrzydłami Dekady SA. Już od niemal dekady spółka łączy w swoich projektach handel i komunikację publiczną. Jak wyglądały ich początki?

Dekada na południu Polski

Wszystko zaczęło się 8 lat temu. W położonych blisko 30 km od Krakowa Myślenicach, mieście będącym siedzibą gminy i punktem na trasie popularnej “Zakopianki” łączącej stolicę Małopolski z Podhalem, cały handel ograniczał się do pojedynczych, głównie jednobranżowych sklepów rozmieszczonych wokół zabytkowego Rynku i pobliskich ulic. Miasto nie dysponowało centrum handlowym pozwalającym na zrealizowanie podstawowych zakupów w jednym miejscu, a wszyscy przyjezdni docierający na zaniedbany myślenicki dworzec, chcąc zrobić zakupy musieli udać się na Rynek. Sam dworzec, który powinien być wizytówką miasta nie zachęcał jednak do dalszego zwiedzania Myślenic. Wyzwaniem, z którym zmierzyła się spółka Dekada SA była rewitalizacja zaniedbanego obszaru w ścisłym centrum miasta i stworzenie obiektu handlowego skupiającego ofertę odpowiadającą potrzebom zarówno mieszkańców jak i pasażerów, dla których Myślenice są punktem przesiadkowym lub docelowym.

– Około 10 lat temu myślenicki dworzec był bardzo zaniedbany – otoczenie mocno uprzykrzało podróżnym czas oczekiwania na autobus. Obecnie w ofercie dworca znajduje się 12 stanowisk autobusowych, w tym 6 przejazdowych, dworzec posiada klimatyzowaną poczekalnie z dostępem do Wi-Fi, tablice informacyjne w systemie LCD, system komunikacji głosowej, a także nowoczesne, zadaszone wiaty. Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych i daje także możliwość korzystania z pomieszczenia dla matki z dzieckiem Byliśmy odpowiedzialni za przygotowanie całej infrastruktury – poczekalni, stanowisk, a ponadto za rewitalizację terenów przydworcowych – komentuje Rafał Soból, kierownik dworców Dekada Nowy Targ i Dekada Myślenice.

W lipcu 2011 odbyło się uroczyste otwarcie Dekady Myślenice. Obecność nowego centrum komunikacyjno-handlowego wpłynęła na zwiększenie ruchu w tej części miasta, rozwój w jego okolicy lokalnego handlu i stworzenie nowej handlowej dzielnicy Myślenic. Jednocześnie miejski Rynek zyskał szansę by na powrót stać się przestrzenią przyjazną dla mieszkańców, z większą ilością miejskiej zieleni czy dodatkowych miejsc odpoczynku, nawiązujących do historycznego wyglądu tego miejsca.

Do 2013 roku dworcem autobusowym, który jest zintegrowany z obiektem handlowym zarządzał PKS Myślenice, jednak po upadku spółki inwestor i deweloper Dekada SA zdecydował się na całkowite przejęcie zarządzania dworcem.

Zintegrowane centrum handlowo-komunikacyjne w Nowym Targu

Po sukcesie pierwszego zintegrowanego centrum handlowo-komunikacyjnego w Myślenicach przyszła kolej na kolejne i w 2014 roku Dekada SA otworzyła następny obiekt tego typu, położony zaledwie 50 km dalej, w Nowym Targu. Tam także spółka przejęła zarządzanie dworcem.

– Naszym celem było stworzenie miejsc, które skupiają ofertę wszystkich lokalnych przewoźników. Jesteśmy niezależną i bezstronną firmą, co jest niewątpliwie dużym atutem zarówno dla pasażerów jak i dla firm przewozowych, dla których nie jesteśmy konkurencją. Obecnie obiekty w Myślenicach i Nowym Targu odwiedza około 8-10 tys. osób dziennie – staramy się zapewnić im jak najlepsze warunki i sprawić, że zarówno zakupy jak i oczekiwanie na autobus upłyną w przyjemnej atmosferze – komentuje Bartosz Soból, Dyrektor Centrum Handlowego Dekada Myślenice i Dekada Nowy Targ.

Centra handlowo-komunikacyjne Dekady podnoszą rangę handlowo-biznesową całego regionu, generują duży przepływ ludzi, przyciągają mieszkańców z całej okolicy, oferują nowe miejsca pracy i wpływają na zwiększenie budżetu gminy.

Powodzenie tych inwestycji pociągnęło za sobą kolejne projekty. W lipcu 2014 roku nastąpiło uroczyste otwarcie obiektu w Brodnicy, który stał się ważną destynacją handlową z punktu widzenia całego regionu.

– Dekada Brodnica jest chętnie odwiedzana przez mieszkańców i podróżnych korzystających z dworca autobusowego, a korzyści, jakie notują z tego tytułu nasi kluczowi najemcy – CCC, Rossmann i Neonet – spowodowały, że te firmy przedłużyły niedawno umowy najmu. Latem nasz obiekt będzie obchodził 5 urodziny, a coroczne rekordy sprzedaży pokazują, że Dekada znalazła już swoje stałe miejsce na handlowej mapie Brodnicy – komentuje Tomasz Boenke, Dyrektor Centrum Handlowego Dekada Brodnica.

Wyniki obrotów mówią same za siebie – zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne utrzymują wysoką odwiedzalność i notują wzrosty rok do roku (około 5-7 proc.). Z tego względu spółka zdecydowała się na inwestycję w kolejny projekt – Dekadę Ciechanów, której otwarcie odbyło się 3 lata później, w 2017 roku. Obiekt zlokalizowany jest przy jednej z głównych arterii miasta, ul. Sienkiewicza. Za zarządzanie częścią komercyjną i dworcową odpowiada spółka Dekada SA. Ze względu na zadowalające wyniki po 2 latach funkcjonowania planowana jest rozbudowa obiektu.

W przygotowaniu nowe inwestycje w Koninie i Mińsku Mazowieckim

Po sukcesie centrów handlowych zintegrowanych z dworcami autobusowymi Dekada SA idzie o krok dalej. W ramach rozwoju planuje poszerzyć portfolio o kolejne projekty – tym razem będą to realizacje we współpracy z PKP i jej spółką zależną Xcity Investment. Całość planowanych realizacji obejmuje powstanie jednocześnie nowych dworców kolejowych i autobusowych. Są to projekty z olbrzymim potencjałem – zlokalizowane w ścisłym centrum miasta przy głównych arteriach komunikacyjnych. Nowe dworce obsłużą rocznie ok. 1 mln. pasażerów w Koninie i 2 mln w Mińsku Mazowieckim.

– Nowo powstające projekty łączące dworce kolejowe, autobusowe i obiekty handlowe są naturalną kontynuacją naszej strategii. Widzimy duży potencjał w tego typu projektach i w przyszłości nie wykluczamy kolejnych inwestycji. Otwarcie obiektów zarówno w Koninie jak i w Mińsku Mazowieckim planowane jest na 2020 rok – komentuje Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA.

Handel i komunikacja wydają się być nierozłączne i wzajemnie się uzupełniają. Nic dziwnego, w końcu zarówno podróż jak i drobne zakupy wpisują się w nasz codzienny rozkład dnia. Projekty pod szyldem Dekada potwierdzają, że słuchanie potrzeb klientów i realizowanie projektów, które na nie odpowiadają jest kluczem do sukcesu.

Jedenaście obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Malborku, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Realizowane są także inwestycje w Nysie oraz we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Za proces komercjalizacji odpowiada BOIG Property Consulting.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

SCF 2019 Exhibition & Awards

W Forum weźmie udział przynajmniej 1500 uczestników, a wśród nich przedstawiciele ponad 450 sieci handlowych. Swoje projekty pokarze kilkudziesięciu wystawców. Wśród nich są już m.in.: Immofinanz, Gemini Holding, Neinver, Saller, Mallson, Napollo, Amrest, EPP, TREI, Master Management, Hosso., TK Development, BOIG, Atrium, GTC, Nuvalu, Savills.

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy