Piekarnie Awiteks przełamują kolejne bariery w branży handlowej

Kawiarnie lub kawiarnio-piekarnie coraz śmielej wkraczają w strefy galerii handlowych zastrzeżone dotąd dla sklepów stricte fashion. Charakteryzują się zanikiem bariery, jaką były (i wciąż są) tradycyjne witryny. Przykładem może być kawiarnia firmy Awiteks otwarta w Galerii Krakowskiej.

Najnowszy koncept piekarni stworzony został przez firmę Schwitzke Górski, która jest Partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Firma Schwitzke Górski wyciąga wnioski z pracy warsztatowej

– Dzięki pracy warsztatowej z udziałem klientów określiliśmy nasze zadanie, czyli stworzenie jasnej, ciepłej przestrzeni inspirowanej opowieścią o chlebie. Wybrana przez nas kolorystyka jest pochodną kolorów wypieków – podkreśla Konrad Gawenda, Dyrektor Kreatywny Schwitzke Górski.

konrad-gawenda
Konrad Gawenda, Dyrektor Kreatywny Schwitzke Górski

– Wykończenie sufitu zainspirowane zostało tradycyjnym piecem chlebowym. Spoiwem tego typu pieców jest zaprawa szamotowa lub naturalna glina. Dodatki w postaci poduszek wykończonych lnianym materiałem nawiązują do worków jutowych, w których przechowujemy pszenicę. Drewno nawiązuje kolorystyką do stolnicy. Ściany, od strony lad chłodniczych, zostały wykończone białymi kaflami z teksturą, które nawiązują do wszechobecnej w piekarni mąki. Wykończenie ścian mineralną przecierką od strony stolików w kolorze szarobeżowym nawiązuje do wykończenia pieców chlebowych. Przełożyliśmy to, co dzieje się w piekarni na język materiałów.

Jeśli chodzi o układ, zależało nam na wprowadzeniu dwóch typów stołów, wysokich oraz niskich, jak i różnego rodzaju siedzisk, tak aby każdy klient znalazł miejsce dla siebie. Są one wykończone naturalnymi materiałami, zachęcającymi do skorzystania z oferty na miejscu. Stoły wysokie porządkują przestrzeń, dzięki czemu możemy wydzielić część zakupową od strefy kawiarnianej. Dodatkowo wysokie stoły możemy wykorzystać do ekspozycji produktów.

Szczególnie charakterystycznym rozwiązaniem, które wdrożyliśmy w tym projekcie, jest otwarta witryna. Daje ona większy komfort osobom przebywającym w środku. Otwarta perspektywa, pozwala lepiej wypocząć. Jednocześnie, taka forma witryny bardzo przyciąga poprzez usunięcie bariery – dodaje Konrad Gawenda, Dyrektor Kreatywny Schwitzke Górski.

Nowy trend – otwarte witryny

Marek Pabich, Dyrektor Działu Rozwoju Schwitzke Górski, zawraca uwagę na fakt, że zastosowanie tego rozwiązania jest związane z szerszym trendem. – Od kilku sezonów obserwujemy zjawisko radykalnej zmiany dotyczącej przestrzeni „okołowitrynowej”, zarówno od strony najemcy, czyli sklepu, jak i wynajmującego – czyli Galerii Handlowej. Dziesięć lat temu sytuacja była jasna – witryna wyglądała najczęściej w sposób tradycyjny. Witryny zamknięte lub otwarte, niezbyt szerokie wejście z bramkami antykradzieżowymi, zaraz za wejściem wyspa wejściowa, najczęściej o charakterze handlowym, albo po prostu oferta handlowa. Tylko nieliczni pozwalali sobie na niewielki oddech, lub wyspę o charakterze stricte wizerunkowym.

marek-pabich
Marek Pabich, Dyrektor Działu Rozwoju Schwitzke Górski

Linia najmu była „święta”, podkreślona zmianą posadzki – aby nie było wątpliwości, gdzie kończy się przestrzeń wspólna galerii, a gdzie zaczyna się przestrzeń salonu sprzedaży. Galerie, poprzez swoich projektantów w procesie akceptacji projektów sklepów, bardzo restrykcyjnie pilnowały spójności swojej przestrzeni wspólnej. Ucinały jakiekolwiek próby ingerencji, nawet poprzez wyrazistą komunikację marketingową czy Digital Signage – podsumowuje Marek Pabich.

Nowatorskie rozwiązania w galeriach handlowych

Dziś przestrzeń galerii i sklepu nie jest już tak wyraźnie rozgraniczona, proces rozmywania tej granicy postępuje coraz śmielej. Witryny zamknięte są w zdecydowanym odwrocie,  na rzecz transparentnych witryn otwartych. Wejścia są znacznie szersze, czasami na całą szerokość witryny. Sklepy rezygnują z klasycznych bramek antykradzieżowych, stawiając na czujniki instalowane pod posadzką i nad wejściem. Wyspy wejściowe są odsuwane w głąb sklepu dając przestrzeń wchodzącym. Handlowcy już dawno zrozumieli, że nie gęstość obłożenia towarem na metr kwadratowy decyduje o sukcesie sprzedażowym. Wszystko to ma służyć wykreowaniu tak zwanego: „footfall’u” w salonach, który jest kluczowym czynnikiem generującym sprzedaż.  Nie jest jednak tak, że tylko przestrzeń wspólna galerii jest wciągana do sklepów, działa to także w drugą stronę. Marketing multimedialny i digitalsignage na trwałe zadomowiły się w strefach witryn, zdecydowanie zwiększając przyciąganie uwagi klientów w stosunku do tradycyjnych statycznych, analogowych ekspozycji. Nowatorskim rozwiązaniem są także stoiska typu pop-up, zlokalizowane w przestrzeni komunikacyjnej galerii, a mające na celu stworzenie relacji z klientem, która spowoduje jego wizytę w tym a nie innym sklepie. Przykładem takiego rozwiązania są stoiska esize.me mierzące stopy klientów sklepów online marki e-obuwie i salonów stacjonarnych tej marki.

Innym przykładem są właśnie kawiarnie lub kawiarnio-piekarnie coraz śmielej wkraczające w strefy galerii zastrzeżone dotąd dla sklepów stricte fashion. Charakteryzują się zanikiem bariery, jaką były (i są) tradycyjne witryny. Przykładem może być właśnie kawiarnia firmy Awiteks otwarta w Galerii Krakowskiej.

Otwartość, eksponowanie naturalnych walorów wypieków, maksymalizacja komfortu oraz podniesienie atrakcyjności czasu spędzanego w galerii – to cechy zrealizowanego konceptu – wyniki pokazują, że klienci doceniają koncept, w którego tworzeniu wzięli bezpośredni udział.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

SCF 2019 Exhibition & Awards

W Forum weźmie udział przynajmniej 1500 uczestników, a wśród nich przedstawiciele ponad 450 sieci handlowych. Swoje projekty pokaże kilkudziesięciu wystawców. Wśród nich są już m.in.: Immofinanz, Gemini Holding, Neinver, Saller, Mallson, Napollo, Amrest, EPP, TREI, Master Management, Hosso., TK Development, BOIG, Atrium, GTC, Nuvalu, Savills.

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy