SCF 2019: Przestrzeń w centrum handlowym. Jak wpływa na zachowania? 

Centrum handlowe to nie tylko miejsce, w którym robimy zakupy. W dzisiejszych czasach galerie handlowe to sposób na spędzanie wolnego czasu, poszukiwania dodatkowej rozrywki oraz obszaru dla spotkań biznesowych. Dlatego, tak ważne jest zaprojektowanie przyjaznej, a zarazem przemyślanej przestrzeni.

Coraz większe znaczenie w przestrzeni centrum handlowego ma to, jak zaprojektowane są strefy wspólne, które pełnią różne funkcje. Można w nich odpocząć, jak i pracować, ale też spędzić czas z rodziną, czy znajomymi. Galeria, która korzysta z innowacyjnych rozwiązań, ma znacznie większe szanse na zainteresowanie swoją ofertą klientów oraz najemców.

Przestrzeń CH kształtuje zachowania klientów

Odpowiednio zaaranżowana przestrzeń ma ogromny wpływ na sukces miejsca. Wnętrza wywołują określone zachowania w klientach, dlatego projektując taką przestrzeń należy zwrócić uwagę do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć i jakie zachowania wywołać. Bardzo dobrym przykładem na to jak otoczenie wpływa na zachowania jest historia Starego Browaru w Poznaniu. O tym jak przestrzeń wpłynęła na klientów poznańskiej galerii mówi Grażyna Kulczyk:

Jest to przestrzeń publiczna, która wiele oferuje, ale też stawia pewne wymagania. Wśród odwiedzających nas w pierwszych dniach zdarzyli się tacy, którzy (…) zdążyli wypić już kilka piw i wpadali zobaczyć nowe miejsce. Ale niesamowite było to jak oni reagowali na Browar, jak się dyscyplinowali. (…) widząc ten publiczny luksus.

Grażyna Kulczyk [„Jak przestałem kochać design”. Marcin Wicha]

Wnętrze ma także sprawić, by klient poczuł się w nim komfortowo, niemal jak w domu, a w przyszłości chętnie do niego  wrócił. Wybór ten będzie zmotywowany nie samą ofertą handlową, ale komfortem, którego poczucie daje mu sprzyjająca przestrzeń. Dlatego, już w chwili projektowania, należy zwrócić szczególną uwagę, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć oraz odpowiedzieć na takie pytania, jak:

  • co wpływa na decyzję o odwiedzinach danego centrum handlowego?
  • czym obecni oraz potencjalni klienci mogą kierować się przy wyborze oferty?
  • jakimi kryteriami klient mierzy wartość oferty centrum?
  • jak mechanizmy promocyjne wpływają na grupy docelowe?
  • jakie są upodobania i przyzwyczajenia zakupowe wybranych grup klientów, jakich oczekują doświadczeń?

Projektując przestrzeń galerii handlowej, warto pamiętać o strefach, które zapewnią użytkownikom rozrywkę, edukację, wygodę korzystania z tej przestrzeni oraz dostęp do technologii, uwzględniając przy tym potrzeby różnych grup społecznych.

Przyjazne otoczenie

Aranżacja stref wspólnych wpływa na czas przebywania w centrum handlowym. Na całym świecie galerie handlowe są projektowane tak, aby zachęcić klienta do jak najdłuższego w nich pobytu. Sprzyja temu dobór odpowiedniej muzyki, oświetlenia, kolorystyki, zapachów, a także uszyta na miarę potrzeb aranżacja stref wspólnych. To właśnie dzięki tym świadomym działaniom możemy sprawić, że klienci poczują się dobrze w danym miejscu i będą do niego wracać.

WES.expert
WES.expert

Technologie w centrach handlowych

Warto zwrócić uwagę na technologiczny aspekt w strefach wspólnych. Dostęp do sieci wi-fi, możliwość doładowania telefonu, czy laptopa wpłynie pozytywnie na odbiór centrum przez jego użytkowników poprzez jego użyteczność.

W galeriach handlowych stale powstają również wyodrębnione, zapewniające skupienie i prywatność strefy co-workingowe, umożliwiające naukę lub pracę.

Dostęp do ładowarek lub urządzeń mobilnych może także sprzyjać w pozyskaniu nowej grupy docelowej klientów, którzy zamiast pójść do kawiarni, czy restauracji mogą wybrać właśnie centrum handlowe. Na taką decyzję wpływa to, że przemyślanie zaplanowane centrum oferuje wiele korzyści, dostosowanych do ich potrzeb i ról, które zmieniają się w ciągu dnia.

Wnętrze się liczy

Projekt centrum handlowego jest ważnym czynnikiem w budowaniu więzi z konsumentem. Dlatego podczas projektowania warto kierować się zasadami, aby centrum było:

  • Przekonujące: pamiętaj, że dobry projekt wymaga uwagi i dalszej interakcji, wywołując nieświadome reakcje emocjonalne.
  • Angażujące: stwórz środowisko, które zachęci klientów do angażowania się w markę. Zaangażowani klienci, którzy mają poczucie wpływu na otoczenie będą chętniej dokonywać zakupów.
  • Nieskomplikowane: strefy wspólne projektuj tak, aby były dostępne dla każdego. Lokalizacja stref zaplanowana w sposób intuicyjny dla klienta, swoboda w dokonywaniu wyboru miejsca sprawią, że centrum stanie się bardziej przyjazne i użyteczne.
  • Ewolucyjne: ludzie kochają nowe doświadczenia, dlatego środowisko centrum handlowego nie powinno stać w miejscu. Od czasu do czasu odświeżaj wygląd wnętrza, aby zainteresować i angażować klientów. Dzięki temu możesz stale pozytywnie zaskakiwać odwiedzających, co przyczyni się do tego, że przestrzeń centrum handlowego na trwale zapadnie w ich pamięć.
  • Niepowtarzalne: jeśli centrum wyróżni się oryginalnością i będzie odpowiadać na potrzeby odwiedzających je klientów, stanie się dla nich miejscem pierwszego wyboru, do którego będą regularnie wracać. Pamiętaj, by jasno sprecyzować tożsamość swojego centrum tak, by użytkownicy identyfikowali się z nim i chętnie spędzali w nim czas.

Pamiętanie o powyższych aspektach projektowania wnętrza centrum handlowego, daje szanse na stworzenie wyjątkowego miejsca, dostosowanego do specyficznych grup odbiorców, w odpowiedzi na ich potrzeby. Postawienie człowieka w centrum oraz dostosowanie przestrzeni handlowo-usługowo-rozrywkowej do jego wielorakich potrzeb jest drogą do osiągnięcia sukcesu przedsięwzięcia.

Centra handlowe stale muszą podążać za potrzebami klientów, którzy mają coraz większą świadomość oraz wymagania. Jest to wyzwanie dla ekspertów zajmujących się tworzeniem tej przestrzeni. Według badań agencji badawczej Inquiry wynika, że klienci coraz częściej przychodzą do centrum handlowego spędzić wolny czas. Centrum handlowe ma być także miejscem spotkań dla różnych grup społecznych. Tu szczególną rolę odgrywa część gastronomiczna galerii, w tym tzw. food court. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego  miejsca zarówno rodzinom, znajomym, jak i osobom ze świata biznesu, a także prywatności i dostępu do technologii.

Autorem tekstu jest Joanna Leja, specjalista ds. marketingu w WES.expert. Firma jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl