EPP: galerie (nie)handlowe jako centra aktywności społecznej

Czy galeria w wersji niedzielnej, kiedy wszystkie sklepy są zamknięte, może pełnić inną funkcję? Czy przestrzeń, projektowana w konkretnym, komercyjnym celu może być zaadaptowana i przeznaczona do niekomercyjnych działań? Czy takie miejsca są w stanie przyciągać i – co ważniejsze – zatrzymywać ludzi, stanowiąc alternatywę wobec spędzania wolnego czasu w domu? Przykład aktywności zainicjowanych przez EPP, największy właściciel nieruchomości komercyjnych w naszym kraju, ma na to gotowe rozwiązanie, pokazuje, że tak.

Zarządcy centrów handlowych – miejsc tradycyjnie uważanych za przede wszystkim zakupowe – starają się dopasować ofertę i profil do rosnących wymagań i zmieniających się potrzeb konsumentów. Lokalizacje handlowe stają się miejscami, w których klienci spędzają dziś czas, niekoniecznie w sklepach. Coraz częściej załatwiają tu sprawy biznesowe, spotykają się ze znajomymi, korzystają z restauracji, kina czy fitnessu. Znaczenie oferty gastronomicznej i rozrywkowej oraz ich procentowy udział w całkowitej powierzchni handlowej stale wzrasta. W niektórych centrach handlowych sięga już 20 proc., a prowadzone obecnie modernizacje w dużej mierze skupiają się właśnie na zwiększaniu atrakcyjności obydwu tych segmentów. Zwiększenie ograniczeń handlu w niedziele wprowadziło istotną zmianę nie tylko w modelu funkcjonowania centrów handlowych, ale również w istotny sposób rzutuje na sposób spędzania czasu przez mieszkańców polskich miast. Rozwiązaniem, które próbuje odpowiedzieć na ww. zjawiska, jest prowadzony przez EPP program społecznej aktywizacji centrów handlowych.

Miejsce użyteczności publicznej

Twórcy prekursorskiej inicjatywy zdecydowali się skupiać na wartościach odległych od konsumpcjonizmu. Nadrzędnym celem programu jest pobudzenie funkcji niekomercyjnych w centrach handlowych i zwiększenie ich roli jako obiektów aktywności społecznej. Do udziału w nim zapraszane są lokalne organizacje i instytucje – urzędy miast, instytucje kultury, organizacje społeczne, szkoły, związki sportowe, stowarzyszenia i fundacje. Plan aktywizacji oparto na szerokich ramach tematycznych, ze specjalnym uwzględnieniem zagadnień związanych z kulturą, edukacją i ekologią.

– Okazało się, że przestrzeń niedzielnego centrum handlowego może być wykorzystana jako miejsce użyteczności publicznej. Wymaga to oczywiście sporo wysiłku i zaangażowania kilku stron, ale dziś wiemy już na pewno, że nasze obiekty, choć pozbawione funkcji handlowej, pozostają miejscami na tyle przyjaznymi, że świetnie nadają się na scenerię wydarzeń o charakterze społecznym. Zauważyliśmy również, że udostępniając takie miejsca, możemy odpowiedzieć na szereg potrzeb publicznych – zgłaszanych przez instytucje, grupy mieszkańców, a nawet indywidualne osoby. Dotychczasowe niedzielne spotkania wykazały istnienie swoistego rodzaju luki instytucjonalno-kulturalnej, której wypełnienie możliwe jest przy odpowiednim nastawieniu, otwartości i współpracy. Dzięki temu nasze centra w dni wolne od handlu zaczęły tętnić swoim nowym, już niehandlowym życiem, zmieniając się w sceny prezentacji dokonań artystycznych, areny sportowej walki, czy miejsca wartościowej, intelektualnej rozrywki – mówi Wojciech Gepner, Community Director, odpowiedzialny w EPP za program społecznej aktywizacji centrów handlowych.

Łączymy pokolenia

Pierwsze wydarzenie pod auspicjami programu animacyjnego EPP odbyło się w październiku 2018 roku w kieleckiej Galerii Echo. Przestrzeń centrum handlowego została wówczas udostępniona środowisku pasjonatów „gier bez prądu”. Na spotkaniu pojawili się miłośnicy zarówno nowoczesnych planszówek, jak i gier o wielowiekowej tradycji. Liczną grupę uczestników stanowili zawodnicy rozgrywający sportowe turnieje w szachy, warcaby i brydż. Wydarzenie zaskoczyło wszystkich skalą i różnorodnością, a przede wszystkim wielopokoleniowym charakterem – maksymalną różnicę wieku współzawodniczących uczestników oszacowano na około 80 lat! Tego samego dnia swoje święto obchodzili w Galerii Echo również pasjonaci innej dziedziny – miłośnicy płyt winylowych. Na muzycznej giełdzie pojawili się wystawcy i kolekcjonerzy z całej Polski.

– Zainteresowanie obydwoma wydarzeniami przeszło nasze oczekiwania. Szczególnie inspirujące były pełne entuzjazmu wypowiedzi uczestników, często całych rodzin. Spotkanie miało być
rodzajem eksperymentu – chcieliśmy przeprowadzić test na społeczną użyteczność centrum bez sklepów. Jednak już w pierwszych godzinach, widząc zainteresowanie i pozytywne reakcje, podjęliśmy decyzję o cyklicznej kontynuacji – mówi Wojciech Gepner.

Formułę działań aktywizacyjnych w kolejnych miesiącach poszerzono o inicjatywy instytucjonalne, takie jak zaproponowana przez urząd miasta Sportowa Niedziela – masowa impreza promująca sport i zdrowy styl życia. Inny przykład to łączący pokolenia koncert, połączony ze wspólnym śpiewaniem, którym uczczono setną rocznicę odzyskania niepodległości.

– Taka forma spędzania wolnego czasu przynosi bardzo wiele korzyści. Uczestnicy niekiedy po raz pierwszy poznają, jak bardzo bogate jest lokalne życie społeczne. Podczas spotkań w naszej galerii mogą odpocząć od telewizora czy komputera i w tak zwanym realu kontaktować się z drugą osobą. Warto też zauważyć, że podczas imprez artystycznych zapewniliśmy wykonawcom – najczęściej bardzo młodym – profesjonalne warunki sceniczne i, co najważniejsze, dostęp do znacznie szerszej niż zazwyczaj publiczności. A to z pewnością będzie zachętą do kontynuowania pracy i dalszego rozwoju – zauważa Grzegorz Czekaj, Dyrektor Galerii Echo.

Co dalej?

Coniedzielne wydarzenia odbywają się obecnie także w centrach handlowych EPP we Wrocławiu i Szczecinie. Przy dalszych działaniach przedstawiciele firmy zamierzają poszerzyć współpracę
o kolejne instytucje, wzmocnić aktywność kulturalną i nadać jej długotrwały charakter. Wciąż będą skupiać się na jak największym zaangażowaniu lokalnych społeczności. Planowane jest także podjęcie działań aranżacyjnych na rzecz lepszego dostosowania przestrzeni do nowej funkcji.

– Program społecznej aktywizacji centrów handlowych jest kolejnym pionierskim projektem z obszaru działań społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanym przez EPP. W ramach już
podjętych inicjatyw wspieramy naszych partnerów – poprzez dostęp do naszej bazy wiedzy, doświadczeń i najlepszych praktyk biznesowych – w edukacyjnym programie Uniwersytet Najemcy. Realizujemy również program Go Green, Go Clean – pierwszy w Polsce proces ekologicznej certyfikacji firm świadczących w naszych obiektach usługi sprzątające. Liczę, że działania aktywizujące społecznie przyczynią się do rozwoju lokalnych środowisk, będą stanowiły wsparcie dla instytucji, a jednocześnie uczynią z naszych centrów jeszcze lepsze, jeszcze ciekawsze i jeszcze chętniej odwiedzane miejsca – mówi Wojciech Knawa, Członek Zarządu EPP odpowiedzialny za zarządzanie nieruchomościami.

EPP ma 19 centrów handlowych w Polsce

Spółka EPP jest największym w Polsce właścicielem centrów handlowych pod względem wielkości posiadanej powierzchni najmu brutto (GLA). Spółka działa według formuły REIT, a jej portfel obejmuje 19 obiektów handlowych oraz 6 biurowych o łącznej powierzchni wynoszącej ponad 835 tys. mkw., a także 2 obiekty wielofunkcyjne w realizacji. Projekty EPP zlokalizowane są w 20 największych miastach Polski.

Celem EPP jest budowanie wartości dla akcjonariuszy i zapewnianie konsumentom pozytywnych doświadczeń zakupowych. Spółka notowana jest na giełdach w Johannesburgu (JSE) i Luksemburgu (Euro MTF).

EPP jest wystawcą wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl