Badanie: galeria handlowe tracą klientów

centrum-handlowe

Jak wynika z danych zebranych przez firmę ShopperTrak, w ostatnich miesiącach odwiedzalność centrów handlowych w Polsce była na zauważalnie niższym poziomie, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Co ciekawe, pomimo spadku liczby odwiedzających, poziom obrotów nieznacznie wzrósł.

Dla przykładu w lutym 2019 roku wskaźnik Footfall Index przygotowany przez ShopperTrak był na znacznie niższym poziomie od ubiegłorocznego. Różnica wyniosła w tym okresie – 4,1 proc. Podobnie było również w styczniu. Odwiedzalność polskich centrów handlowych zmalała w tym okresie, w ujęciu rok do roku, aż o 6 proc.

Te wyniki to i tak nic w porównaniu z tymi odnotowanymi pod koniec 2018 roku. W grudniu 2018 roku wskaźnik Footfall Index był słabszy niż rok wcześniej aż o 16,1 proc. W listopadzie wskaźnik ten wyniósł 8,2 proc., w październiku 4,0 proc., we wrześniu 3,7 proc., sierpniu 3,3 proc., lipcu 6,8 proc., a czerwcu 4,2 proc. Oznacza to, że ostatnim miesiącem w zestawieniu, w którym odwiedzalność centrów handlowych zwiększyła się w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej, był maj 2018 roku. W ciągu ostatniego roku był to jedyny okres ze wzrostem w ujęciu rok do roku.

JLL: niższa odwiedzalność, wyższe obroty

Gorsze wyniki odwiedzalności w centrach handlowych w dużej mierze spowodowane są wprowadzonym w ubiegłym roku ograniczeniem handlu w niedzielę. Jak podkreśla jednak Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL, choć nowe regulacje faktycznie negatywnie wpłynęły na wskaźnik odwiedzin w centrach handlowych, to jednak w mniejszym stopniu niż wielu przewidywało.

– Ustawa o zakazie handlu w niedzielę niewątpliwie była głównym wyzwaniem, przed którym stanęli wszyscy uczestnicy rynku handlowego w Polsce. Nowe regulacje negatywnie wpłynęły na wskaźnik odwiedzin w centrach handlowych, jednak w mniejszym stopniu niż wielu przewidywało. Co ciekawe, pomimo spadku liczby odwiedzających poziom obrotów nieznacznie wzrósł, co wynika z rosnącej siły nabywczej Polaków. Rok 2019 z pewnością będzie nie mniej interesujący. Z jednej strony zakaz handlu będzie rozszerzany, poza ostatnią niedzielą miesiąca, z drugiej – rynek będzie się coraz bardziej dywersyfikował wprowadzając nowe formaty oraz rozszerzając swoją ofertę. Największe wyzwanie generuje to dla tych branż, którym trudniej „nadrobić” sprzedaż w inne dni tygodnia, czyli np. gastronomii. Jednak należy zauważyć, że w obiektach z rozbudowanym komponentem rozrywkowym ten negatywny wpływ niedziel jest poniekąd niwelowany właśnie rozrywką, która jest dodatkowym magnesem dla klientów – komentuje Anna Wysocka.

JLL jest partnerem merytorycznymShopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

SCF 2019 Exhibition & Awards

W Forum weźmie udział przynajmniej 1500 uczestników, a wśród nich przedstawiciele ponad 450 sieci handlowych. Swoje projekty pokaże kilkudziesięciu wystawców. Wśród nich są już m.in.: Immofinanz, Gemini Holding, Neinver, Saller, Mallson, Napollo, Amrest, EPP, TREI, Master Management, Hosso., TK Development, BOIG, Atrium, GTC, Nuvalu, Savills.

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy