Jeronimo Martins dystansuje konkurencję

biedronka-jeronimo-martins-domy-towarowe-1

Od 2007 roku numerem jeden w Polsce pod względem przychodów jest nieprzerwanie Jeronimo Martins. Co więcej, spółka corocznie zwiększa swój udział w rynku.

Jak podkreślają autorzy zestawienia TOP 20 największych detalistów w Polsce, przygotowanego przez zespół Deloitte, dyskonty, czyli przede wszystkim Biedronka i Lidl, odpowiadają już za 30 proc. sprzedaży towarów spożywczych. Na popularności zyskują także sklepy typu convenience, które odpowiadają za 22 proc. sprzedaży towarów spożywczych.

Warto podkreślić, że w zestawieniu przygotowanym przez Deloitte nie uwzględniono wyników osiągniętych przez Carrefour. Z kolei część firm, które znalazły się w zestawieniu, znaczną część swoich obrotów generują z handlu hurtowego.

deloitte-raport
Zestawienie TOP 20 polskich detalistów przygotowane przez Deloitte

Dyskonty zdominowały rynek

Zakaz handlu w niedzielę wpłynął na zmiany na polskim rynku handlowym, poprzez wzrost znaczenia e-commerce oraz sprzedaży na stacjach paliw. Lider na polskim rynku Jeronimo Martins, który regularnie zwiększa w nim udział i którego przychody w minionym roku obrotowym wyniosły 50 mld zł, dostosował się do zakazu, otwierając sklepy w okolicach dworców. Na drugim miejscu znajduje się Grupa Schwarz, w skład której wchodzą Lidl i Kaufland mające bardzo mocną pozycję na polskim rynku. W pierwszej piątce znajduje się także największa polska platforma transakcyjna online Allegro.pl.

– 30 proc. towarów spożywczych Polacy kupują w dyskontach, najczęściej w Biedronce i Lidlu, ale popularność zyskują też sklepy typu convenience, które sprzedają aż 22 proc. towarów spożywczych. Mamy coraz mniej czasu dlatego także na zakupach chcemy go zaoszczędzić. Polacy wolą zakupy szybkie i w sklepach, które mają po sąsiedzku. Dlatego też w ciągu ostatnich pięciu lat aż o 3,3 punkty procentowe spadł udział rynkowy hipermarketów – mówi Michał Pieprzny, Lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Partner w Deloitte.

Fuzje i przejęcia konsolidują rynek

Eksperci Deloitte zauważają, że w Polsce maleje udział handlu tradycyjnego. W minionym roku jedynie 18 proc. artykułów spożywczych zostało kupionych w tradycyjnych sklepach.

Ostatnie lata to również bankructwa sieci Bomi, Marcpol i Alma oraz konsolidacja rynku przez największych graczy, takich jak przejęcie Piotra i Pawła przez Jeronimo Martins czy sieci mniejszych sklepów takich jak Lewiatan oraz Mila przez Eurocash.

– Fuzje i przejęcia to dla wielu firm atrakcyjna strategia wzrostu i budowy skali, które pomagają w negocjacjach z dostawcami. W przyszłości polski rynek może czekać dalsza konsolidacja. Udział w sprzedaży 7 największych sieci wynosił w minionym roku 63 proc. Dla porównania w Niemczech udziały te wynoszą 76 proc. – mówi Anita Bielańska, Dyrektor w dziale konsultingu strategicznego Deloitte.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl