Raport: polski rynek e-commerce bez tajemnic

ecommerce

Najczęściej kupowanymi przez internet produktami w Polsce są odzież, buty, kosmetyki i perfumy, elektronika oraz jedzenie na dowóz. Średnia wartość zamówienia w 2018 roku wyniosła 43 euro, czyli ok. 185 zł – wynika z danych Picodi.com.

Każdy kolejny rok jest ogłaszany rokiem „mobile”, ale w branży zakupów internetowych w Polsce udział komórek stanowi niewiele więcej niż 26 proc.  Zdecydowana większość Polaków preferuje zakupy w „tradycyjny” sposób – za pomocą komputerów i laptopów (72 proc.). Tylko 1 na 50 zakupów to zakup z tabletu – tak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę  Picodi.com na podstawie setki tysięcy transakcji internetowych przeprowadzonych w 2018 rok.

Średnia wartość zakupu, dokonanego z telefonu komórkowego jest o kilkadziesiąt złotych niższa, niż zakupów z komputerów (159 zł i 194 zł odpowiednio). Najdroższych zakupów dokonują użytkownicy, których stać na korzystanie z tabletu – średnia wartość zamówienia użytkowników tego rzadkiego na polskim rynku urządzenia wynosi 237 zł.

picodi-raport-ecommerce

Jak pokazują nasze statystyki, dwie trzecie wszystkich zakupów należą do kobiet i jedynie jedna trzecia – do mężczyzn. Najczęściej klientami sklepów internetowych są osoby w wieku 18–24 lat (37 proc.) oraz 25–34 lat (35 proc.). 15 proc. wszystkich zakupów w sieci było zrobionych przez osoby z grupy wiekowej 35–44, a pozostałe 7 proc., 5 proc. i 2 proc. należą odpowiednio do grup 45–54, 55–64 oraz 65+.

Najlepszy czas na zakupy w sieci

Według statystyk Picodi.com szczyt zakupów w internecie przypada na listopad i grudzień – w te dwa miesiące Polacy składają 27 proc. wszystkich zamówień w internecie w skali roku. Relatywnie ciche miesiące to czerwiec, lipiec i sierpień. Z kolei we wrześniu i październiku średnia wartość zamówienia w internecie jest najwyższa i wynosi odpowiednio 284 i 286 złotych.

picodi-raport

Wśród wszystkich dni tygodnia największą aktywność zakupowiczów odnotowano w poniedziałki, wtorki i niedziele, z kolei sobota jest dniem, w którym robi się zakupy najrzadziej ze wszystkich dni tygodnia.

Jeśli chodzi o czas zakupów, statystycznie najwięcej transakcji (35 proc.) odbywa się w godzinach popołudniowych, tj. od 12 do 18. Niewiele mniej, bo 33 proc. transakcji, dokonuje się w godzinach wieczornych, tj. od 18 do północy. Najczęściej kupowanymi przez internet produktami w Polsce są odzież, buty, kosmetyki i perfumy, elektronika oraz jedzenie na dowóz.

Globalne dane e-commerce

Dział analiz Picodi sporządził statystyki dotyczące wykorzystywanych do zakupów w sieci urządzeń oraz średniej wartości zamówienia dla 35 państw świata z rozwiniętą branżą e-commerce.

Polska, w której 26 proc. transakcji w sieci odbywa się ze smartfonów, znajduje się w grupie państw, gdzie zakupy z komputerów stanowią zdecydowaną większość. W tym gronie znajdują się również Czechy, Portugalia i Australia. Najbardziej „mobilnie” robi się zakupy w Peru i Nigerii.

Jeśli chodzi o ilość pieniędzy, średnio wydawanych na jedno zamówienie internetowe, liderami są mieszkańcy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie średnia wartość zamówienia wynosi 176 euro. Z kolei najdrobniejsze zamówienia w sieci składają internauci z Węgier i Turcji (po 28 euro i 33 euro odpowiednio). W Polsce średnia wartość zamówienia w 2018 roku wyniosła 43 euro (185 zł).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl