BOIG: w ciągu ostatnich 10 lat podpisaliśmy dla Dekady 400 umów najmu

Dekada Konin

Rok 2019 przynosi dalszy rozwój projektów o profilu zakupy codzienne w mniejszych miastach. Koncept rozwijany od 10 lat przez spółkę Dekada SA w najbliższych latach będzie najszybciej rosnącym segmentem nowoczesnego handlu.

Szacowana na 2019 rok podaż powierzchni centrów handlowych wynosi ok. 350 tys. mkw. To o 50 tys. mkw. mniej niż na koniec 2018 roku [za Market Insights 2019, Colliers International]. Nasycenie rynku handlowego przenosi uwagę inwestorów w kierunku mniejszych miast. To ważna część rynku – w miastach do 100 tys. mieszkańców żyje obecnie 32 proc. populacji Polski [za GUS 2018]. Z ich krajobrazu znikają pojedyncze, jednobranżowe sklepy, a klienci coraz częściej mogą realizować podstawowe, codzienne zakupy podobnie jak ich wielkomiejscy rodacy. Rosnącej popularności obiektów o charakterze convenience sprzyjają aktualne trendy konsumenckie m.in. potrzeba realizacji szybkich zakupów, komfortu i dogodnej lokalizacji. Na tego typu obiektach opierać się będzie w najbliższych latach nowa podaż powierzchni handlowej w Polsce.

Najszybciej rosnący obecnie segment nowoczesnego handlu nie jest konceptem nowym. Kameralne obiekty handlowe w mniejszych miastach od lat buduje m.in. Dekada SA czy Capital Park.

Pierwsza Dekada ma już 10 lat

– Pierwszy obiekt Dekada został otwarty w 2011 roku w Myślenicach, natomiast prace nad jego powstaniem rozpoczęliśmy dwa lata wcześniej, w 2009 r. Możemy więc śmiało powiedzieć, że pierwsza Dekada ma już 10 lat. Decyzja o wyborze takiego właśnie, niezbyt popularnego wówczas, formatu podyktowana była z jednej strony naszymi możliwościami jako inwestora, a z drugiej konfrontacją tych możliwości z potrzebami rynku i najemców. Ich oczekiwania znaliśmy już nieco z własnego doświadczenia, ale ważna była też dla nas opinia praktyka, który te potrzeby zna najlepiej z codziennej pracy z najemcami. Wspólnie z naszym partnerem, firmą BOIG uznaliśmy, że tym, czego potrzebują – poza możliwością dotarcia do nowych klientów jest zapewnienie warunków i standardu jakie oferowały centra handlowe w dużych miastach – mówi Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA.

W ciągu minionych 10 lat powstało łącznie 11 centrów handlowych Dekada. Tym co wyróżnia je na tle innych obiektów jest zawsze precyzyjnie wybrana lokalizacja – centrum miasta, bliskość i dostępność komunikacyjna – wiele obiektów znajduje się w okolicy generujących duży ruch dworców PKP i PKS, a część z nich, jak te w Myślenicach, Nowym Targu, Brodnicy i Ciechanowie, jest z tymi dworcami zintegrowana. Często są to jeśli nie jedyne, to dominujące w swoim segmencie obiekty handlowe w mieście. Dzieje się tak także za sprawą indywidualnie dostosowanego do specyfiki każdej lokalizacji mixu najemców.

– Wartość inwestycji handlowej jest w bardzo dużym stopniu oparta na podpisanych umowach najmu – to na ich podstawie generowane są przychody i zyski centrum. Świetna lokalizacja i wysoki standard obiektu to jedno, ale bez sklepów, w których klienci będą chcieli robić zakupy nie może być mowy o sukcesie. Dobór najemców dla centrum handlowego jest procesem, który trwa przez cały czas jego działania. Potrzeby rynku, klientów, konkurencja stale ewoluują, a struktura najmu powinna za nimi nadążać. Jako BOIG Property Consulting nie tylko budujemy skład najmu kolejnych obiektów Dekady, ale przez cały okres trwania umów analizujemy rynek, dbamy o stabilne funkcjonowanie centrum i sklepów naszych najemców, przedłużamy umowy i rekomercjalizujemy obiekty, które tego wymagają. W ciągu ostatnich 10 lat podpisaliśmy dla Dekady blisko 400 umów najmu na ponad 100 tys. mkw. GLA – mówi Radosław Gadomski, Commercial Director w The Blue Ocean Investment Group (BOIG).

Dekada – miejscami na codzienne, szybkie zakupy

Odpowiednia lokalizacja, zdefiniowanie i zrozumienie potrzeb oraz stylu życia konsumentów, a także dobór sklepów, które są mocną stroną Dekad, czynią je idealnymi miejscami na codzienne, szybkie zakupy. W dobie zwiększonego zainteresowania najemców eksploracją rynku mniejszych miast i rosnącymi oczekiwaniami konsumentów, Dekada cały czas dostosowuje formaty istniejących centrów poprzez ich rozbudowy i rekomercjalizacje.  Inwestuje też w nowe projekty. Konin, Mińsk Mazowiecki, Nysa – to następne miasta, które znalazły się na celowniku dewelopera. W Mińsku i Koninie powstaną kolejne centra handlowo-komunikacyjne Dekada łączące format convenience z dworcami autobusowymi i kolejowymi, w Nysie trwa budowa śródmiejskiej galerii handlowej – największego obiektu dewelopera, który zostanie otwarty już w 2020 roku. Za komercjalizację wszystkich obiektów Dekada odpowiada BOIG Property Consulting.

Dekada jest aktywnym inwestorem i doświadczonym deweloperem nieruchomości komercyjnych. Od rozpoczęcia działalności w 2007 roku zbudowała rozpoznawalną ogólnopolską markę i stała się liderem budowy nowoczesnych centrów handlowych typu convenience oraz zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych.

W portfolio Dekady znajduje się jedenaście obiektów, które pod wspólną nazwą Dekada działają w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Malborku, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Realizowane są także inwestycje w Nysie oraz we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl