[WYWIAD] JLL: polski rynek jest dojrzały i transparentny

Agata Sekuła, JLL

Spadająca podaż terenów inwestycyjnych w dużych miastach i rosnące nasycenie powierzchnią handlową znacząco podnosi zainteresowanie  deweloperów mniejszymi miejscowościami. W 2018 roku analizowali oni rozwój biznesu w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców. Prognozujemy, że ten trend będzie umacniał się w nadchodzących miesiącach – mówi dla Retailnet Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Agata Sekuła będzie moderatorem debaty Retailnet.pl i Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych (PINK) podczas wiosennej edycji targów Shopping Center Forum 2019. Tematem panelu dyskusyjnego będzie m.in. zakaz handlu w niedziele oraz bariery wejścia na polski rynek zagranicznych inwestorów.

Jakie są prawne, ekonomiczne i społeczne bariery dla inwestorów chcących wejść na polski rynek?

Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL: Na rynku inwestycyjnym nie widzimy szczególnych barier utrudniających inwestorom wejście do Polski. Jesteśmy rynkiem dojrzałym, transparentnym, o rosnącej wartości transakcji. Dla przypomnienia, w 2018 roku nieruchomości komercyjne o rekordowej wartości €7.2 miliarda zostały zakupione we wszystkich sektorach rynku.

W branży głośno jest o zakazie handlu w niedziele. Są zwolennicy i przeciwnicy. Jak Pani ocenia tę ustawę?

Agata Sekuła: Jestem zdecydowanie przeciwna zakazowi handlu w niedziele. Jest to regulacja o charakterze „ręcznego sterowania rynkiem”, która, w moim przekonaniu, przyniosła same szkody, zarówno konsumentom uniemożliwiając im robienie zakupów wtedy, kiedy jest to dla nich wygodne, jak i pracownikom pozbawiając ich pracy w jedyne dni, kiedy pracować mogli (np. studenci), bądź większego zarobku. Zakaz wpłynął negatywnie zarówno na małe sklepy, jak i duże centra handlowe, przy czym te ostatnie okazały sie wyjątkowo odporne i dzięki szybkim zmianom nawyków zakupowych klientów, mimo odnotowywanych spadków odwiedzalności, obroty w dobrych obiektach pozostały na niezmienionym poziomie lub wzrosły. W ostatnich tygodniach obserwujemy wzmożoną debatę w przestrzeni publicznej na temat zakazu handlu w niedziele i głosy przeciwne zdecydowanie przeważają. Oby znalazly one odzwierciedlenie w zmianie przepisów w tym zakresie.

Jak nowe technologie wpływają na świat handlu? Jakich prognoz i trendów możemy się spodziewać?

Agata Sekuła: Rewolucja technologiczna to jeden z najważniejszych trendów w sektorze handlowym. Jak podaje Harvard Business Review, inwestycje w AR i VR w sektorze handlowym mogą sięgnąć nawet 30 mld dolarów do 2020 roku. Nowoczesne technologie wykorzystywane są w celu analizowania i adresowania potrzeb klienta, budowania interakcji klienta z marką, a przede wszystkim ułatwiania klientom robienia zakupów. Na znaczeniu zyskują płatności mobilne, Internet Rzeczy, czy wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, których w coraz większym stopniu używa się, aby dotrzeć do klienta z jak najbardziej spersonalizowaną ofertą, jak również uczynić zakupy jak najbardziej przyjemnymi dla tych, którzy je lubią i jak najmniej uciążliwymi dla tych, którzy traktują je jak konieczność. Aplikacje mobilne w centrach handlowych to nie luksus a podstawa. Prace nad zwiększaniem funkcjonalności tych aplikacji odbywają się non stop. Z ciekawych rozwiązań wymienić można aplikacje zapamiętujące miejsce zaparkowania auta i nawigujące do niego po skończonej wizycie w centrum – bezbłędnie i najkrótszą możliwą drogą.

Polacy coraz chętniej robią zakupy w centrach convenience, czy to oznacza, że duże tradycyjne centra handlowe odchodzą do lamusa?

Agata Sekuła: To dowodzi raczej postępującej dywersyfikacji rynku i większych potrzeb polskich klientów, nastawionych na wygodę. Niedawno przyjrzeliśmy się bliżej Miasteczku Wilanów, gdzie mieszka ok. 37,5 tys. mieszkańców i działa ok. 460 lokali handlowych i usługowych. W ofercie dzielnicy znajdują się mniejsze centra typu convenience, parki handlowe, a także sklepy zlokalizowane w parterach budynków mieszkaniowych i biurowych. Zróżnicowana oferta sprawia, że mieszkańcy nie muszą jeździć na zakupy do centrum. Nie oznacza to jednak, że galerie handlowe tracą na znaczeniu. To nadal jeden z naszych pierwszych wyborów, kiedy chcemy np. uzupełnić garderobę przed zmieniającym się sezonem, zrobić kompleksowe zakupy czy też skorzystać z oferty gastronomicznej lub rozrywkowej, która w ostatnich czasach ogromnie zyskuje na znaczeniu. Warto wspomnieć w tym kontekście o Blue City, które w ostatnim czasie odnowiło swoją ofertę rozrywkową otwierając największy w Polsce fitness klub – Fit One, innowacyjny multipleks Helios, pierwszy park rozrywki w Polsce TEP factor, a także gruntownie zmodernizowany klub dla dzieci Inca Play.

Jednocześnie warto pamiętać, że nowe centra handlowe, debiutujące na obecnie już dojrzałym polskim rynku, potrzebują czasu, aby się ustabilizować, zdobyć lojalną bazę klientów czy zbudować swoją pozycję i specyfikę w danej lokalizacji.

Inwestorzy coraz chętniej celują w mniejsze formaty handlowe i w mniejsze miasta. Czy ten trend się utrzyma, czy są jeszcze miejsca na nowe obiekty handlowe?

Agata Sekuła: Spadająca podaż terenów inwestycyjnych w dużych miastach i rosnące nasycenie powierzchnią handlową znacząco podnosi zainteresowanie  deweloperów mniejszymi miejscowościami. Z naszego raportu analizującego sytuację na rynku gruntów wynika, że w 2018 roku analizowali oni rozwój biznesu w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców. Prognozujemy, że ten trend będzie umacniał się w nadchodzących miesiącach.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

JLL jest partnerem merytorycznym SCF 2019. Z ekspertami firmy będzie można spotkać się już 9 kwietnia na Stadionie Legii Warszawa.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl