Panel SCF 2019: jak przygotować się na kluczowe zmiany na rynku handlowym

SCF Retailers Awards 2019

Jakie są prawne, ekonomiczne i społeczne bariery realizacji inwestycji w obszarze centrów handlowych? Jak optymalnie zarządzać obiektem i jak dobrze sprzedać centrum handlowe? – m.in. na te pytania odpowiedzieli uczestnicy pierwszego panelu dyskusyjnego podczas wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019.

Moderatorem debaty Retailnet.pl i Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych była Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL. JLL jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards.

W panelu wzięli udział także Hadley Dean, Prezes Zarządu EPP, Scott Dwyer, COO Grupy Atrium, Leszek Sikora, Dyrektor Zarządzający ECE Projektmanagement Polska oraz Paweł Toński, Prezes Zarządu Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych.

Tematem przewodnim panelu były prawne, ekonomiczne i społeczne bariery realizacji inwestycji w obszarze centrów handlowych. Paneliści mówili m.in. o ograniczeniach w ramach procesu przygotowania inwestycji. Problematyczne kwestie z jakimi na co dzień borykają się deweloperzy to m.in. plany miejscowe, rosnące koszty budowy, podatki oraz wygórowane oczekiwania najemców.

– W EPP jesteśmy przekonani, że sektor nieruchomości komercyjnych powinien mówić jednym głosem w sprawie rozwiązań prawnych ważnych dla nas wszystkich. Mówię tutaj o zagadnieniach takich jak ustawa o REIT-ach czy podatek dochodowy od osób prawnych. Ma to kluczowe znaczenie dla wypracowania rozwiązań satysfakcjonujących dla wszystkich stron – podkreślał Hadley Dean, Prezes Zarządu EPP.

Podczas debaty poruszono także kwestie związane z zakazem handlu w niedziele. – Jestem zdecydowanie przeciwna zakazowi handlu w niedziele. Jest to regulacja o charakterze „ręcznego sterowania rynkiem”, która, w moim przekonaniu, przyniosła same szkody, zarówno konsumentom uniemożliwiając im robienie zakupów wtedy, kiedy jest to dla nich wygodne, jak i pracownikom pozbawiając ich pracy w jedyne dni, kiedy pracować mogli (np. studenci), bądź większego zarobku. Zakaz wpłynął negatywnie zarówno na małe sklepy, jak i duże centra handlowe, przy czym te ostatnie okazały sie wyjątkowo odporne i dzięki szybkim zmianom nawyków zakupowych klientów, mimo odnotowywanych spadków odwiedzalności, obroty w dobrych obiektach pozostały na niezmienionym poziomie lub wzrosły. W ostatnich tygodniach obserwujemy wzmożoną debatę w przestrzeni publicznej na temat zakazu handlu w niedziele i głosy przeciwne zdecydowanie przeważają. Oby znalazły one odzwierciedlenie w zmianie przepisów w tym zakresie – podkreślała Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Przypomnijmy, misją PINK jest reprezentowanie branży wszystkich sektorów nieruchomości komercyjnych, tj. deweloperów, inwestorów, usługodawców – w środowisku gospodarczym, politycznym i społecznym we współpracy z innymi organizacjami branżowymi. PINK ma kilkudziesięciu członków: deweloperów, inwestorów i zarządców  wszystkich typów nieruchomości komercyjnych od centrów handlowych, po biurowce, hotele i centra logistyczne. Współpracuje z takimi firmami, jak: EPP, Klepierre czy Atrium, Ghelamco, Skanska, Immobel,  Adgar, Panattoni czy Segro. Od początku  intensywnie współpracuje też z największymi agencjami doradczymi działające na tym rynku, tj. CBRE, JLL, Cushman&Wakefield, Colliers, Savills, BNP Paribas, Knight Frank i Cresa.

Działalność PINK i JLL
Stowarzyszenie Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych powstało na koniec roku 2016. Najważniejszymi celami PINK są: wpływ na zmiany legislacyjne, dbanie o wizerunek branży oraz działalność edukacyjno-networkingowa. Stowarzyszenie zajmuje się zarówno kwestiami podatkowymi, zgłaszając problemy i przygotowując raporty dla Ministerstwa Finansów w sprawie np. VAT na transakcjach nieruchomości, jak i innymi kwestiami prawnymi związanymi z nieruchomościami np. działania  spółek nieruchomościowych w zależności od formy prawnej.  PINK podjął już w przeszłości działania wspierające  stowarzyszenie REIT Polska (opiniowanie dokumentów, przygotowanie raportu) oraz PRCH (w sprawie niedziel handlowych). Członkami PINK jest już wielu inwestorów i deweloperów z sektora handlowego, biurowego i magazynowego a także najwięksi doradcy rynku nieruchomości.

JLL to firma doradcza świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Misją JLL jest zredefiniowanie sektora nieruchomości komercyjnych, stwarzanie najlepszych możliwości biznesowych i atrakcyjnych, komfortowych przestrzeni sprzyjających realizowaniu celów. JLL jest spółką z listy Fortune 500 zatrudniającą ok. 88 tys. osób w 80 krajach w ramach 300 oddziałów na całym świecie. JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Jones Lang LaSalle Incorporated.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl