Rynek parków handlowych w Polsce alternatywą dla śródmiejskich galerii

Vendo Park w Skierniewicach

Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w największych miastach. Jednocześnie parki handlowe wzmacniają swoją pozycję, zaspokajając potrzeby klientów i najemców, szczególnie w mniejszych miastach, gdzie oferta handlowa jest wciąż niedoszacowana. Na koniec I kw. 2019 r. zasoby parków handlowych w Polsce wyniosły blisko 1,52 mln mkw. Przewiduje się, że do końca roku przybędzie ok. 170 tys. mkw. nowej podaży.

Pierwszy raport poświęcony segmentowi polskich parków handlowych jest już dostępny. CBRE oraz Trei Real Estate Poland (partner merytoryczny jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019), autorzy najnowszej analizy rynku „Parki handlowe w Polsce” podsumowują I kw. 2019 r. i nakreślają perspektywy rozwoju dla tego sektora nieruchomości handlowych w Polsce.

W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box”, które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 tys. mkw.) i stanowią 45 proc. aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 tys. – 10 tys. mkw., a ich udział w rynku wynosi 41 proc. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 tys. mkw.), formaty te stanowią tylko 14 proc. rynku.

– Projekty o powierzchni od 3 tys. do 10 tys. mkw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 tys. mkw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 tys. mkw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów – mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

Nowe obiekty handlowe

Jak szacują eksperci CBRE w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. mkw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. mkw. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro.

– Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.

Parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/ mkw./ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/ mkw./ mies.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.