[WYWIAD] Napollo: dostarczamy rocznie średnio 15 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej

Katarzyna Rzetecka, Napollo

Konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju, która zakłada zbudowanie do 2020 roku portfela 100 tys. mkw. powierzchni handlowej. Dostarczamy rocznie średnio 15 tys. mkw. powierzchni handlowej. Sukcesywnie umacniamy pozycję – mówi w rozmowie z Retailnet Katarzyna Rzetecka, Dyrektor Pionu Inwestycji Komercyjnych Napollo, członek zarządu.

Portfolio Napollo w minionym roku wzbogaciło się o dwa nowe projekty handlowe. Na ten rok zaplanowano kolejne dwa otwarcia. Czy to oznacza, że przyspieszacie z inwestycjami?

Katarzyna Rzetecka: Rok 2018 był dla Napollo czasem intensywnej pracy. Dostarczyliśmy na rynek  blisko 20 tys. mkw. powierzchni handlowej w ramach dwóch projektów – N-Parku w Starej Iwicznej w aglomeracji warszawskiej i Galerii Piastovej w Gnieźnie. Konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju, która zakłada zbudowanie do 2020 roku portfela 100 tys. mkw. powierzchni handlowej. Rok 2018 to także moment, kiedy zaczęliśmy dyskontować wysiłki włożone w rozwój organizacji na przestrzeni czterech ostatnich lat. Potroiliśmy portfolio, co bardzo pozytywnie wpłynęło na wyniki firmy. Wypracowaliśmy nowy  format retail parku w segmencie convenience N-Park oraz znacznie wzmocniliśmy struktury.

Jakie są zatem plany inwestycyjne Napollo na dwa najbliższe lata?

KRZ: Dalej będziemy rozwijać nasz koncept N-Park utrzymując tempo wzrostu około 15 tys. mkw. powierzchni handlowej rocznie. Unikalność formatu N-Park polega na tym, że bazuje na głównych trendach w nowoczesnym budownictwie handlowym, tj. rozwiązaniach ekologicznych, spójności architektonicznej z otoczeniem i wysokim poziomie użyteczności dla klientów, przy czym jest efektywnie skalowalny.

Drugim obszarem będzie  optymalizacja w  zarządzaniu obecnym portfelem parków i galerii handlowych. Skupiamy się na dalszym podnoszeniu atrakcyjności i pogłębianiu oferty. Obecnie współpracujemy z ponad 100 najemcami i zarządzamy ponad 300 umowami najmu. Powtarzalność renomowanych marek w projektach Napollo świadczy o docenieniu naszych inwestycji. Partnerzy, podobnie jak my, widzą w nich długoterminowy potencjał.

Ile obiektów N-Park planujecie otworzyć i gdzie powstaną kolejne projekty?

KRZ: Mamy solidny pipeline. W przygotowaniu i w realizacji jest obecnie 5 nowych projektów w formacie N-Park. W kwietniu tego roku  uruchomiliśmy N-Park przy ul. Trakt Brzeski w Warszawie, a w sierpniu oddamy do użytku N-Park we Wrocławiu. Kolejne obiekty zaplanowane na 2020 i przełom 2021 roku to inwestycje na Dolnym Śląsku, tj. w Jelczu – Laskowicach i na granicy Wrocławia i Łan, oraz pierwszy  projekt na Pomorzu, w Gdańsku. To kolejny region, w których rozpoczynamy ekspansję.

Na jakim etapie komercjalizacji są te  projekty?

KRZ: Dwa N-Parki otwierane w tym roku są w całości skomercjalizowane jeśli chodzi o ofertę znanych sieci handlowych, działających w skali ogólnopolskiej. Pozostała przestrzeń, która obecnie znajduje się w procesie negocjacji, przeznaczona jest dla lokalnych operatorów. Mamy bardzo dobre doświadczenia z Centrów Zakupów, gdzie z powodzeniem funkcjonują przykładowo lokalny sklep mięsny czy znana w regionie piekarnia. Widzimy także jak dobrze tego typu oferta jest odbierana przez klientów.

N-Parki to centra typu convenience. Jakiego rodzaju oferta jest najważniejsza w waszych obiektach?

KRZ: N-Park to koncept codziennych zakupów blisko domu. Kluczowe branże, które budują ten format, to oferta spożywcza w różnej skali, moda rodzinna i akcesoria, kategoria zdrowie i uroda. W zależności od lokalizacji i potrzeb klientów w bezpośrednim obszarze oddziaływania obiektu, oferta poszerzana jest o kategorie  specjalistyczne, elektronikę, wyposażenie wnętrz czy segment hobby. Bardzo istotne są również lokalne usługi i gastronomia.

W N-Parkach piętra przeznaczamy zazwyczaj na usługi medyczne i kluby fitness. Ciekawym przykładem współpracy jest N-Park w Starej Iwicznej, gdzie na piętrze funkcjonuje placówka Lux Med.

Poza formatem N-Parków Napollo ma także w swoim portfolio 3 galerie handlowe i 4 obiekty convenience pod nazwą Centra Zakupów. Czy te formaty będą rozwijane?

KRZ: Nowe Centra Zakupów nie będą budowane, ale te działające stanowią ważny element w portfolio Napollo. Bardzo dobrze funkcjonują, najemcy przedłużają umowy najmu i rozbudowują ofertę. Najświeższym przykładem jest tegoroczne powiększenie salonów KiK i CCC w Centrum Zakupów w Bielsku Podlaskim. Wiele cennych doświadczeń wyniesionych z formatu Centrów Zakupów wykorzystaliśmy definiując nadający się do skalowania N-Park. Podobnie, nie mamy aktualnie w planach budowy tradycyjnych galerii handlowych. Natomiast nie zamykamy się na oportunistyczne możliwości w tym segmencie.

Napollo do tej pory nie zbywał swoich projektów. Czy ta strategia będzie podtrzymywana?

KRZ: Zdecydowanie umacniamy pozycję na rynku poprzez budowę portfela. Długoterminowo myślimy o jego zarządzaniu i dbamy o jego jakość. Stąd też decyzja ponad rok temu o powołaniu wewnętrznego działu zarządzania. Zależy nam na samowystarczalności w ramach wszystkich funkcji od inwestowania, budowania, po zarządzanie i komercjalizację naszych projektów. Już dziś widzimy korzyści z takiego podejścia. Przykładem jest N-Park w Starej Iwicznej zrealizowany zgodnie z wytycznymi certyfikacji BREEAM. To element przełomowy w podejściu do parków typu convenience a dla nas zdecydowanie kierunek, który należy utrzymać.

Głośnym tematem aktualnym dla całej branży jest zakaz handlu w niedziele. Czy w Pani opinii mocno wpływa na działanie centrów typu convenience?

KRZ: Zaobserwowaliśmy zmianę struktury odwiedzalności. Traffic niedzielny przeniósł się w dużej mierze na pozostałe dni tygodnia, co jest spójne z charakterem centrów codziennych zakupów. Jednocześnie odnotowujemy wzrost obrotów naszych najemców, co pozwala stwierdzić, że wpływ niedziel bez handlu jest w naszym sektorze bardzo ograniczony.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl