[WYWIAD] Centra handlowe potrzebują aktywnej strategii energetycznej

plus-energia

Oszczędności wynikające z optymalizacji kosztów zakupu energii elektrycznej mogą wynieść kilkaset tys. złotych rocznie – mówi w rozmowie z redakcją Retailne.pl Christopher Sweeney, jeden z założycieli i członków zarządu Plus Energia.

Firma Plus Energia jest Partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE Exhibition & Conference.

Jakie kroki, z punktu widzenia zarządcy lub właściciela centrum handlowego, są najważniejsze przy optymalizowaniu kosztów zakupu energii elektrycznej?  

Christopher Sweeney: W każdej rozmowie z naszymi klientami zawsze zaczynamy od wyjaśnienia, że ​​ceny energii mają kilka elementów – z których dwa podstawowe to koszt samej energii elektrycznej (sprzedaż) oraz koszt dostarczenia tej energii przez sieć (dystrybucja). Po stronie sprzedaży na cenę największy wpływ ma czas zakupu (oraz w pewnym stopniu długość umowy). Znaczący wpływ na obniżenie kosztów ma kupowanie energii dla wielu nieruchomości jednocześnie albo wykorzystanie w tym celu przedsiębiorstw, które kupują energię hurtowo.

Okazuje się, że dla wielu właścicieli nieruchomości nasza najważniejsza porada jest jednocześnie najprostsza: „sprawdź u wielu dostawców i spróbuj negocjować; nie akceptuj pierwszej ceny oferowanej przez lokalnego dostawcę”. Po stronie dystrybucji jest kilka punktów, na które zwracamy uwagę naszym klientom. Pierwszym krokiem dla każdego właściciela jest upewnienie się, że jego zamówiona moc nie jest wyższa niż rzeczywiste zużycie. Zmniejszenie zamawianej mocy może znacznie zwiększyć oszczędności

Jaka z tego tytułu może być skala oszczędności w skali roku?

SW: Jest to trudne do określenia, ponieważ oszczędności będą się różnić w zależności od projektu, zużycia energii oraz rodzaju uzyskanych oszczędności. Mogę podać przykład projektu, w którym zaoszczędziliśmy blisko pół miliona złotych w ciągu jednego roku sprzedając energię w niższej cenie niż u lokalnego dystrybutora oraz obniżając koszty dystrybucji energii elektrycznej.

Co konkretnie wchodzi w zakres oferowanych przez Państwa usług?

SW: Naszym punktem wyjścia są potrzeby klienta, kompleksowe doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów oraz procesów przetargowych na energię elektryczną. Nasz dystrybucyjny model wdrożyliśmy w kilku lokalizacjach, a naszą specjalnością jest zapewnienie właścicielom nieruchomości możliwości zarabiania na ich infrastrukturze elektrycznej, często przy niewielkiej lub zerowej zmianie ceny końcowej dla najemców. Oczywiście sprzedajemy także naszym partnerom energię elektryczną po konkurencyjnych cenach.

Co sprawia, że jesteście w stanie zagwarantować odbiorcom bardziej konkurencyjne stawki za energię?  

SW: To bardzo dobre pytanie. Wyzwanie polega na tym, że nie zawsze jest to proste. Jakie są punkty porównania? Poprzednie lata? Oferta sprzed kilku miesięcy na dynamicznie zmieniającym się rynku? Projekt o innym profilu energii elektrycznej? Przeciwnie, nasza „gwarancja” polega na tym, że w ogromnej większości przypadków możemy pomóc naszym partnerom w osiągnięciu lepszych warunków niż mogliby osiągnąć sami. W nielicznych przypadkach, gdy nasza wstępna analiza wskazuje na to, że nie możemy pomóc, informujemy o tym naszego partnera i nie wnosimy o żadne odszkodowanie.

W ostatnim czasie na rynku energii elektrycznej sporo się wydarzyło.

SW: To prawda. Nie ma wątpliwości, że jest to najciekawszy moment na rynku energii elektrycznej, jaki widzieliśmy od momentu kiedy polski rynek obrotu energią elektryczna się otworzył. Biorąc pod uwagę wzrost cen energii elektrycznej, zmian w prawie, bankructwa niektórych dostawców, jeszcze ważniejsze staje się, aby właściciele budynków mieli jasną strategię zarządzania energią elektryczną. Szczerze mówiąc, byliśmy trochę zaniepokojeni, że ten rok przyniesie nam nadmierne trudności, ale z satysfakcją stwierdzamy, że konsekwentne stosowanie naszych modeli biznesowych i proaktywna komunikacja pozwalają naszym partnerom na poprawę ich pozycji finansowej.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.