Esotiq: mniejsze przychody, większy zysk operacyjny

W 2018 roku rentowność brutto na sprzedaży producenta ekskluzywnej bielizny damskiej wyniosła rekordowe 64 proc. (+5 proc. rok do roku). Spektakularne wzrosty odnotowano na poziomie zysku operacyjnego oraz EBITDA, które wyniosły kolejno 8,9 mln zł (+137 proc. r/r) i 12,4 mln zł (+83 proc. r/r). Celem Grupy na 2019 rok jest dalsza poprawa marżowości.

Grupa Esotiq w 2018 roku wypracowała 155 mln zł przychodów ze sprzedaży (-1 proc. r/r). Natomiast zysk netto wyniósł 5,8 mln zł (-11 proc. r/r). Rentowność operacyjna wzrosła do poziomu 6 proc. (+3 p.p. r/r), marża EBITDA 8 proc. (+4 p.p. r/r). Sprzedaż LFL wzrosła do poziomu 10 proc. r/r, a zysku brutto o 12 proc.

– Poprawa rentowności brutto na sprzedaży to rezultat długofalowej strategii ograniczania kosztów operacyjnych przy równoczesnych inwestycjach w rozwój sprzedaży on-line. Poza tym posiadamy świetny zespół projektowy, który w początkowym etapie tworzenia produktu, dba nie tylko o to, by bielizna marki Esotiq posiadała najwyższe walory estetyczne, ale także by materiały produkcyjne zostały wykorzystane najefektywniej, jak to możliwe. Proces produkcyjny mamy w wysokim stopniu zdywersyfikowany. Współpracujemy z ponad setką dostawców i podwykonawców, co gwarantuje nam utrzymanie mocnej pozycji negocjacyjnej – mówi Adam Skrzypek, prezes zarządu Esotiq.

Esotiq otworzy 35 salonów w 2019 roku

Bielizna Esotiq sprzedawana jest w 232 salonach franczyzowych oraz 62 salonach własnych w Polsce, Niemczech, Mołdawii, na Białorusi i Ukrainie. W ubiegłym roku spółka otworzyła swój pierwszy salon w Rosji. Całkowita powierzchnia sprzedażowa Esotiq w stosunku do roku ubiegłego wzrosła o 3 proc. i wynosiła 17 873 mkw. Zgodnie z założeniami w roku 2019 liczba salonów stacjonarnych zwiększy się o 35 placówek.

– W salonach franczyzowych realizujemy 50 proc. ogółu sprzedaży, natomiast w salonach własnych 24 proc. Istotną rolę odgrywają także sklepy multibrandowe i hurtownie, które odpowiadają za 20 proc. przychodów. Dużą wagę przywiązujemy do rynku wschodniego, gdzie kobiety coraz chętniej sięgają po bardziej wyszukane wzory i rodzaje bielizny. Staramy się jak najefektywniej wykorzystać ten trend i planujemy otwarcie tam kolejnych 11 salonów w tym roku. W Polsce i w Niemczech skupiamy się na utrzymaniu udziału w rynku, zwiększaniu rentowności oraz budowaniu długotrwałej relacji z klientkami, m.in. poprzez zachęcanie do uczestnictwa w programie lojalnościowym Esotiq Club. W 2019 roku planujemy otworzyć 20 nowych salonów w Polsce oraz 4 w Niemczech – komentuje Adam Skrzypek.

Rośnie sprzedaż online

Coraz większy wpływ na wyniki Grupy Esotiq ma sprzedaż on-line prowadzona w 29 krajach poprzez 4 własne sklepy internetowe oraz platformy multibrandowe. W 2018 roku przychody z tego segmentu wzrosły r/r o 88 proc. do poziomu 9,3 mln zł.

– Sprzedaż e-comerce odpowiada obecnie za 6 proc. przychodów Grupy. Chcemy by jej udział systematycznie rósł, dlatego usprawniamy działanie naszych sklepów internetowych, rozwijamy współpracę z krajowymi i zagranicznymi platformami multibrandowymi, a także intensyfikujemy kampanie reklamowe w mediach społecznościowych. Duże nadzieje wiążemy również z uruchomieniem aplikacji mobilnej do brafittingu, która pomaga dobrać odpowiedni rozmiar biustonosza. Dzięki działalności w Internecie, coraz więcej klientek decyduje się na przystąpienie do Esotiq Club, który zapewnia dostęp do specjalnych promocji oraz informacji o ofercie i nowych kolekcjach. W 2018 roku program liczył 850 tysięcy uczestniczek, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Istnieje duża szansa, że w bieżącym roku przy utrzymaniu trendu liczba ta przekroczy milion – mówi prezes.

Esotiq&Henderson to firma, która zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych (głównie bielizny) i kosmetycznych. Spółka prowadzi sprzedaż w kraju oraz zagranicą. Esotiq obecnie posiada 294 salony w całej Grupie, w tym 232 sklepy franczyzowe i 62 sklepy własne.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl