Michał Świerczyński, EPP: gastronomia przepisem na handlowy sukces

swierczynski-michal-epp

Od zarania dziejów ludzie spotykają się ze sobą, prowadzą życie towarzyskie i łączą wokół jedzenia. Jest to obecnie wyraźnie widoczne także w centrach handlowych. Nie jest żadną tajemnicą, że na całym świecie oferta gastronomiczna stała się magnesem, który przyciąga klientów do danej galerii i sprawia, że chętnie do niej wracają. Dlatego śmiało możemy dzisiaj powiedzieć, że „food is the new fashion” – pisze Michał Świerczyński, Członek Zarządu EPP.

Polska na tle innych krajów jest jednym z liderów tych zmian. W Europie Zachodniej około 11 proc. GLA dedykowana jest gastronomii i rozrywce, w Polsce już obecnie jesteśmy na poziomie 16 procent. To dobry powód by bardzo poważnie traktować tę część handlu. Niedawno opublikowany przez CBRE raport pokazuje, że 51 procent ludzi w Polsce odwiedza centra handlowe po prostu po to, aby coś zjeść lub napić się. A skoro już tam są, to chętniej wydają pieniądze również na inne rzeczy.

EPP: atrakcyjna oferta gastronomiczna podnosi poziom sprzedaży galerii

Tak jak kuchnia jest sercem domu, tak przestrzeń dedykowana gastronomii jest w dzisiejszych czasach sercem nowoczesnego centrum handlowego. Dlatego jest niezwykle ważne, by umiejętnie zaprojektować tę przestrzeń. Mocna, atrakcyjna oferta gastronomiczna może nie tylko zwiększyć odwiedzalność, ale także wydłużyć czas jaki klienci spędzają w galerii handlowej, a często także podnieść poziom sprzedaży.

Stworzenie dobrej przestrzeni gastronomicznej jest wyjątkową sztuką. Trzeba podążać za panującymi modami, zachowując przy tym unikalność i autentyczność. Przy budowaniu zespołu niezwykle ważne jest, aby posiadał odpowiednią wrażliwość estetyczną i potrafił elastycznie dokonywać niezbędnych korekt. Zanim zostałem członkiem zarządu EPP, jako partner w Griffinie byłem odpowiedzialny za stworzenie Hali Koszyki, która została otwarta w Warszawie w 2016 roku. Jest ona doskonałym przykładem dobrego designu w gastronomii, który przyciąga szerokie rzesze zróżnicowanych klientów. Jest to przykład projektu, który łączy cechy historycznego budynku z nowoczesnością i elegancją i który na dobre zadomowił się w czołówce warszawskiej sceny restauracyjno-gastronomicznej.

EPP zmienia design swoich obiektów

W EPP wciąż zmieniamy design naszych galerii handlowych. Obecnie inwestujemy w przestrzenie dedykowane gastronomii i rozrywce, a w naszych nowych centrach handlowych przeznaczamy na nie aż 25 proc. GLA. To duża różnica w stosunku do podobnych projektów w USA i Wielkiej Brytanii, ale ta strategia już przynosi efekty.

Dowód? W ubiegłym roku w naszym centrum handlowym Galaxy w Szczecinie obroty strefy gastronomicznej wzrosły o 23 procent w stosunku do roku 2017. Z kolei we wrocławskim Pasażu Grunwaldzkim mieliśmy wzrost 12 procentowy i to pomimo otwarcia konkurencyjnej galerii handlowej i wprowadzenia ograniczenia handlu w niedzielę. W naszym kolejnym projekcie, Galerii Echo w Kielcach odnotowaliśmy 6 procentowy wzrost.

Te wyniki nie są przypadkowe. To efekt ciężkiej pracy asset managerów, którzy zagwarantowali naszym galeriom świetną ofertę gastronomiczną i rozrywkową. W obliczu zakazu handlu w niedzielę zdołaliśmy też przyciągnąć do naszych centrów handlowych lokalne społeczności organizując szereg wydarzeń, które zaangażowały naszych klientów i zbudowały ich lojalność.

Właśnie zapowiedzieliśmy generalną przebudowę przestrzeni gastronomicznej w pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu, której koncepcja powstała we współpracy z firmą architektoniczną MIXD. Jest to nasz ukłon w kierunku historii miasta, którą wykorzystujemy tworząc nową, zarazem nowoczesną i unikatową przestrzeń. Projekt przewiduje podział części gastronomicznej na siedem stref tematycznych, które mogą przyjąć łącznie 1000 klientów. Oznacza to wzrost o 30 procent w stosunku do stanu obecnego. Znajdzie się tam miejsce na bar na plaży, kawałek miasta z lat 90 tych ubiegłego wieku, czy bibliotekę z możliwością bezpłatnej wymiany książek. Będzie także przestrzeń dla studentów, arkady oraz cyrkowy plac zabaw dla dzieci. W jego sąsiedztwie planujemy strefę dla rodziców, którzy będą mogli obserwować swoje dzieci popijając kawę. Naszym celem jest stworzenie różnorodnej i funkcjonalnej przestrzeni, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Obecnie przygotowujemy już koncepcje przemiany przestrzeni gastronomicznych w kolejnych centrach handlowych z portfolio EPP.

Autorem tekstu jest Michał Świerczyński, Członek Zarządu EPP.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl