Społeczny wymiar galerii zarządzanych przez Apsys Polska

Galeria Katowicka

Zmiany społeczne, oczekiwania konsumentów czy rosnąca konkurencja to jedne z wielu czynników mających wpływ na rynek centrów handlowych. W ich obliczu, podkreślana od wielu lat idea społecznej odpowiedzialności organizacji zyskuje nowy wymiar, wskazując rolę obiektów handlowych w kreowaniu postaw i wartości. W tym zakresie centra handlowe wciąż mają wiele do udowodnienia i mogą wykazać się nieszablonowymi pomysłami, aby wykreować swoją przewagę rynkową.

Apsys Polska jet Partnerem Merytorycznym jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE. Targi odbędą się w dniach 25-26 września br. w Centrum Expo XXI w Warszawie.

Wg danych PRCH Footfall Trends Index 2018, polskie centra handlowe odwiedza 120-170 mln osób miesięcznie. Sama ilość powierzchni handlowych w Polsce wciąż się powiększa. W ubiegłym roku GLA obiektów handlowych osiągnęło łącznie wartość ponad 12 mln mkw. powierzchni. Jak pokazuje raport PRCH Retail Research Forum, wzrost podaży powierzchni handlowej rok do roku wynosi średnio 5 proc. To ogromny potencjał i przestrzeń, którą można zagospodarować nie tylko w celach handlowych.

Jak potwierdzają liczby, centra handlowe stanowią niewątpliwie istotny element współczesnych aglomeracji i większych miast. Podobną funkcję w przeszłości pełniły miejskie rynki, gdzie rozwijał się handel i poznawała lokalna społeczność. Galerie handlowe częściowo przejęły tę rolę, stając się ośrodkami życia społecznego, centrum spotkań towarzyskich, wypoczynku i rekreacji – spędzania wolnego czasu. Coraz częściej docenia się potencjał miastotwórczy galerii handlowych, które aktywizują lokalną społeczność, a ponadto pozytywnie wpływają na okoliczne inwestycje i rozwój danej miejscowości. W Polsce, ze względu na klimat, rola ta jest jeszcze bardziej istotna niż np. w państwach klimatu śródziemnomorskiego.

Aspekty społeczne

Główna działalność biznesowa galerii handlowych naturalnie koncentruje się zarówno na najemcach, jak i lokalnej społeczności, stanowiącej zdecydowaną większość klientów. Wiedząc, że obecnie o ich wyborach decyduje nie tylko sama oferta, która ze względu na ograniczoną liczbę marek może być zbliżona do konkurencji, galerie zmieniają swoją funkcję, intensyfikując działania na aspektach społecznych.

– Jesteśmy świadomi roli, jaką zyskują obecnie centra i galerie handlowe – do tej pory kojarzone głównie z zakupami, teraz podążające w kierunku pełnienia określonej roli społecznej. Na co dzień obserwujemy, że klienci coraz bardziej identyfikują się z wartościami, jakimi kierują się galerie poprzez wspierane akcje i organizowane aktywności. To, w jaki sposób wykorzystamy niezwykły potencjał ogromnej przestrzeni galerii handlowych, pomoże nam odróżnić się od konkurencji w nieszablonowy sposób i zbudować wyjątkową więź emocjonalną z klientami – mówi  Agnieszka Tomczak-Tuzińska, Dyrektor ds. marketingu Apsys Polska, zarządcy Galerii Katowickiej.

Obszarów, w których można podjąć powyższe działania jest wiele. Skupienie się na wybranym aspekcie, z którym galeria będzie identyfikowana, pozwala na wykreowanie swoistego wyróżnika miejsca, identyfikowanego intuicyjnie przez klientów. Jednym z nich jest problematyka doświadczeń zakupowych osób dotkniętych spektrum autystycznym, czyli rodzajem zaburzeń rozwojowych o profilu neurologicznym. Są oni na co dzień obecni w przestrzeni publicznej, w tym na terenie centrów handlowych, jednak same obiekty nie są odpowiednio dostosowane do ich potrzeb.

Katowicka dla autyzmu

Spektrum autyzmu obejmuje miliony osób na świecie, a w Polsce przypadłość ta dotyka już jedno na 300 dzieci. Mimo tego, jak wskazują badania CBOS, świadomość autyzmu w wciąż jest niska. Wiedza o tym, czym autyzm jest, a czym nie jest, pozwala na zrozumienie odmiennych zachowań i zapobiega izolacji osób ze spektrum od społeczeństwa, a także w niwelowaniu uciążliwych sytuacji, jakie spotykają je w otoczeniu galerii handlowych. To także doskonała okazja dla samych galerii na wykorzystanie ogromnego potencjału przestrzeni w nowy sposób, tak aby zyskały zupełnie nową rolę – społeczną, związaną z kształtowaniem postaw i wartości.

– Uważamy, że społeczna odpowiedzialność to nie jeden ze środków budowania wizerunku, ale realny wpływ na kształtowanie postaw. Osoby ze spektrum autyzmu to także klienci galerii handlowych. Chcąc wyjść im naprzeciw, od kilku miesięcy w Galerii Katowickiej rozwijamy projekt pod nazwą »Katowicka dla autyzmu«. Z radością patrzymy, jak staje się pierwszą na świecie galerią z tak szerokim zakresem udogodnień dla osób dotkniętych tą chorobą” – dodała Agnieszka Tomczak-Tuzińska.

Pozytywny odbiór

Program „Katowicka dla autyzmu” powstał we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Metodyczno-Edukacyjnym „Metis” w Katowicach w celu zapewnienia osobom autystycznym bezpiecznej i komfortowej przestrzeni. Jednym z wielu elementów kompleksowych działań jest pierwsza w Polsce produkcja VR „Jedno centrum – wiele optyk”, która pozwala na doświadczenie postrzegania wizyty w centrum handlowym przez osoby autystyczne. Galeria Katowicka, w ramach programu, zaaranżowała Pokój Wyciszenia, w którym osoby ze spektrum autyzmu mogą odpocząć od nadmiaru bodźców, odreagować napięcie i uspokoić emocje, jakie towarzyszą im w gwarnej przestrzeni centrum. Sklepy, w których na prośbę opiekuna obsługa może m.in. ściszyć muzykę czy przygasić światło, oznaczone zostały symbolem „Miejsce przyjazne dla osób ze spektrum autyzmu”. Symbolicznie 2 kwietnia, w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, zapoczątkowano tzw. „ciche godziny”, w których co tydzień w sobotę przez dwie godziny, muzyka i reklamy na pasażach handlowych zostają wyłączone. W zakresie obsługi osób z autyzmem przeszkolono najemców, pracowników administracji i ochrony obiektu.

– Pozytywny odbiór programu »Katowicka dla autyzmu« i niezwykle ważny aspekt społeczny, jaki za sobą niesie, sprawiły, że postanowiliśmy rozszerzyć te działania także na inne zarządzane przez Apsys centra handlowe. W dobie postępującej automatyzacji i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, tak wyraźny wyróżnik społeczny to okazja na pokazanie „ludzkiego oblicza” centrów handlowych. Potrzeba interakcji międzyludzkich w końcu nigdy nie zniknie, a galerie poprzez wspieranie tej wartości mogą tylko zyskiwać na znaczeniu. Wprowadzając program do całego portfolio Apsys obejmującego 24 centra handlowe w Polsce, wierzymy, że poza wprowadzeniem praktycznych udogodnień, uda nam się realnie poszerzyć wiedzę klientów, jak lepiej rozumieć i efektywnie włączać osoby ze spektrum autyzmu w codzienne życie – dodaje Agnieszka Tomczak-Tuzińska.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl