JLL: nowe technologie i doświadczenia konsumentów napędzają sektor gastronomiczny

JLL prognozuje, że całkowite globalne wydatki na usługi gastronomiczne mają wzrosnąć o 13 proc. w ciągu następnych pięciu lat, generując 359 mld dolarów. Wzrost będzie napędzany między innymi rozwojem mobilnych technologii, dzięki którym konsumenci mogą zamawiać posiłki, kiedy chcą i dokąd chcą.

– Gastronomia to nieodłączny element każdego obszaru życia, a od pewnego czasu staje się też ważnym czynnikiem budującym pozytywne doświadczenia klientów centrów handlowych, lotnisk czy pracowników nowoczesnych biurowców. Nic więc dziwnego, że granica między handlem, pracą a sektorem Food & Beverage zaczyna się powoli zacierać, a właściciele różnorodnych nieruchomości są bardzo otwarci na ekspansję usług gastronomicznych. Z analiz JLL wynika na przykład, że 17 proc.[1] gości galerii lub muzeów w Wielkiej Brytanii czułaby się zachęcona do częstszych odwiedzin, gdyby w tych obiektach istniały lokale gastronomiczne dostarczające wysokiej jakości ofertę kulinarną – komentuje Edyta Potera, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Przykładem tego trendu jest ponowne otwarcie Muzeum Whitney w Nowym Jorku, gdzie zaczęła działać restauracja Untitled, która przyciągnęła zainteresowanie nawet krytyków kulinarnych.

Innowacje i rozwój aplikacji

Rozwój sektora gastronomicznego obserwujemy również w obiektach sportowych. Pojawia się tam coraz więcej lokali o zróżnicowanej ofercie, co jest swoistą odpowiedzią na potrzeby różnych
grup klientów odwiedzających np. stadiony. Doskonałym przykładem jest nowy stadion klubu Tottenham Hotspur, gdzie zaplanowano 60 punktów kulinarnych, w tym własny browar z Beaver-Town, piekarnię i restaurację, której partnerują słynni szefowie kuchni. Coraz częściej w takich miejscach powstają również punkty oferujące lokalne produkty.

– Wyzwaniem, z którym aktualnie mierzą się obiekty sportowe, jest skrócenie czasu oczekiwania na przekąskę czy napój, który często jest dłuższy niż przerwa. I tu z pomocą przychodzą
nowoczesne aplikacje mobilne. Nowe technologie wpływają również na optymalizację kosztową. Tak stało się w przypadku stadionu Levi’s Stadium w Santa Clara, w stanie Kalifornia, gdzie po
wdrożeniu aplikacji do obsługi gastronomicznej i parkingu po pierwszym sezonie wygenerowano 1,25 mln dolarów przychodu – podkreśla Joanna Tomczyk, Starszy Konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

Wartość płynącą z aplikacji mobilnych dostrzega także branża hotelowa, w której restauratorzy poszukują innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, takich jak system Winnow, maksymalizujący użycie danego produktu i ograniczający wyrzucanie żywności. Rosnąca konkurencja w sektorze sprawia, że dobrze dobrana oferta gastronomiczna staje się wyróżnikiem. Według danych Hotel Management, 50 proc. przychodów hoteli tzw. lifestyle może być generowanych przez obecne w nich restauracje i przestrzenie wspólne.

– Innym wiodącym trendem w sektorze hotelowym jest dinertainment, który skupia się na dostarczaniu nowych doznań poprzez ofertę kulinarną. Coraz więcej hoteli współpracuje z restauratorami, zarówno znanymi szefami kuchni Michelin, jak i młodymi kucharzami ze świeżymi pomysłami, wszystko po to, aby dostarczać jedyne w swoim rodzaju doświadczenia. Warto też zauważyć, że w ostatnich latach największe grupy hotelowe kupiły brandy specjalizujące się właśnie w ofercie F&B, czego przykładem jest Mama Shelter – należąca do Accor Group czy Kimpton, część IHG. Kolejnym fenomenem są bary na dachach, czyli tzw. roof top bars – komentuje Agata Janda, Dyrektor ds. Doradztwa Hotelowego w JLL.

Sprzedaż wspierana przez doświadczenia kulinarne

Na rozwój nowych doświadczeń klientów stawiają również centra handlowe, a coraz więcej gości wybierając galerię handlową, kieruje się dostępną w niej ofertą gastronomiczną. Co więcej, eksperci JLL zbadali, że 20 proc. odwiedzających sklepy IKEA na całym świecie przychodzi tam, aby zjeść. Sukces obiektów handlowych coraz częściej wynika z umiejętnego połączenia funkcji handlowej, gastronomicznej i rozrywkowej. Przykładem może być brytyjskie centrum handlowe Meadowhall, w którym po wprowadzeniu dodatkowych aktywności dla klientów, odnotowano 50 proc. wzrost odwiedzających podczas sierpniowego „bank holiday” w 2018 roku (w porównaniu z poprzednim rokiem). Jednocześnie w całym miesiącu sprzedaż w gastronomii wzrosła o 6,7 proc. i o 20 proc. zwiększyła się liczba gości odwiedzających centrum po godzinie 18.00.

– Dostarczenie przeżyć i nowych doświadczeń kupującym to jeden z najważniejszych trendów na rynku nieruchomości handlowych. Taki kierunek wyznaczają zmieniające się potrzeby i zwyczaje konsumentów. Świetnie widać to również w Polsce, co jest związane ze wzrostem wydatków polskich konsumentów na jedzenie poza domem – dodaje Joanna Tomczyk.

W rezultacie większe formaty handlowe rozwijają strefy gastronomiczne, dzięki którym zwiększa się czas przebywania i liczba odwiedzin, co z kolei przekłada się na obroty. Jak wynika z danych JLL, w kluczowych polskich centrach handlowych, w dużych aglomeracjach, lokale gastronomiczne zajmują aktualnie do około 15 proc. dostępnej powierzchni.

Biura potrzebują gastronomii

Jak się okazuje, restauracja, kawiarnia czy miejsce ze zdrową żywnością jest również nieodłącznym elementem przestrzeni biurowych. Coraz więcej najemców biurowców nawiązuje współpracę z firmami gastronomicznymi, często wydzielając dla nich miejsce w samym sercu przestrzeni biurowej. Wynika to z oczekiwań pracowników – według badań amerykańskiej firmy Zero Cater Survey, dla 60 proc. jedną z trzech kluczowych zalet biura była obecność oferty gastronomicznej, natomiast 50 proc. badanych stwierdziło, że dostępność posiłków w miejscu pracy jest bardzo ważna. Jednocześnie cały czas popularne jest zamawianie jedzenia do pracy, co można zrobić obecnie poprzez wiele aplikacji, np. Vita Mojo, za pomocą której klienci mogą nie tylko zamówić posiłek z dostawą, ale również otrzymać spersonalizowaną ofertę, gdzie określają np. liczbę kalorii dania.

Wraz z rosnącymi potrzebami w zakresie dostaw posiłków pojawia się problem skrócenia czasu dowozu. Prognozuje się, że w przyszłości rozwiną się nowe formy dostaw wykorzystujące przestrzeń powietrzną – taki pomysł ma Uber, który planuje uruchomić dostawy za pomocą dronów.

– Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz rosnący trend skupiający się wokół zdrowej żywności będą kluczowymi kierunkami rozwoju branży gastronomicznej w najbliższych latach. Sektor w przyszłości skoncentruje się na dwóch obszarach, po pierwsze większym wykorzystaniu technologii w celu usprawnienia procesów i obniżenia kosztów, a po drugie na zrównoważonym rozwoju oraz doświadczeniach konsumentów – podkreśla Edyta Potera.

[1] Future Thinking and Levy Restaurants UK

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl