Microsoft stworzył sklep naszpikowany innowacyjnymi technologiami

microsoft-sklep-przyszlosc

Cyfrowe półki, sztuczna inteligencja połączona z technologią rozpoznawania osób, czy przedefiniowanie całej ścieżki doświadczenia zakupowego klienta z wykorzystaniem Internetu rzeczy (IoT) – to tylko niektóre elementy, które już wkrótce mogą stać się wyposażeniem każdego sklepu.

Microsoft razem z 30 partnerami i globalnymi producentami urzeczywistnił wizję przestrzeni handlowej przyszłości. Microsoft Store of the Future stanowi odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów w branży handlu detalicznego i usług, którzy korzystają z cyfrowych i fizycznych kanałów dostępu.

Samsung: cyfrowa półka prawdę Ci powie

Przestrzenie handlowe i usługowe podlegają nieustannej ewolucji, która jest efektem nie tylko rosnących oczekiwań klientów, ale także przenikania doświadczenia klienta w fizycznej przestrzeni ze stałą obecnością w Internecie. Rosnąca popularność cyfrowych kanałów sprzedaży i kontaktu, w tym aplikacji mobilnych, wymuszają pełniejsze podejście do budowania świadomości produktów wśród konsumentów. Aby odpowiednio adresować tę kwestię, Microsoft realizuje nowe podejście do ewolucji przestrzeni handlowej i tzw. customer journey (ścieżka zakupowa klienta), łącząc pojedyncze rozwiązania od partnerów technologicznych firmy.

– Cyfrowe ekrany to jeden z kluczowych elementów podejścia customer journey, które odpowiadają za przyciągnięcie uwagi klienta. Wyświetlacze digital signage Samsung charakteryzują się doskonałą jakością obrazu i jasnością, dzięki czemu widoczne na nich treści są bardzo czytelne i atrakcyjne dla odbiorcy. Co ważne urządzenia Samsung przeznaczone do placówek handlowych są również przystosowane do pracy w trybie 16/7 czy nawet 24/7, co gwarantuje niezakłóconą pracę nawet w punktach działających całodobowo – powiedział Marcin Sas, Key Account Manager, Samsung Electronics Polska.

microsoft-sklep-future

Dzięki technologii już teraz możliwy jest scenariusz, w którym klient sklepu podnosi szampon z półki i oprócz informacji o jego cenie czy składzie, dostaje na sąsiadującym ekranie podpowiedź, że do tego szamponu najlepiej pasuje konkretna odżywka i jeżeli zdecyduje się kupić je w zestawie, może liczyć na rabat.

– Wyzwaniem dla handlu są: zwiększająca się różnorodność oferty w każdej kategorii, nowe kategorie produktowe i rosnąca presja na koszty – codziennością zarządzających sklepem jest próba maksymalizacji zysku z każdego centymetra półki. Producenci działają pod presją konkurencji oraz oczekiwań konsumentów – którzy wymagają nowości, pełnej dostępności oraz wygody w zakupach. Ci ostatni chcą szybko i sprawnie dokonać wyboru, nie marnując czasu na zakupy – mówi Wojciech Pruś, Senior Partner z Perfect Data, jednego z partnerów w Store of the Future.

Perfect Data dostarcza kompleksowe rozwiązanie – system inteligentnej półki, która przekazuje dane w czasie rzeczywistym dokładnie z miejsca, gdzie generowany jest dochód producentów towarów oraz sieci handlowych, gdzie toczy się ciągła batalia o optymalizację kosztów obsługi i jednocześnie tworzona jest satysfakcja konsumenta, a to oznacza powtarzalność zakupu.

Sztuczna inteligencja widzi ludzi i spełnia życzenia

Konkretny scenariusz sklepu przyszłości to np. stworzone przez firmę Leaware wspólnie z firmą M4B inteligentny kiosk łączący w sobie minimalistyczne wzornictwo przemysłowe z technologią rozpoznawania ludzi opartą na sztucznej inteligencji, widzeniu komputerowym i śledzeniu wzroku – cgtvX Kiosk, które nieustannie analizuje otoczenie i dostarcza dane w czasie rzeczywistym – algorytmy określają wiek, płeć, nastrój i inne cechy demograficzne konsumentów, a aparat rekomendacji wybiera spersonalizowane treści bądź produkty dla danej osoby.

– Wyobraźmy sobie kioski – np. takie jak są w popularnych restauracjach sieciowych – które śledzą wzrok klientów i wiedzą, co im się podoba – m.in. na podstawie analizy różnych grup kategoryzowanych ze względu na wiek, płeć, wzrost czy inne czynniki – mówi Zbigniew Waz, Partner Zarządzający z Leaware, odpowiedzialny za cgtvX. – System uczy się, co leży w kręgu ich zainteresowań oraz stale bada to, gdzie pada wzrok, podpowiadając dokładnie te towary, których potrzebują – dodaje.

Technikę rozpoznawania obrazu wykorzystuje także jeden z partnerów Sklepu Przyszłości firma Sagra Technology, która we współpracy z firmą ShelfWise dostarcza rozwiązania dla producentów dóbr. Jedna z opcji skupia się na półkach sklepowych, pozwalając w prosty sposób badać realizowanie ekspozycji towarów, zatowarowanie półki i wszystko co jest z nią związane. Aplikacja nie tylko identyfikuje poszczególne jednostki magazynowe (SKU), ale także udział kategorii. Oprócz agregacji danych, moduł analityczny może dostarczać na ich podstawie przejrzyste wnioski i sugestie działań.

– Zdjęcia są rozpoznawane w czasie rzeczywistym, co pozwala producentom i detalistom korzystającym z rozwiązania natychmiast reagować na sytuację na półce, braki, utrzymywać standard ekspozycji oraz automatyzować kontrolę udziałów półkowych czy dystrybucji numerycznej – mówi Marcin Pleszko Chief Product Officer z firmy Sagra Technology.

Dane podane na tacy

– Zdobycie uwagi klienta wymaga przedefiniowania nie tylko pojedynczych procesów, ale w zasadzie całej ścieżki doświadczenia klienta. Dlatego tak ważna jest współpraca wielu partnerów, których rozwiązania zapewniają optymalizację konkretnego procesu i tworzenie na tej podstawie spójnego rozwiązania, które oferuje konkretne scenariusze zarządzania towarami, przestrzenią i obsługi konsumentów – mówi Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions odpowiedzialny za sektor Retail & Consumer Goods w Microsoft. – Łącząc najlepsze praktyki, technologię partnerów oraz wiedzę i doświadczenie producentów, dajemy branży możliwość jeszcze lepszego dotarcia do klienta z odpowiednią ofertą – dodaje Jarosław Sokolnicki.

Jednym z rozwiązań jest odpowiedź na potrzeby spójnych działań w rozproszonych sieciach sprzedaży, które generują ogromne ilości danych. Opracowana przez firmę Billennium zintegrowana platforma dla branży detalicznej łączy zarządzanie zadaniami, digital signage, czujniki Internetu rzecz i analitykę biznesową, aby zapewnić wartość dodaną w sklepie przyszłości i pozwolić zmieniać posiadane informacje w konkretne wnioski, które pomagają w działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.

– Retail generuje gigantyczne ilości informacji, które przyrastają z każdą sekundą. Dlatego też stworzyliśmy system Paperless Retail, który umożliwia porządkowanie i analizowanie danych. Dzięki naszemu rozwiązaniu umożliwiamy utrzymywanie standardu funkcjonowania sklepów w całej sieci. Robimy to poprzez dystrybucję zadań, pilnowanie i nadzorowanie kampanii marketingowych w sklepach, by zapewnić spójną komunikację do klientów, łącznie z zarządzaniem treścią prezentowaną na ekranach reklamowych. Stawiamy na ograniczenie kosztów obsługi i minimalizowanie błędów, między innymi poprzez automatyczne zmienianie cen towarów, czy wykorzystywanie tzw. Internetu rzeczy (IoT), aby monitorować urządzenia w sklepie i automatycznie reagować na awarie. Każdy z elementów Paperless Retail działa w czasie rzeczywistym, a dzięki temu realnie umożliwia wsparcie rozproszonej sieci sprzedaży w bardzo szerokim zakresie – mówi Piotr Aftewicz, Chief Product Officer.

microsoft-future

Łącząc scenariusze – potrzeby dla zastosowania technologii, Microsoft z siecią partnerów i integratorów oferuje spójną platformę, która umożliwia pełną transformację łańcucha wartości, począwszy od zarządzania zapasami, przez uzupełnianie, politykę kontaktu z klientem, skończywszy na kwestiach odpowiedniej ekspozycji produktu w punkcie handlowym. Zestaw rozwiązań i realizowanych potrzeb biznesowych branży zakłada także analizy danych, zarządzanie cenami, asortymentem, prognozowanie sprzedaży, etc. Firmą, która zintegrowała wszystkie technologie tworzące Store of the Future jest XPLUS, wieloletni partner Microsoft.

– Bazując na platformie Microsoft Dynamics 365 for Retail, zbudowaliśmy scentralizowane rozwiązanie ERP, które wspiera logikę wszystkich procesów biznesowych, zawiera pełne informacje o produktach (m.in. ceny, polityki rabatowe, stany magazynowe) oraz wymienia i zasila w dane inne systemy i urządzenia naszych partnerów zainstalowane w Sklepie Przyszłości – mówi Justyna Wronka-Dudzińska, Head of Consulting w XPLUS. – W ramach projektu stworzyliśmy również system POS, który pozwala sprzedawcy lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klientów poprzez dowolną prezentację produktów, czy skuteczniejsze rekomendacje. Z kolei platforma e-commerce umożliwia klientowi zakup towaru w dowolnym miejscu i czasie. Rozwiązanie w czasie rzeczywistym raportuje pełne statystyki sprzedaży zarówno wewnątrz organizacji, jak i bezpośrednio do producentów oraz sprzedawców, pozwalając im na szybkie reagowanie na bieżącą sytuację w sklepie. Funkcjonalność ta jest możliwa dzięki integracji systemu z aplikacją PowerBI – dodaje.

Pierwszą część materiału o Microsoft Store of the Future można przeczytać TUTAJ

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl