Właściciel sieci Centrum Wina zadowolony ze sprzedaży

W trzecim kwartale roku obrotowego 2018/2019 sprzedaż Grupy Ambra – właściciela sieci Centrum Wina i Distillers Limited – na głównych rynkach wzrosła o 9 proc., a wartościowy przyrost sprzedaży wyprzedził wzrost wolumenu, który wynosił 7,5 proc. Wynikało to z kontynuowanej od kilku lat koncentracji Grupy na najbardziej wartościowych kategoriach produktów premium, w szczególności win spokojnych, whisky czy brandy.

Duży wpływ na wzrost sprzedaży miał także m.in. rozwój handlowej marki Distillers Limited jako lidera kompetencji w segmencie alkoholi mocnych. Wysoka dynamika sprzedaży została osiągnięta pomimo przesunięcia świąt Wielkanocy do kolejnego kwartału.

Sprzedaż w Polsce i za granicą

Na największym rynku działalności Grupy Ambra, czyli w Polsce wzrost przychodów wyniósł 9,8 proc. i był ponownie wyższy od dynamiki całego rynku wina. Podobnie jak w poprzednich kwartałach sprzedaż na rynkach Czech i Słowacji rosła o 34,5 proc. (w walucie lokalnej). Przychody ze sprzedaży w Rumunii spadły w tym okresie o 25,3 proc., głównie z uwagi na opóźniony termin Wielkanocy oraz pewne spowolnienie wzrostu konsumpcji na rynku rumuńskim.

Tempo wzrostu marży ze sprzedaży na poziomie 8,2 proc. było nieco niższe niż dynamika sprzedaży przede wszystkim ze względu na fakt, że znacząca część sprzedaży dotyczyła zakupionych po wyższych cenach win ze słabszych zbiorów 2017 r., które weszły do produkcji w 2018 r.

Utrzymująca się presja kosztowa dotycząca zarówno wynagrodzeń jak i pozostałych kosztów działalności operacyjnej była przyczyną nieco niższego poziomu zysku operacyjnego, który wyniósł 1,6 mln zł i był niższy o 0,2 mln zł w porównaniu do skorygowanego o pozytywny efekt zdarzeń jednorazowych zysku operacyjnego za porównywalny okres poprzedniego roku obrotowego.

Trzeci kwartał bieżącego roku obrotowego zamknął się stratą netto przypadającą akcjonariuszom jednostki dominującej w kwocie 0,2 mln zł, na co wpłynęły wyższe koszty finansowe i podatek
dochodowy. Wynik ten był niższy w porównaniu do skorygowanego zysku netto za ten sam okres poprzedniego roku o 0,6 mln zł.

– Nadal będziemy realizować naszą strategię wsparcia najbardziej wartościowych kategorii produktowych, aby zwiększać wartość Grupy dla naszych akcjonariuszy – podsumowuje Robert Ogór, prezes Grupy Ambra

Grupa Ambra

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. Pod marką Centrum Wina Grupa Ambra prowadzi w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich, jest również największym dostawcą win premium do gastronomii.

Oferta Ambra opiera się z jednej strony na winach własnych marek, które są produkowane przez Grupę lub na jej zamówienie w różnych krajach świata, a z drugiej na winach importowanych od największych producentów Francji, Włoch, Hiszpanii, Bułgarii, Chile czy Australii.

Strategia rozwoju Grupy zakłada zwiększanie wartości spółki i jej marek poprzez umacnianie pozycji lidera rosnącego rynku wina w Europie Środkowej i Wschodniej. W czerwcu 2005 r. Ambra zadebiutowała na GPW. Jej głównym akcjonariuszem (61,12 proc. akcji) jest notowany na giełdzie we Frankfurcie niemiecki koncern Schloss Wachenheim AG – jeden z największych światowych producentów win musujących.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl