Raport: prawie 50 proc. nowych obiektów powstaje w mniejszych miastach

Nasycenie głównych rynków największych polskich aglomeracji (834 mkw. na 1 tys. mieszkańców) ma bezpośredni wpływ na wzrost zainteresowania inwestorów i deweloperów mniejszymi miastami.

Prawie 50 proc. tegorocznej podaży zostanie dostarczona na rynki miast o populacji poniżej 400 tys. mieszkańców, a 21 proc. podaży zasili najmniejsze rynki miast o populacji mniejszej niż 50 tys. mieszkańców.

Na koniec I kw. 2019 roku zasoby powierzchni handlowej wyniosły w Polsce 14,7 mln mkw. W tym okresie oddano do użytku pięć nowych projektów o łącznej powierzchni ponad 40 tys. mkw. – taki wynika z raportu „Marketbeat – Polski rynek handlowy – I kw. 2019 r.” przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield.

W tym roku planowane jest otwarcie jeszcze czterech dużych obiektów. Chodzi o Galerię Młociny w Warszawie, Starą Ujeżdżalnię w Jarosławiu, Color Park w Nowym Targu oraz Galerię Wiślankę w Żorach. Łącznie do końca roku ma powstać jeszcze ok. 450 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Na koniec roku podaż wyniesie wówczas 15,1 mln mkw.

C&W: polaryzacja rynku handlowego

Na rynkach o wielkości poniżej 50 tys. mieszkańców rozwijają się głównie centra typu convenience i małe parki handlowe. W związku z rosnącą konkurencją i dojrzewaniem rynku nieruchomości handlowych w Polsce będziemy obserwować coraz większą polaryzację.

Z jednej strony duże centra handlowo-rozrywkowe podążające za zmieniającymi się trendami będą ugruntowywać swoją pozycję na rynku, a ich uzupełnieniem w mniejszych miastach i miejscowościach będą małe centra i parki handlowe zaspokajające potrzeby lokalnych mieszkańców. Z drugiej strony centra przestarzałe, skupiające się do tej pory jedynie na funkcji handlowej, często z operatorem spożywczym o zbyt dużej powierzchni, ze względu na swój wiek lub silną konkurencję nie będą w stanie utrzymać się na rynku w obecnym kształcie. Możemy się spodziewać radykalnych zmian dotyczących przekształcania funkcji gorzej prosperujących projektów handlowych na przykład w funkcję biurową lub mieszkalną.

Wysoki popyt na lokale gastronomiczne

Wciąż widoczny jest wysoki popyt na lokale gastronomiczne, a galerie handlowe systematycznie zwiększają powierzchnię przeznaczoną dla tego typu najemców. Trend ten nie dotyczy już tylko dużych galerii handlowych, ale też mniejszych obiektów o charakterze convenience, które inwestują w tego typu powierzchnie podążając za kulinarnym boomem. Wiele centrów handlowych zmodernizowało lub jest w trakcie przebudowy, czy odświeżania strefy food court. Duże zmiany i wprowadzenie zupełnie nowych konceptów gastronomicznych planują też takie centra handlowe jak Stary Browar w Poznaniu, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, czy Gemini Park Bielsko-Biała.

Zwiększone zainteresowanie najemców i inwestorów branżą food & beverage oraz rozrywkową w dużych miastach jest zauważalne nie tylko w centrach handlowych. Wiele nowych konceptów, takich jak np. Krowarzywa, wręcz stawia na rozwój w indywidualnych lokalach lub w obiektach wielofunkcyjnych. Może to wpłynąć na ożywienie i rozwój ulic handlowych, które podobnie do innych dużych miast europejskich będą stanowiły przeciwwagę dla centrów handlowych.

Obiekty typu mixed-use

Rośnie znaczenie obiektów, w których mamy do czynienia z połączeniem funkcji mieszkalnej, handlowousługowej, gastronomicznej, kulturalnej, rozrywkowej i biurowej. Możliwości kreowania projektów wielofunkcyjnych jest bardzo wiele, a każdy z nich, dzięki odpowiedniej strategii, może wyróżnić się na rynku czymś wyjątkowym, zwiększyć atrakcyjność oferty w oczach klientów i uzyskać przewagę konkurencyjną. W tego typu obiektach – otwartych na miasto, z ciekawą architekturą, gdzie w sposób płynny zaciera się granica między budynkiem, a przestrzenią miejską – odwiedzający może spędzić więcej czasu niż w tradycyjnym centrum handlowym i skorzystać nie tylko z oferty handlowej, ale też gastronomicznej, rozrywkowej, czy kulturalnej. Doskonałym przykładem takiej inwestycji jest planowany wielofunkcyjny koncept Towarowa 22, który powstanie w Warszawie w miejscu istniejącego CH Jupiter.

Debiuty na polskim rynku

W pierwszym kwartale 2019 r. na polskim rynku zadebiutowała czeska marka TEPfactor otwierając w warszawskim Blue City swój pierwszy w Polsce park rozrywki, a niemiecka firma MyShoes należąca do Grupy Deichmann otworzyła trzy pierwsze sklepy w centrach handlowych w Warszawie, Katowicach i Kielcach. Brytyjska sieć odzieżowa New Look zdecydowała natomiast o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości i zamknięciu 19 sklepów w Polsce, przy czym nie jest to jedyny rynek, z którego wycofuje się marka.

E-commerce rośnie w siłę

Na zakupy internetowe Polacy wydadzą w tym roku ponad 55 mld zł, czyli o 12 proc. więcej niż w 2018 (wg danych PMR). Już 49 proc. Polaków robi regularne zakupy online, jednak (zgodnie z raportem SAP) taki sam odsetek osób wciąż ceni sobie możliwość przetestowania produktu w sklepie stacjonarnym. Dla porównania, tylko 29 proc. Niemców, 34 proc. Brytyjczyków czy 38 proc. Francuzów uważa, że możliwość obejrzenia produktu „na żywo” jest bardzo ważna. O szczególnej wadze rozwoju wielokanałowych strategii sprzedaży przekonuje się coraz więcej firm, a najgłośniejszym w ostatnich tygodniach debiutem w kanale internetowym było otwarcie sklepu internetowego przez sieć dyskontową Lidl.

– Wziąwszy pod uwagę fakt, że obecnie aż 49 proc. Polaków korzysta z zakupów online i że tegoroczna wartość rynku e-commerce w Polsce wyniesie ponad 55 mld zł, można się spodziewać kolejnych zmian w istniejącej infrastrukturze handlowej i wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych, zarówno przez deweloperów i zarządców, jak i same marki. Wśród innowacji należy wymienić sieć dyskontową Lidl, która w I kw. 2019 roku wprowadziła na rynek aplikację mobilną i otworzyła sklep internetowy. Na ewolucji rynku skorzystają przede wszystkim klienci, dla których najważniejszy staje się już nie sam produkt, ale tzw. customer experience – powiedziała Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl