Trei Real Estate: czas na mniejsze formaty

vendo-park-nysa

W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy – komentuje Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.

Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w największych miastach. Nadszedł czas na nowe formaty i koncepcje handlowe. Świadomość, jak i wymagania polskich konsumentów nieustannie rosną. Podczas gdy centra handlowe przekształcają się w centra społecznościowe łączące handel z rozrywką, parki handlowe wzmacniają swoją pozycję na polskim rynku. Trei Real Estate Poland (Partner Merytoryczny SCF 2019 CEE) oraz CBRE, autorzy pierwszego rynkowego raportu pt. „Parki handlowe w Polsce” podsumowują I kw. 2019 r. i nakreślają perspektywy rozwoju dla tego sektora nieruchomości handlowych w kraju.

Mniejszy format, czyli jaki?

Na koniec I kw. 2019 r. zasoby parków handlowych w Polsce wyniosły blisko 1,52 mln mkw. Przewiduje się, że do końca roku przybędzie ok. 170 tys. mkw. nowej podaży, natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. mkw. powierzchni.

W strukturze segmentu parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box”, które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 tys. mkw.) i stanowią 45 proc. aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 tys. –  10 tys. mkw., a ich udział w rynku wynosi 41 proc. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 tys. mkw.), formaty te stanowią tylko 14 proc. rynku.

– Projekty o powierzchni od 3 tys. do 10 tys. mkw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 tys. mkw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 tys. mkw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów – mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

Deweloperzy idą w parki

Obecnie w budowie jest ponad 100 tys mkw. powierzchni parków handlowych. Największe projekty znajdują się w Suwałkach (Multishop, 10 tys. mkw.) i Głogowie (Multibox, 8,7 tys. mkw.). Jednak na rynku cały czas dużo się dzieje. Trei Real Estate realizuje dwa nowe typowe parki handlowe w Łasku i Pułtusku oraz jeden obiekt typu „convenience” poniżej 3 tys. mkw. w Ostrołęce. Kolejne dwa Vendo Parki (w Jaworze i Solcu Kujawskim), które zostaną oddane do użytku w tym roku, są aktualnie na etapie planowania, a ich budowa wkrótce się rozpocznie.

– Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy- komentuje Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.

Nieodkryty potencjał mniejszych miast

Klienci z dużych miast doceniają możliwość wygodnych i szybkich codziennych zakupów w parkach handlowych, podczas gdy w małych miastach obiekty tego typu odgrywają rolę lokalnego centrum handlowego, dostarczając kompleksową ofertę towarów, a niekiedy także kulturalną. W szczególności małe miasta poniżej 100 tys. mieszkańców wydają się stanowić wciąż nierozwiniętą niszę. To w nich oferta handlowa jest niedoszacowana i tutaj właśnie aktywność deweloperów jest największa. Popyt w grupie klientów jest wysoki, co przyciąga najemców, którzy coraz częściej decydują się na otwarcie swoich sklepów właśnie w parkach handlowych, zachęcając w ten sposób deweloperów do inwestowania w ten konkretny format handlowy.

 

Zainteresowanie inwestorów mniejszymi miejscowościami pokazuje również ubiegłoroczna struktura podaży. Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate oraz Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro.

Wygodne i szybkie zakupy

Parki handlowe stanowią kolejny krok w ewolucji formatów handlowych w Polsce z dużym potencjałem dynamicznego rozwoju w przyszłości. Prosta konstrukcja wyróżnia je na tle innych nieruchomości handlowych – parki handlowe to głównie jednokondygnacyjne budynki, które w przeciwieństwie do tradycyjnych centrów handlowych, nie posiadają powierzchni wspólnych wewnątrz budynku, a do sklepów można się dostać bezpośrednio z parkingu zewnętrznego. Klienci cenią sobie taki format handlowy, ponieważ zapewnia maksymalną wygodę w przypadku codziennych, szybkich zakupów.

Z przeprowadzonych badań wynika, że konsumenci spędzają stosunkowo mniej czasu na zakupach w parkach handlowych niż w centrach handlowych. Warto podkreślić, że ten czas w całości poświęcony jest na zakupy, podczas gdy w śródmiejskich centrach handlowych w czas pobytu wliczają się takie aktywności jak oglądanie witryn sklepowych, spacerowanie, korzystanie z oferty gastronomicznej czy udział w wydarzeniach. W efekcie nawet jeśli w parku handlowym spędzamy mniej czasu, to jego poziom wykorzystany konkretnie na zakupy jest relatywnie duży. Dlatego przy planowaniu parku handlowego kluczowe znaczenie mają dogodna lokalizacja i duży parking zewnętrzny. Ponadto, w sąsiedztwie parków handlowych często znajdują się takie obiekty jak np. myjnia samochodowa czy stacja benzynowa, które stanowią duże udogodnienie dla klientów. Zdarza się też, że parki handlowe są zintegrowane ze stacją komunikacji miejskiej.

Dobra oferta dla najemcy

Parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/ mkw./ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/ mkw./ mies.

– W centrach śródmiejskich najwyższy wskaźnik odwiedzin przypada na dni od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie – najlepsze obroty obiekty te odnotowują w ciągu tygodnia. Dodatkowo warto podkreślić, że parki handlowe oferują optymalne koszty operacyjne z opłatami serwisowymi na poziomie 1.5 – 2.0 euro, podczas gdy w centrach handlowych mogą one przekroczyć nawet 20 euro”, dodaje Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.

vendo-park-bytow

Niższe opłaty czynszowe i serwisowe wynikają z faktu, że inwestorzy ponoszą  stosunkowo niskie koszty budowy i eksploatacji w porównaniu z tradycyjnymi centrami handlowymi. Związane jest to m.in. z brakiem parkingu podziemnego, ruchomych schodów i powierzchni wspólnej. Dodatkowo parki handlowe, które często są zlokalizowane w małych miastach, tworzą rozwiązanie dla wysokich cen gruntów w największych polskich aglomeracjach.

Trei Real Estate GmbH z siedzibą w Mülheim an der Ruhr, inwestuje, rozwija i zarządza dostosowanymi do indywidualnych potrzeb mieszkaniami i nieruchomościami komercyjnymi. W kontekście długoterminowej strategii, spółka zależna należąca w całości do niemieckiej grupy Tengelmann koncentruje się na inwestycjach w nieruchomości w Niemczech, Polsce, Czechach, na Słowacji, w Portugalii i USA. Oprócz istniejącego portfela o wartości około 1.1 miliarda EUR, Trei Real Estate GmbH, realizuje projekty o łącznej wartości około 685 milionów euro. Pod marką Vendo Park firma rozwija, buduje i wynajmuje parki handlowe w Polsce, Czechach i na Słowacji. Obecny rozwój Trei w Niemczech obejmuje nieruchomości mieszkaniowe z powierzchniami komercyjnymi, a także apartamenty studenckie budowane pod marką Quartillion. Spółka aktywnie działa również na rynku międzynarodowym i realizuje projekty mieszkaniowe w Czechach, Polsce i USA.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl