Wojas spodziewa się dwucyfrowych wzrostów sprzedaży detalicznej

Po I kwartale 2019 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Wojas wyniosły ponad 50,6 mln zł, co oznacza wzrost o 8 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego. Wojas odnotował jednak 3,12 mln zł skonsolidowanej straty netto, wobec 1,84 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła w tym okresie 2,33 mln zł, więcej niż rok wcześniej.

W tym okresie sprzedaż detaliczna uległa zmniejszeniu o 9,7 proc. rok do roku, podobnie jak  sprzedaż materiałów, półproduktów i usług produkcyjnych do kooperantów, która uległa zmniejszeniu o 14,3 proc. Wyższe przychody wynikają przede wszystkim ze wzrostu sprzedaży hurtowej, która uległa zwiększeniu o 15,8 proc. w ujęciu rok do roku.

Udział sprzedaży detalicznej w sprzedaży ogółem po I kwartale 2019 wyniósł 82,8 proc. vs 81,5 proc. po I kwartale 2018 r.

Wojas zmniejsza liczbę sklepów

Sprzedaż detaliczna realizowana jest przez własną sieć sprzedaży w Polsce, Słowacji, Czechach i Białorusi oraz przez kanał online (esklep). W I kwartale 2019 r. sieć zmniejszyła się o 9 salonów w stosunku do I kwartału 2018 r. czyli o 5 proc. (169 salonów 1Q19 vs 178 salony 1Q18).

Dodatkowo na sprzedaż I kwartału 2019 r. w kanale offline ujemnie wpływał zakaz handlu w niedzielę. Pomimo tego, w kanale offline sprzedaż detaliczna uległa zwiększeniu o 8,6 proc., a w kanale online o 24,6 proc. r/r. Na wzrost sprzedaży detalicznej pozytywnie wpłynął wiosenny marzec 2019 r., a także szereg podjętych działań pro sprzedażowych.

Sprzedaż w kanale hurtowym obejmuje segmenty: przetargi krajowe, eksport poza własną detaliczną sieć sprzedaży, sprzedaż hurtową krajową, produkcją zleconą. Sprzedaż w kanale hurtowym realizowana jest po marży hurtowej i wzrosła w I kwartale 2019 r. o 15,8 proc. r/r. Sprzedaż w kanale pozostałym obejmuje przychody ze sprzedaży półproduktów, usług produkcyjnych i materiałów. Realizowana jest głównie do podwykonawców przy minimalnej marży. Sprzedaż w tym kanale dystrybucji po I kwartale 2019 spadła o 14,3  procent.

Prognozy na dalsze miesiące

Odnosząc się do perspektyw sprzedażowych do końca 2019 r., Grup Kapitałowa Wojas spodziewa się uzyskiwać dalsze nawet dwucyfrowe wzrosty w kanale sprzedaży detalicznej, a stosunkowo chłodny i deszczowy maj 2019 r. nie powinien zakłócić generalnej obserwowanej tendencji. Natomiast w kanale hurtowym po uzyskaniu historycznych wyników w 2018 r. spodziewany jest lekki jednocyfrowy spadek przychodów r/r. W ujęciu całej Grupy, wzrost sprzedaży detalicznej ma kluczowy wpływ na uzyskiwany wynik na działalności operacyjnej.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl