Colliers: sektor handlowy nie ma ucieczki od technologii

Nowe technologie szturmem zdobywają branżę handlową. Najbardziej zaawansowaną grupą w ich wykorzystaniu są firmy działające w sektorze e-commerce. Następną grupą wykorzystującą nowe technologie podnoszące komfort i ułatwiające robienie zakupów są sami klienci. Kolejną najemcy, którzy coraz częściej testują i wdrażają nowości. Na końcu zaś plasują się właściciele centrów czy powierzchni handlowych, którzy dopiero zaczynają wykorzystywać technologię na szeroką skalę – mówi dla Retailnet Sylwia Pędzińska, Senior Partner, Innovation & Knowledge, Colliers International

Według prognoz Euromonitor International 83 proc. towarów zakupionych do 2022 roku będzie nadal kupowana w sklepach. Stąd inwestycje firm zajmujących się e-commerce w sklepy stacjonarne np. zakup sieci WholeFoods przez Amazon. Z drugiej strony oczekiwania klientów sklepów stacjonarnych rosną, zmienia się też sposób robienia zakupów. Następstwem tego są coraz większe inwestycje sieci handlowych w nowinki technologiczne. W jaki więc sposób zmieniają się nasze zachowania i nawyki zakupowe?

Neuronauka a preferencje klientów

Analiza danych i zwyczajów zakupowych klientów jest wykorzystywana w branży handlowej już od pewnego czasu. Obecnie dostęp do danych z aplikacji lub urządzeń połączonych z siecią, często w połączeniu z inteligentnymi algorytmami,pozwala na zbieranie bardziej szczegółowych i lepszej jakości informacji. Dzięki temu można przewidywać zachowania zakupowe konsumentów czy oferować im coraz lepiej dobrane do ich potrzeb produkty.

Coraz bardziej popularne staje się wykorzystanie osiągnięć neuronauki do analizy preferencji klientów. Dzięki urządzeniom odczytującym fale mózgowe jesteśmy w stanie określić czy dana reklama wpływa na konsumentów w sposób, jaki był zaplanowany. W trakcie testów produktów możemy poznać faktyczne, a nie tylko deklaratywne opinie o produkcie. Czy tak jak w przypadku UNIQLO wykorzystać technologię, by dostosować odzież do nastroju klienta.

Pogłębiona analiza danych

Analiza danych pozwala również kształtować ceny. Informacje, które uzyskują linie lotnicze przy zakupie biletu online, już dziś mają wpływ na jego cenę. Zależy ona nie tylko od popytu na dany rejs – wpływ na cenę może mieć również urządzenie, z jakiego korzystamy kupując bilet. System pośrednio szacuje naszą siłę nabywczą i odpowiednio dopasowuje ceny. Tego typu podejście w przyszłości może być wykorzystane w szerszym zakresie. Coraz większa popularność cyfrowych etykiet, pozwala wyświetlać cenę produktu i zmieniać ją w zależności od popytu bądź daty przydatności do spożycia. Etykiety można też połączyć ze smartfonem klienta. Kroger, jeden z większych sklepów spożywczych w USA, wdraża cyfrowe etykiety w swoich sklepach. Pozwalają one nie tylko wyświetlać cenę produktu czy ją dynamicznie zmieniać. Będą się one również komunikować z klientami, dzieląc się informacjami o produkcie, wskazując które z nich są odpowiednie dla konsumenta (biorąc pod uwagę jego preferencje dietetyczne bądź alergie) czy też pomóc znaleźć produkt znajdujący się na liście zakupowej. Z podobnych rozwiązań korzysta sklep 7Fresh otwarty w 2018 roku przez JD.com. W sklepie tym wprowadzono również inteligentne wózki sklepowe, które „chodzą” za klientem, nie wymagając popychania. Dzięki temu można się skupić na zakupach.

Kolejnym narzędziem, które coraz częściej wykorzystuje się w sprzedaży jest wirtualna rzeczywistość (VR) czy poszerzona rzeczywistość (AR). Zastosowanie tej technologii wspiera klientów w ich decyzjach zakupowych, służąc jako doradca bądź poprawiając ich doświadczenia z zakupów. Zastosowanie technologii VR stało się bardzo popularne w przypadku zakupu samochodu. Pomaga ona użytkownikom skonfigurować ich wymarzony pojazd. Takie rozwiązanie w 2017 roku wprowadziło Audi. Przy okazji można doświadczyć atmosfery z pit-stop’u w trakcie wyścigu Le Mans. Podobne rozwiązanie ma Mazda, Volvo czy Porsche. Z kolei Alibaba i Ford zbudowały maszynę vendingową dla samochodów, łącząc tym samych kanał online, gdzie można wybrać interesujący nas samochód z obsługą stacjonarną, dzięki której możemy go przetestować, bez czekania w kolejkach.

Innym rozwiązaniem wykorzystującym nowe technologie są wirtualne przymierzalnie, które wdraża się coraz częściej w sklepach stacjonarnych. Dzięki ich zastosowaniu klient może zobaczyć jak będzie wyglądać w danym ubraniu i rozmiarze oraz zmieniać kolorystykę stroju bez konieczności przebierania się. Odpowiednio zaprogramowany algorytm może również wspomóc klienta w stworzeniu całego zestawu, sugerując inne pasujące ubrania czy dodatki. Dzięki takim rozwiązaniom można też przetestować najlepszy dla siebie makijaż i od razu zamówić produkty. Odbiór towaru może się odbyć w sklepie stacjonarnym bądź poprzez dostawę do domu nawet tego samego dnia. Dzięki temu klient może zostać obsłużony niemalże bez czekania, które często zniechęca do zakupów.

Nowe technologie w służbie handlu

W sklepach spożywczych natomiast normą stają się kasy samoobsługowe. Dla branży odzieżowej samoobsługa stanowi wyzwanie ze względu na zabezpieczenia odzieży, w związku z tym takie rozwiązania to rzadkość. Nie jest to jednak niemożliwe. Zara w niektórych swoich sklepach wprowadziła łatwe w obsłudze, samoobsługowe kioski. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i odpowiednich sensorów możliwe stało się stworzenie sklepów typu Amazon Go – bez kas.

Indywidualizacja produktów jest kolejnym trendem w branży handlowej, który jest możliwy dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, m.in. druku 3D. Dzięki temu klienci otrzymują produkt jaki chcą, dostosowany do własnych potrzeb. Coraz częściej będziemy obserwować powstawanie sklepów typu Nike By You, z możliwością zaprojektowania własnej garderoby. Z kolei firmy typu OnPoint Manufacturing umożliwiają swoim klientom produkcję ubrania idealnie dopasowanego rozmiarem do użytkownika. Można więc zamówić sobie sukienkę gdzie górna jej część będzie np. o rozmiar mniejsza niż dolna. Coraz bardziej popularna staje się też technologia wykorzystująca komendy głosowe, naszą naturalną formę kontaktu. Dzięki nim możemy poinstruować Google Home czy Alexę aby kupiły konkretne rzeczy, czy też prosić Siri o wyszukanie przedmiotu online. Aktywacja głosowa jest także pomocna dla pracowników handlu detalicznego, którzy mogą komunikować się ze sobą w całym sklepie za pośrednictwem urządzeń sterowanych głosowo.

W wyszukiwaniu interesujących nas rzeczy coraz częściej wspierać nas może technologia typu virtual search. Pozwala ona znaleźć i kupić produkt po prostu przez wgranie do aplikacji zdjęcia. Sztuczna inteligencja działa tak, aby zidentyfikować produkt (lub podobne) w wielu witrynach za pomocą jednego kliknięcia. Wspomniane technologie mają na celu połączenie doświadczeń zakupowych online i offline, aby zapewnić klientom jak najbardziej pozytywne doświadczenia zakupowe. Inne rozwiązania jak cyfrowy marketing, geolokalizacja, sensory, technologia rozpoznawania twarzy, wspierają firmy w budowaniu strategii obejmującej m.in.: zwiększenie sprzedaży, strategię marketingową czy wybór najlepszej lokalizacji sklepu. Przyszłość handlu leży w umiejętnym połączeniu najnowszych zdobyczy techniki i nauki oraz dopasowaniu ich do potrzeb klientów.

Autorką artykułu jest Sylwia Pędzińska, Senior Partner, Innovation & Knowledge, Colliers International

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl