Monika Janczewska-Leja, Savills: czas dużych wyzwań

Zmiany społeczno-technologiczne zachodzące we współczesnym świecie mają wpływ na wiele aspektów naszego życia, również na to, w jaki sposób chcemy spędzać wolny czas i robić zakupy. To oznacza duże wyzwanie m.in. dla firm doradczych działających w sektorze nieruchomości handlowych – mówi redakcji Retailnet.pl Monika Janczewska-Leja, dyrektor działu doradztwa i wynajmu powierzchni handlowych w Savills.

Savills jest Partnerem merytorycznym SCF 2019 CEE, największych targów nieruchomości handlowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

– Obecnie nasza praca stała się bardziej złożona. Jestem jednak przekonana, że w rezultacie bardziej kompleksowej współpracy doradców z najemcami i właścicielami nieruchomości, otrzymamy ciekawszy i mniej homogeniczny rynek handlowy w Polsce. Skorzystają na tym nie tylko wynajmujący i sieci handlowe, ale również polskie miasta i przede wszystkim klienci – komentuje Monika Janczewska-Leja.

Nowy typ konsumenta

Pokolenie millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku, ma inne priorytety i oczekiwania niż ich rodzice, czy tym bardziej dziadkowie. Bezpieczeństwo materialne przestało być dla nich kluczowym czynnikiem, zastąpiła je chęć głębszego poznawania i doświadczania otaczającego ich świata. Dowodzą tego m.in. badania przeprowadzone przez jedną z firm medycznych. Wynika z nich, że jeszcze 20 lat temu priorytetami dla większości społeczeństwa była rodzina, zdrowie, praca i pieniądze (rozumiane również jako posiadanie na własność dóbr materialnych takich jak nieruchomości). Jak to wygląda obecnie? Okazuje się, że choć rodzina i zdrowie nadal są najważniejsze dla większości respondentów, tak w przypadku pracy i dóbr materialnych, odsetek osób wskazujących je jako priorytety znacząco się obniżył.

– Takie wyniki potwierdzają tezę, że pokolenie millenialsów, i tym bardziej post-millenialsów, jest skłonne zapłacić więcej za nowe doświadczenia i emocje, niż dobra materialne. Co więcej, eksperci wskazują, że może to być pierwsze pokolenie od dawna, które nie zwiększy stanu posiadania swoich rodziców – tłumaczy Monika Janczewska-Leja.

Technologie zmieniają rynek

Powyższe przemiany społeczne znajdują swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w postępującej cyfryzacji otaczającego nas świata. Kluczową rolę odgrywają tutaj zwłaszcza media społecznościowe. To one zapoczątkowały trend i dały możliwość dzielenia się z innymi – i to w czasie rzeczywistym – własnymi przeżyciami i emocjami. To oczywiście ma wpływ również na sektor handlowy. Współczesny klient chce mieć wszystko tu i teraz, szybko, wygodnie i niezależnie od kanału, w jakim dokonuje zakupów. Wdrożenie strategii omnichannel jest obecnie nie tyle oznaką innowacyjności, co rynkowym wymogiem. Dlatego w nowe narzędzia i technologie inwestują zarówno mniejsze sieci handlowe, jak i najwięksi rynkowi gracze tacy jak Grupa LPP. Gdańska firma, we współpracy z Checkpoint Systems, wprowadza na szeroką skalę system identyfikacji radiowej (RFID) w sieci Reserved. Wdrożenie ma pozwolić na poprawę dostępności towaru i poziomu zadowolenia klientów oraz zwiększenie wydajności firmy. Program zostanie wdrożony w całym łańcuchu dostaw LPP, począwszy od procesu produkcji, poprzez platformę e-commerce, a na ponad 1,7 tys. sklepach w 23 krajach kończąc.

Centra handlowe stają przed wyzwaniem

Przez ostatnie kilkanaście lat centra handlowe były bastionem nowoczesnego handlu w Polsce. To w nich ludzie spędzali czas w komfortowych warunkach, robili zakupy, czy szli do kina. Na Zachodzie Europy często tę funkcję pełnią ulice handlowe. Dlaczego w Polsce jest inaczej? – Dla wchodzących do Polski sieci handlowych dużo łatwiej było wybudować nowy, nowoczesny obiekt, niż szukać odpowiedniego lokalu w istniejących budynkach o funkcji mieszkalnej, które nie spełniały ich oczekiwań dotyczących np. wielkości witryn. Wiedzieli jakich standardów się spodziewać, oraz jakie będą zapisy umowy najmu. Dodatkowym atutem tego rozwiązania była mniejsza wrażliwość zadaszonych projektów na warunki pogodowe – wyjaśnia Monika Janczewska-Leja.

Jej zdaniem taka sytuacja była również stosunkowo wygodna dla agencji nieruchomości, które działały przez lata wedle utartych schematów. Teraz sytuacja się zmieniała. Żeby sprostać szybko zmieniającym się potrzebom i wymaganiom rynku, a firmy doradcze muszą być bardziej elastyczne.

W ostatnich latach obserwujemy liczne inwestycje, które mają na celu unowocześnienie galerii handlowych i dopasowanie ich do wymagań współczesnych klientów. Przykładem może być rozwój oferty gastronomicznej, rozrywkowej i usługowej, a także wdrażanie nowych technologii odpowiedzialnych za oświetlenie, jakość powietrza czy atmosferę panującą w danym obiekcie. Tam gdzie to możliwe, centra handlowe starają się “otwierać” na otaczający je świat, stawać się częścią tkanki miejskiej. Wzorem do naśladowania może być należące do firmy Unibail-Rodamco-Westfield centrum handlowe Westfield London w stolicy Anglii. Również w Polsce ten trend zaczyna być coraz wyraźniejszy.

– Trudno nie zauważyć coraz większej popularności obiektów typu mixed-use, łączących m.in. funkcje handlowe, gastronomiczne i biurowe, które wspierają interakcje między ludźmi, wzmacniają poczucie obcowania z realnym, zewnętrznym światem. Dobrym przykładem jest warszawska Hala Koszyki. Ciekawym przykładem z polskiego podwórka jest także Forum Gdańsk, które powstało w formule partnerstwa inwestora prywatnego z partnerem publicznym. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, rozrywkę, restauracje i kawiarnie, która powstała m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi powyżej 40 proc. tego miejskiego centrum. Kolejnym przykładem jest Centrum Haffnera w Sopocie, które Savills obecnie rekomercjalizuje. Nieruchomość zlokalizowana jest w odległości zaledwie 300 metrów od sopockiego molo. To centralne miejsce spotkań i spędzania wolnego czasu dla mieszkańców miasta oraz odwiedzających go turystów. Chcemy pomóc podnieść atrakcyjność obiektu i dostosować go do aktualnych trendów, oferując jeszcze więcej dobrej kuchni, przy zachowaniu swobodnej atmosfery – opowiada Monika Janczewska-Leja.

Cały artykuł zostanie opublikowany w czerwcowym numerze miesięcznika Shopping Center Forum Magazine

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl