Redan traci w obu segmentach działalności

W pierwszym kwartale 2019 roku Grupa Redan poniosła stratę na sprzedaży z działalności kontynuowanej w wysokości 24,7 mln zł. Oznacza to spadek w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 10,9 mln zł. Ujemny wynik jest efektem strat poniesionej zarówno w części dyskontowej – 13,6 mln zł (- 2,9 mln zł r/r), jak i części modowej -10,5 mln zł (- 7,8 mln zł r/r).

W I kwartale 2019 r. zmniejszyła się sprzedaż na rynku polskim w rezultacie spadku obrotów w segmencie dyskontowym (-11 proc.) tylko częściowo skompensowanego wzrostami w segmencie modowym (+9 proc.). Wartość sprzedaży zagranicznej pozostaje stabilna r/r .

Redan: wyniki w segmencie modowym

W sklepach Top Secret w Polsce sprzedaż w pierwszym kwartale zwiększyła się o 3 proc. r/r, przy jednoczesnym wzroście średniej powierzchni sklepów o 8 procent. Przychody ze sprzedaży bieżącej kolekcji wiosennej spadły o 7 proc. r/r, kolekcji NOS (ponad sezonowej) wzrosły o 15 proc.r/r, a towarów z poprzednich sezonów, w tym głownie jesieni-zimy 2018 r., zwiększyły się o 29 proc. i stanowiły 33 proc. udziału w sprzedaży wartościowo. Sprzedaż stoku na mkw. w sklepach Top Secret wzrosła o 15 proc. r/r. Taka struktura sprzedaży miała duży wpływ na marżę, której wolumen zmniejszył się o 2,9 mln zł r/r, a przez to wynik wypracowany w tym kanale dystrybucji jest niższy o 4 mln zł r/r.

Top Secret: kanał online z niższą marżą

W sklepie internetowym topsecret.pl sprzedaży zwiększyła się w pierwszym kwartale o 16 proc. r/r, co jest spowodowane głównie wzrostem sprzedaży kolekcji jesienno-zimowej. Parametry operacyjne zarówno odwiedziny jak i liczba zamówień odnotowały r/r dwucyfrowe wzrosty. Struktura sprzedaży z dominującym udziałem w sprzedaży kolekcji wyprzedażowych przyczyniły się do spadku marży o 0,4 mln zł r/r, a przez to zysk wypracowany w tym kanale był niższy o 0,5 mln zł r/r.

Sprzedaż na rynkach zagranicznych

Rynki zagraniczne, zarówno Rosja jak i Ukraina zanotowały nieznaczny spadek sprzedaży oraz znaczące obniżenie marży. W Rosji zmiana umowy handlowej z największym sklepem internetowym na współpracę na zasadzie komisowej spowodowała opóźnienie w uzyskaniu pełnej sprzedaży (nie było jej w styczniu i lutym) Częściowo spadki wynikające z braku tej sprzedaży były zrekompensowane wzrostem przychodów ze sprzedaży towarów z poprzednich sezonów, których sprzedaż była większa r/r o 77 proc..

W rezultacie sprzedaż w Rosji spadła r/r o 16 proc.,marża zmniejszyła się o 47 proc., a wynik o 0,4 mln zł r/r. Na rynku ukraińskim pomimo zmniejszenia sieci sprzedaży (-12 proc. średnio w 1q) zostały utrzymane przychody ze sprzedaży. Struktura sprzedaży ze zwiększonym udziałem sprzedaży stoku r/r o 51 proc. spowodowała, że wypracowany wynik był mniejszy o 0,3 mln zł. Realizowana polityka upłynniania stoku na rynku ukraińskim spowodowała, iż marża spadła o 12 pp. Zarówno rynek rosyjski jak i ukraiński w 2019 roku są istotnymi obszarami wyprzedaży towarów pozostałych z poprzednich sezonów.

Sieć sprzedaży dyskontowa i modowa

Na koniec marca 2019 r. powierzchnia sieci sklepów wynosiła ogółem ok. 100 tys. mkw. (375 sklepów własnych) na rynku dyskontowym krajowym (331 sklepy) i zagranicznym (44 sklepy), co oznacza 5,8 proc. spadek powierzchni w stosunku do końca analogicznego okresu roku 2018 r. W pierwszym kwartale br. zostały otwarte 2 sklepy o łącznej powierzchni 500 mkw., zaś zamkniętych 15 sklepów o powierzchni 4223 mkw.

Dodatkowo Grupa posiada ok. 36,8 tys. mkw. (250 sklepów – w tym 37 własne i 213 franczyzowe) na krajowym i zagranicznym rynku modowym, co oznacza zbliżony poziom powierzchni w stosunku do końca analogicznego okresu roku 2018 r. W pierwszym kwartale br. zostały otwarte 2 sklepy o łącznej powierzchni 346 mkw., zaś zamkniętych 10 sklepów o powierzchni 1091 mkw., w tym 2 sklepy Top Secret w Polsce (- 397).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl